Students often experience helplessness learned in this lesson because they perceive mathematics as a difficult lesson. For this reason, the materials used by teachers in this lesson, the teaching strategies / methods they prefer should be in a way to reduce the negativity of students towards mathematics and bring them closer to mathematics. In this sense, teachers can use mathematics games in mathematics lessons. The aim of this research is to examine the primary school teacher candidates' perceptions about mathematics games. In the research, phenomenological research type was used. In the study group of the research, there are 82 primary school teacher candidates who are studying in the Department of Primary Education of a public university.. The data were collected by using form. The data were analyzed by using content analysis. According to the results of the research, it was determined that the primary school teacher candidates' perceptions about the mathematics game were positive and varied. Within the scope of the research, the categories developed regarding the concept of mathematics game showed that the mathematics games should be included in the content of primary school mathematics curriculum. It is thought that these developed categories will guide this process.
Matematik dersini, zor bir ders olarak algıladıkları için genellikle öğrenciler bu derste öğrenilmiş çaresizlik yaşamaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin bu derste kullandıkları materyaller, tercih ettikleri öğretim strateji/yöntemler, öğrencilerin matematiğe karşı duydukları olumsuzlukları azaltacak ve onları matematiğe yakınlaştıracak şekilde olması gerekmektedir. Bu anlamda öğretmeler derslerinde matematik oyunlarını kullanabilir. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının matematik oyunları hakkındaki algılarını incelemektir. Araştırmada fenomenolojik araştırma türü tercih edilmiştir. Çalışma grubunda bir devlet üniversitesinin Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 82 sınıf öğretmeni adayı bulunmaktadır. Veriler form kullanılarak toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının matematik oyunuyla ilgili algılarının olumlu olduğu ve çeşitlilik gösterdiği tespit edilmiştir. Matematik oyunu kavramına ilişkin geliştirilen kategoriler matematik oyunlarının, ilkokul matematik dersi öğretim programlarının içeriğine dâhil edilmesi gerekliliğini göstermiştir. Geliştirilen bu kategorilerin bu sürece yol gösterici olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Acceptance Date | May 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 52 Issue: 52 |