Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumlarının Çeşitli Değişkenler Bağlamında İncelenmesi

Year 2020, Volume: 51 Issue: 51, 280 - 301, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.620972

Abstract

Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu düzeylerini tespit etmek, farklı sosyo-demografik ve üniversite yaşamına ilişkin değişkenler bağlamında öğrencilerin yaşam doyumlarındaki farklılıkları incelemektir. Çalışma 2015-2016 yılında İstanbul Üniversitesi’nde öğrenim gören tabakalı örnekleme modeliyle belirlenmiş 5208 öğrenciyle yapılmıştır. Çalışmada cinsiyet, kaldığı yer, ailesinin geliri, anne/babasının eğitim durumu, anne/babası ile ilişkisi ve dini inanç değişkenleri sosyo-demografik değişkenler olarak kabul edilmiştir. Akademik başarısı yanı sıra öğrencinin üniversite yaşamı boyunca akademik becerilerinde, yaşam becerilerinde ve sosyal becerilerinde algıladığı değişim üniversite yaşamına ilişkin değişkenler olarak incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre İstanbul Üniversitesi öğrencilerinin orta düzeyde yaşam doyumuna sahip oldukları; kadınların erkeklere göre; ailesiyle beraber kalanlar, evde kalanlar ve özel yurtta kalanların devlet yurdunda, akraba yanında ve öğrenci evinde kalanlara göre; ailesinin gelir ve eğitimi yüksek olanların düşük olanlara göre; ebeveynleri ile iletişimi iyi olarak tanımlayanların orta ve kötü olarak tanımlayanlara göre; dini inancı fazla olan ve inandığı dinin gereklerini yapanların dini inancı olmayan ve inandığı dinin gereklerini daha az yerine getirenlere göre; akademik başarısı yüksek olanların düşük olanlara göre anlamlı şekilde yüksek yaşam doyum ortalamasına sahip oldukları bulunmuştur. Akademik, sosyal ve kişisel yetkinlik ve becerilerini geliştirdiğine yönelik algıyla öğrencilerin yaşam doyumları arasında pozitif anlamlı ilişki saptanmıştır.

Supporting Institution

İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Project Number

SBG-2016-21161

Thanks

Bu çalışma İstanbul Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından desteklenen İstanbul Üniversitesi Öğrenci Profili Projesinin (proje numarası: SBG-2016-21161) bir parçasıdır.

References

  • Aftab, M. T., Naqvi, A.A., Al-karasneh, A.F., and Ghori, S. A. (2018). Impact of religiosity on subjective life satisfaction and perceived academic stress in undergraduate pharmacy students. Journal of Pharmacy and BioAllied Sciences, 10(4), 192-198.
  • Agrawal, J., Murthy, P., Philip, M. M., Thennarasu, K., John, J., Girish, N., et al. (2011). Soco-demographic correlates of subjective well-being in urban India. Social Indicators Research, 101(3), 419-434.
  • Akbıyık, M. ve Şentürk, M. (2019). Assessment Scale of Academic Enablers: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research (80), 225-250.
  • Akgündüz, Y. (2013). Konaklama işletmelerinde iş doyumu, yaşam doyumu ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin analizi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 180-204.
  • Avargil, S., Herscovitz, O., and Dori, Y. J. (2012). Teaching thinking skills in context-based learning: Teachers' challenges and assessment knowledge. Journal of Science Education and Technology, 21, 207-225.
  • Ayyash-Abdo, H., and Sanchez-Ruiz, M.J. (2011). Subjective wellbeing and its relationship with academic achievement and multilinguality among Lebanese university students. International Journal of Psychology, 47(3), 192-202.
  • Buecker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B.A., Schneider, M., and Luhmann, M. (2018). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83-94.
  • Byrd, K. R., Hageman, A., and Isle, D. B. (2007). Intrinsic motivation and subjective well-being: The unique contribution of intrinsic religious motivation. The International Journal for the Psychology of Religion, 17(2), 141-156.
  • Chow, H. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70(2), 139-150.
  • Chryssolouris, G., Mavrikios, D., and Mourtzis, D. (2013). Manufacturing systems: Skills & competencies for the future. Procedia CIRP, 7, 17-24. Chu, X., Li, Y, Li, Z., and Han, J. (2015). Effects of socioeconomic status and social support on well-being. Applied Economics and Finance, 2(3), 155-161.
  • Çeçen, A. R. (2008). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 19-30.
  • Çivitci, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailsel özelliklerin rolü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • Davies, H. (2017). Competence-based curricula in the context of Bologna and EU higher education policy. Pharmacy, 5(17), 1-12.
  • Dekking, F. M., Kraaikamp, C., Lopuhaä, H. P., & Meester, L. E. (2005). A modern introduction to probability and statistics: Understanding why and how. United States: Springer-Verlag London Limited.
  • Deaconu, A., Osoian, C., Zaharie, M., and Achim, S. A. (2014). Competencies in higher education system: An empirical analysis of employers' perceptions. Contemporary Priorities in Business Education, 16(37), 857-873.
  • Diener, E., Lucas, R., and Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In S. J. Lopez, and C. Snyder, Handbook of positive psychology (pp. 63-73). New York: Oxford University Press.
  • Doane, M. J. (2013). The association between religiosity and subjective well-being: The unique contribution of religious service attendance and the mediating role of perceived religious social support. The Irish Journal of Psychology, 34, 49-66.
  • Dunn, D.S. (2001). Statistics and data analysis for the behavioral sciences. New York: McGraw-Hill Companies.
  • Erol, M. ve Kaba, İ. (2018). Ergenlerin yaşam doyumunun incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(16), 52-63.
  • Green, M. and Elliott, M. J. (2010). Religion, health and psychological well-being. Journal of Religion and Health, 49(2), 149-163.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (1), 1-9.
  • Jian, W., Qingyue, M., and Yip, W. Q. (2010). Impacts of social and demographic factors on residents' subjective well-being in rural China. Chinese Journal of Population Resources and Environment, 8 (1), 81-87.
  • Kandemir, H., Dirik, B. ve Narin, M. (2016). Evde yaşayan öğrenci ile yurtta yaşayan öğrencinin yaşam doyumu düzeylerinin yapısal eşitlik modeli ile analizi. İş ve Hayat, 2(4), 275-291.
  • Karavardar, G. ve Korkmaz, C. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve stresle başa çıkma stratejilerinin incelenmesi: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü örneği. The Journal of Academic Social Science, 6(83), 33-46.
  • Korukoğlu, A. (2003). Üniversite öğrecilerinin eğitimden beklentileri "Ege Üniversitesi İ.İ.B.F. örneği". Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 8(1), 79-89.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeyinin karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Köksal, O. (2015). Yaşam kalitesi ve yaşam doyumu: Üniversite öğrenciler üzerine bir araştırma. In S. Doğan ve S. Doğan (Ed.), Yaşam doyumu: Seçme konular (s. 23-37). Ankara: Nobel.
  • Kulaksızoğlu, A. ve Topuz, C. (2014). Subjective well-being levels of university students. Journal of Educational and Instructional Studies In the World, 4(3), 25-34.
  • Lee, A., and Browne, M. (2008). Subjective well-being, socio-demographic factors, mental and physical health of rural residents. Australian Journal of Rural Health, 16(5), 290-296.
  • Manzoor, A., Siddique, A., Riaz, F., and Riaz, A. (2014). Determining the impact of subjective well-being on academic achievement of children in district Faisalabad. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(23), 2673-2678.
  • Marchello, J. M. (1987). University and industrial development. Industry and Higher Education, 10-14.
  • Massachusetts Institute of Technology (2014). MIT survey of new student 2014 [Survey Form]. Boston: MIT. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2019, http://web.mit.edu/ir/surveys/pdf/New_MIT_2014-instrument.pdf
  • Mayungbo, O. (2017). The moderating effect of socio-demographic characteristics on subjective well-being. International Journal of Social Science Research, 5 (1), 120-136.
  • Moller, V. (1996). Life satisfaction and expectations of the future in a sample of university students: A research note. The south African Journal of Sociology, 27(1), 16-26.
  • Mulder, M., Gulikers, J., Wesselink, R., and Biemans, H. (2009). The new competence concept in higher education: error or enrichment? Journal of European Industrial Training, 33 (8/9), 755-770.
  • Özgür, G., Babacan Gümüş, A. ve Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
  • Park, N. (2004). The role of subjective well-being in positive youth development. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 25-39.
  • Ravid, R. (2011). Practical statistics for educators (fourth edition). United States: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Roman, X. A., Toffoletto, M. C., Sepulveda, J. C., Salfate, S. V., and Grandon, K. (2017). Factors associated to subjective wellbeing in older adults. Texto & Contexto-Enfermagem, 26.
  • Ross, C. E., and Van Willigen, M. (1997). Education and the subjective quality of life. Journal of Health and Social Behavior, 38(3), 275-297.
  • Shek, D.T. (1999). Parenting characteristics and adolescent psychological well-being: A longitudinal study in a Chinese context. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 125(1), 27-44.
  • Sohal, A. S. (2013). Developing competencies of supply chain professionals in Australia: Collaboration between businesses, universities and industry associations. Supply Chain Management: An International Journal, 18(4), 429-439.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğrenimindne beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (3), 429-452.
  • Şentürk, M., Akbıyık, M., Ağırman, N., Solmaz, F., Turan, B., Palaz, F. vd. (2017). İstanbul Üniversitesi öğrenci profili araştırması. İstanbul: EDAM Genel Yayın.
  • Turashvili, T., and Japaridze, M. (2012). Psychological well-being and tis relation to academic performance of students in Georgian context. Problems of Education in the 21th Century, 49, 73-80.
  • Tuzgöl Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 132-143.
  • Yıkılmaz, M. ve Demir Güdül, M. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 297-315.
  • Yıldırım, T. (2019). Öğrencilerin istihdam edilebilirlik ve bilgi okuryazarlığı becerileri: Hacettepe Üniversitesi örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Young, M. H., Miller, B. C., Norton, M.C., and Hill, E. J. (1995). The effect of parental supportive behaviors on life satisfaction of adolescent offspring. Journal of Marriage and Family, 57(3), 813-822.

Investigating University Students’ Life Satisfaction in the Context of Various Variables

Year 2020, Volume: 51 Issue: 51, 280 - 301, 15.01.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.620972

Abstract

The aim of this study is to determine university students’ life satisfaction levels and to examine the differences in these students’ life satisfaction in the context of different socio-demographic variables as well as variables related to university life. The study has been conducted with 5,208 students studying at Istanbul University in 2015-2016 using stratified sampling. This study accepts gender, place of residence, family income, parents’ educational status, parental relationship, and religious belief as the socio-demographic variables. In addition to academic achievement, changes in academic skills, life skills, and social skills during university life have been examined as variables related to university life. According to the findings, students from Istanbul University have moderate life satisfaction. Women have significantly higher life satisfaction compared to men, as well as students staying with their families, at home, or in private dormitories compared to those staying in state dormitories, with relatives, or in student houses; students with higher family income and education compared to those with lower; students who have good communication with parents compared to those who have middling or poor; those who have more religious beliefs and perform their religious requirements compared to those with no religious beliefs or who don’t fulfill their religious requirements; and those with higher academic achievement compared to those with lower academic achievement. A positive and significant relationship has been found for students’ perceptions of improving academic, social, and personal competencies and skills with their life satisfaction.

Project Number

SBG-2016-21161

References

  • Aftab, M. T., Naqvi, A.A., Al-karasneh, A.F., and Ghori, S. A. (2018). Impact of religiosity on subjective life satisfaction and perceived academic stress in undergraduate pharmacy students. Journal of Pharmacy and BioAllied Sciences, 10(4), 192-198.
  • Agrawal, J., Murthy, P., Philip, M. M., Thennarasu, K., John, J., Girish, N., et al. (2011). Soco-demographic correlates of subjective well-being in urban India. Social Indicators Research, 101(3), 419-434.
  • Akbıyık, M. ve Şentürk, M. (2019). Assessment Scale of Academic Enablers: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research (80), 225-250.
  • Akgündüz, Y. (2013). Konaklama işletmelerinde iş doyumu, yaşam doyumu ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin analizi. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 180-204.
  • Avargil, S., Herscovitz, O., and Dori, Y. J. (2012). Teaching thinking skills in context-based learning: Teachers' challenges and assessment knowledge. Journal of Science Education and Technology, 21, 207-225.
  • Ayyash-Abdo, H., and Sanchez-Ruiz, M.J. (2011). Subjective wellbeing and its relationship with academic achievement and multilinguality among Lebanese university students. International Journal of Psychology, 47(3), 192-202.
  • Buecker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B.A., Schneider, M., and Luhmann, M. (2018). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83-94.
  • Byrd, K. R., Hageman, A., and Isle, D. B. (2007). Intrinsic motivation and subjective well-being: The unique contribution of intrinsic religious motivation. The International Journal for the Psychology of Religion, 17(2), 141-156.
  • Chow, H. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social Indicators Research, 70(2), 139-150.
  • Chryssolouris, G., Mavrikios, D., and Mourtzis, D. (2013). Manufacturing systems: Skills & competencies for the future. Procedia CIRP, 7, 17-24. Chu, X., Li, Y, Li, Z., and Han, J. (2015). Effects of socioeconomic status and social support on well-being. Applied Economics and Finance, 2(3), 155-161.
  • Çeçen, A. R. (2008). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 19-30.
  • Çivitci, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailsel özelliklerin rolü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • Davies, H. (2017). Competence-based curricula in the context of Bologna and EU higher education policy. Pharmacy, 5(17), 1-12.
  • Dekking, F. M., Kraaikamp, C., Lopuhaä, H. P., & Meester, L. E. (2005). A modern introduction to probability and statistics: Understanding why and how. United States: Springer-Verlag London Limited.
  • Deaconu, A., Osoian, C., Zaharie, M., and Achim, S. A. (2014). Competencies in higher education system: An empirical analysis of employers' perceptions. Contemporary Priorities in Business Education, 16(37), 857-873.
  • Diener, E., Lucas, R., and Oishi, S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In S. J. Lopez, and C. Snyder, Handbook of positive psychology (pp. 63-73). New York: Oxford University Press.
  • Doane, M. J. (2013). The association between religiosity and subjective well-being: The unique contribution of religious service attendance and the mediating role of perceived religious social support. The Irish Journal of Psychology, 34, 49-66.
  • Dunn, D.S. (2001). Statistics and data analysis for the behavioral sciences. New York: McGraw-Hill Companies.
  • Erol, M. ve Kaba, İ. (2018). Ergenlerin yaşam doyumunun incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(16), 52-63.
  • Green, M. and Elliott, M. J. (2010). Religion, health and psychological well-being. Journal of Religion and Health, 49(2), 149-163.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2 (1), 1-9.
  • Jian, W., Qingyue, M., and Yip, W. Q. (2010). Impacts of social and demographic factors on residents' subjective well-being in rural China. Chinese Journal of Population Resources and Environment, 8 (1), 81-87.
  • Kandemir, H., Dirik, B. ve Narin, M. (2016). Evde yaşayan öğrenci ile yurtta yaşayan öğrencinin yaşam doyumu düzeylerinin yapısal eşitlik modeli ile analizi. İş ve Hayat, 2(4), 275-291.
  • Karavardar, G. ve Korkmaz, C. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve stresle başa çıkma stratejilerinin incelenmesi: Giresun Üniversitesi İşletme Bölümü örneği. The Journal of Academic Social Science, 6(83), 33-46.
  • Korukoğlu, A. (2003). Üniversite öğrecilerinin eğitimden beklentileri "Ege Üniversitesi İ.İ.B.F. örneği". Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 8(1), 79-89.
  • Köker, S. (1991). Normal ve sorunlu ergenlerin yaşam doyumu düzeyinin karşılaştırılması. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Köksal, O. (2015). Yaşam kalitesi ve yaşam doyumu: Üniversite öğrenciler üzerine bir araştırma. In S. Doğan ve S. Doğan (Ed.), Yaşam doyumu: Seçme konular (s. 23-37). Ankara: Nobel.
  • Kulaksızoğlu, A. ve Topuz, C. (2014). Subjective well-being levels of university students. Journal of Educational and Instructional Studies In the World, 4(3), 25-34.
  • Lee, A., and Browne, M. (2008). Subjective well-being, socio-demographic factors, mental and physical health of rural residents. Australian Journal of Rural Health, 16(5), 290-296.
  • Manzoor, A., Siddique, A., Riaz, F., and Riaz, A. (2014). Determining the impact of subjective well-being on academic achievement of children in district Faisalabad. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(23), 2673-2678.
  • Marchello, J. M. (1987). University and industrial development. Industry and Higher Education, 10-14.
  • Massachusetts Institute of Technology (2014). MIT survey of new student 2014 [Survey Form]. Boston: MIT. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2019, http://web.mit.edu/ir/surveys/pdf/New_MIT_2014-instrument.pdf
  • Mayungbo, O. (2017). The moderating effect of socio-demographic characteristics on subjective well-being. International Journal of Social Science Research, 5 (1), 120-136.
  • Moller, V. (1996). Life satisfaction and expectations of the future in a sample of university students: A research note. The south African Journal of Sociology, 27(1), 16-26.
  • Mulder, M., Gulikers, J., Wesselink, R., and Biemans, H. (2009). The new competence concept in higher education: error or enrichment? Journal of European Industrial Training, 33 (8/9), 755-770.
  • Özgür, G., Babacan Gümüş, A. ve Durdu, B. (2010). Evde ve yurtta kalan üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
  • Park, N. (2004). The role of subjective well-being in positive youth development. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 25-39.
  • Ravid, R. (2011). Practical statistics for educators (fourth edition). United States: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Roman, X. A., Toffoletto, M. C., Sepulveda, J. C., Salfate, S. V., and Grandon, K. (2017). Factors associated to subjective wellbeing in older adults. Texto & Contexto-Enfermagem, 26.
  • Ross, C. E., and Van Willigen, M. (1997). Education and the subjective quality of life. Journal of Health and Social Behavior, 38(3), 275-297.
  • Shek, D.T. (1999). Parenting characteristics and adolescent psychological well-being: A longitudinal study in a Chinese context. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 125(1), 27-44.
  • Sohal, A. S. (2013). Developing competencies of supply chain professionals in Australia: Collaboration between businesses, universities and industry associations. Supply Chain Management: An International Journal, 18(4), 429-439.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğrenimindne beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (3), 429-452.
  • Şentürk, M., Akbıyık, M., Ağırman, N., Solmaz, F., Turan, B., Palaz, F. vd. (2017). İstanbul Üniversitesi öğrenci profili araştırması. İstanbul: EDAM Genel Yayın.
  • Turashvili, T., and Japaridze, M. (2012). Psychological well-being and tis relation to academic performance of students in Georgian context. Problems of Education in the 21th Century, 49, 73-80.
  • Tuzgöl Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 132-143.
  • Yıkılmaz, M. ve Demir Güdül, M. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 297-315.
  • Yıldırım, T. (2019). Öğrencilerin istihdam edilebilirlik ve bilgi okuryazarlığı becerileri: Hacettepe Üniversitesi örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Young, M. H., Miller, B. C., Norton, M.C., and Hill, E. J. (1995). The effect of parental supportive behaviors on life satisfaction of adolescent offspring. Journal of Marriage and Family, 57(3), 813-822.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Melike Akbıyık 0000-0002-1838-380X

Project Number SBG-2016-21161
Publication Date January 15, 2020
Acceptance Date October 2, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 51 Issue: 51

Cite

APA Akbıyık, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumlarının Çeşitli Değişkenler Bağlamında İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 51(51), 280-301. https://doi.org/10.15285/maruaebd.620972