Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Portrait Drawing’s Contribution to How Students Depict Their Individual Identity

Yıl 2020, Cilt: 52 Sayı: 52, 529 - 554, 26.06.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.562321

Öz

The art of portrait drawing affects one’s aesthetical development, processes for producing art, and pictorial expression of individual identity. The current research aims to enable students’ expression of their individual identity in distinct ways through a self-portrait drawing activity and to assess how the portrait drawing activities within the high school curriculum contribute to their ability to depict their individual identities. The research uses a mixed-methods design where qualitative and quantitative data are analyzed together using an experimental and control group design. In both the pretest and posttest stages, all students have been given a mirror and asked to make a self-portrait during a three-hour class. In the pretest and posttest stages, both groups of students were asked to fill out survey forms that had been prepared by the researcher. Students in the experimental group were given a comprehensive presentation for explaining what portraits and self-portraits are, what the purpose is for drawing portraits, and what types of portrait drawings exist. According to the results, a statistically significant difference in favor of the experimental group has been found after assimilating and applying the topics of portraits and self-portraits. Furthermore, the students expressed a higher understanding of their own images, surroundings, and individual differences.

Kaynakça

  • Baki, A., Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Barron, R.M. (2006). Exploring Identity Through Self-Portraiture. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Georgia State University Ernest G. Weich School of Art and Design, Art and Design Theses, Atlanta.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Özden, B. (2012). Yansıtıcı Düşünme Uygulamalarının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Hazırlama Becerilerine Katkısı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkanlı, Ü. (2011). Sanatta Bir Kimlik Problemi Olarak Portre. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Şangar, B. (1996). Çağdaş Sanatta Özne Olarak Sanatçı ve Bireysel Mitolojisi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ulusan, R.S. (2004). Magazin, Ekonomi ve Polis Muhabirliği Örneğinde Gazetecilik Mesleğinin Bireysel Kimlik Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Usta, N. (2015). 1914 Çallı Kuşağından Günümüze Portre Resminde Karakter Çözümlemelerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.

Portre Çalışmalarının Öğrencilerin Bireysel Kimlik Tanımlama Becerilerine Katkısı

Yıl 2020, Cilt: 52 Sayı: 52, 529 - 554, 26.06.2020
https://doi.org/10.15285/maruaebd.562321

Öz

Portre resim sanatı; kişinin estetik gelişimi, eser yaratma süreci ve bireysel kimliğin resimsel ifadesinde etkili bir sanattır. Araştırmada, öğrencilerle otoportre çalışması yapılması yoluyla bireysel kimliklerini kendilerine özgü bir tarzda ortaya koymalarını sağlamak ve güzel sanatlar liselerinin resim dersleri müfredatında yer alan portre çalışmalarının bireysel kimlik tanımlama becerilerine olan katkısını belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırmada hem nicel hem de nitel verilerin birlikte çözümlendiği karma yöntem uygulanmıştır. Bütün öğrencilere ön test ve son test kapsamında ayna götürülerek üç ders saati otoportre yaptırılmıştır. Her iki grup öğrencilerine ön test ve son test olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Anket Formu” uygulanmıştır. Deney grubu öğrencilerine yine araştırmacı tarafından hazırlanan portre ve otoportre resminin ne olduğu, portre resminin yapılma amaçları, portre resim türlerine yönelik kapsamlı bir sunum yapılmıştır. Bu araştırmanın sonucuna göre, portre ve otoportre konularının benimsenmesi ve uygulanması sonrasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca öğrenciler; otoportre çalışması yoluyla kendi görüntülerini, çevrelerini ve bireysel farklılıklarını daha iyi anlayabildiklerini ortaya koymuşlardır.

Kaynakça

  • Baki, A., Gökçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Barron, R.M. (2006). Exploring Identity Through Self-Portraiture. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Georgia State University Ernest G. Weich School of Art and Design, Art and Design Theses, Atlanta.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Özden, B. (2012). Yansıtıcı Düşünme Uygulamalarının Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Hazırlama Becerilerine Katkısı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkanlı, Ü. (2011). Sanatta Bir Kimlik Problemi Olarak Portre. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Şangar, B. (1996). Çağdaş Sanatta Özne Olarak Sanatçı ve Bireysel Mitolojisi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ulusan, R.S. (2004). Magazin, Ekonomi ve Polis Muhabirliği Örneğinde Gazetecilik Mesleğinin Bireysel Kimlik Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Usta, N. (2015). 1914 Çallı Kuşağından Günümüze Portre Resminde Karakter Çözümlemelerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buşra İncirkuş 0000-0002-3056-0223

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Kabul Tarihi 18 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 52 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA İncirkuş, B. (2020). Portre Çalışmalarının Öğrencilerin Bireysel Kimlik Tanımlama Becerilerine Katkısı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 529-554. https://doi.org/10.15285/maruaebd.562321