Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The relationship between organizational climate in schools and the teachers' perceptions on the positive psychological capital

Yıl 2022, Cilt: 55 Sayı: 55, 318 - 350, 29.01.2022
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1010864

Öz

This study aims to identify the relationship between organizational climate in educational institutions and teachers’ perceptions of positive psychological capital using the pattern-correlation method, a quantitative research method. The study selected a total of 382 teachers working in the central districts of Denizli Province during the 2019-2020 academic year as its participants using the simple random sampling method. The data were collected online using the Positive Psychological Capital and the School Climate Questionnaire. The teachers were found to have high levels of positive perceptions toward psychological capital and organizational climate. The teachers were also found to have different perceptions of positive psychological capital with respect to the variables of gender, educational status, seniority, type of school, type of high school, and the school’s socio-economic level and to have similar perceptions with respect to the variables of work experience and branch. Meanwhile, the teachers were found to have different perceptions of school climate and certain sub-dimensions with respect to gender, work experience, branch, type of high school, and the school’s socio-economic level and to have similar perceptions of school type and certain sub-dimensions with respect to the variables of educational level, seniority, and school type. A positive moderate correlation was also found to exist between positive psychological capital and organizational climate. The multiple regression analysis found the dimensions of organizational climate, democracy, school dedication, and success factors to be significant predictors of psychological capital. The study also developed recommendations that will contribute to policy makers, implementers, and researchers who aim to increase the positive impact of organizational climate on teachers’ positive psychological capital.

Kaynakça

  • Acet, A.(2006). İlköğretim okullarında örgüt iklimi ve karara katılma arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akar, A.(2006).İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı(Ankara ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akgün, E.(2015).Lise öğretmenlerinin psikolojik sermaye düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki.(Yayınlamamış yüksek lisans tezi).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Akman, Y.(2016).Öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,28,268-277.
  • Aksu, A.(1994).Okul Müdürlerinin Etkililiği ve Okul İklimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Anık, S.ve Tösten, R.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,18(69),332-342.
  • Aranoff, C.E.,Baskin, O.W.(1983).Public relations:The profession practise. St.Paul West Publ., Comp.,196-198.
  • Arık, M.(2016).Eğitim fakültelerinde çalışan öğretim elemanlarının sanal kaytarma düzeylerinin yordayıcısı olarak örgüt iklimi: İstanbul ili örneği.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Aslan, İ.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Avcı, A.ve Bozgeyikli, H.(2017).Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin yordayıcısı olarak psikolojik sermaye. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,45,43-57.
  • Avey, J. B., Luthans, F.,Jensen S.M.(2009).Psychological capital:A possitive resource for cambating employee ctress and turnover.Human Resource Management,48(5),677-693.
  • Avey, J.B., Wernsing, T.,Luthans, F.(2008).Can positive employees help positive organizational change?Impact of psychological capital and emotions on relevant attitudes and behaviors.The Journal of Applied Behavioral Science,44(1),48-70.
  • Bakkal, M.ve Radmard, S.(2020).Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Fakültesi Dergisi 5(2),163-195.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (13.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, A.(2013).Etkili okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma(6.Baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Bandura, A.(1994).Self-efficacy.Vilanayur S. Ramachandran(Ed.), Encyclopedia of human behavior içinde(vol.4,p.71-81).New York:Academic Press.
  • Bayat, S.(2015). Okulların örgüt ikliminin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyine etkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Baykal, İ.(2007).İlköğretim okullarının örgüt ikliminin bazı değişkeler açısından incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Berberoğlu, N.(2013).Psikolojik sermayenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: bir alan araştırması.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bostancı, A.B., Çelik, K.ve Kahraman, Ü.(2017).Okulların DNA profilleri ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,8(2),140-156.
  • Bucak, E.B.(2002).Örgüt iklimi; yönetimde ast- üst ilişkileri. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi,3(7),1-17.
  • Büyükgöze, H.ve Kavak, Y.(2017).Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi:Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,23(1),1-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2017). Sosyal bilimler için istatistik (19.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, S., Demirtaş, H.ve Özer, N. (2018). Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 17(4), 1797-1811.
  • Çağlayan, E.(2014).Okul binaları ve örgüt iklimi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çakmak, M.S.ve Arabacı, İ.A.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,16(62),890-909.
  • Çetin, F.ve Basım H. N. (2012). Örgütsel Psikolojik Sermaye: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45, 1, 121-137.
  • Çınar, E.(2011).Pozitif psikolojik sermaye’nin örgütsel bağlılıkla ilişkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çiftçi, K.( 2014).İlkokul öğretmenlerinin örgüt iklimine ilişkin algılarının örgütsel güven üzerindeki etkisi(Batman ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Zirve Üniversitesi, İstanbul.
  • Çimen, İ.(2015).Öğretmenlerin psikolojik sermaye algısına ilişkin faktörlerin incelenmesi.(Yayınlamamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Çimen, İ.ve Özgan, H.(2018).Contributing and damaging factors related to the psychological capital of teachers:A qualitative analysis. Issues in Educational Research,28(2),308-328.
  • Dağlı, A.(2017).Teoriden uygulamaya örgütsel iklim(2.baskı).Ankara:Pegem Akademi.
  • Davidson, M.(2003).Does organisational climate add to service quality in hotels?International Journal of Contemporary Hospitality Management,15(4),206-213.
  • Demirtaş, Z.ve Küçük, Ö.(2019).Examınatıon of psychologıcal capıtal levels of teachers, Case of Elazığ provınce, Turkey.European Journal of Education Studies,6(7),257-269.
  • Diş, O.(2015).Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dixon, T.L.(2003).Middle school teacher beliefs.(Unpublished doctoral dissertation). USA:University of Acron.
  • Doğan, D.(2011).İlköğretim okullarındaki örgüt ikliminin yönetici ve öğretmenlerin değer sistemleri bakımından incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dönmez, B.(2014).Pozitif psikolojik sermaye ile işe ilişkin duyuşsal iyilik algısı, iş doyumu, işgören performansı ve yaşam doyumu ilişkisinin seyahat acentası çalışanları örnekleminde incelenmesi.(Yayınlanmamış doktora tezi).Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ekin, A.(2017).Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde pozitif psikolojik sermaye algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Karaman.
  • Erol, E.(2014).Eğitim fakültelerinde örgütsel iklim ile örgütsel politika algısı arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış doktora tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Ertekin, Y.(1978).Örgüt iklimi. Ankara:Doğan Basımevi.
  • Ertürk, R.ve Sezgin Nartgün Ş.(2019).Okul müdürlerinin okul yönetim tarzları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki. Eğitim Bilimlerinde Örnek Araştırmalar (edit.Adem İşcan),221-245.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third Ed.). London: Sage Publication.
  • Forehand, G.A.(1968).On the ınteraction of persons and organizations. organizational climate:Explorations of a concept (Tagiuri&Litwin Eds.).Boston:Division of Research. Harvard Business School,65-80.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E.(2006).How to design and evaluate research in education(6th Ed.).New York:McGraw-Hill.
  • Glisson, C.(2000).Organizational climate and culture.R.J. Patti.(eds.)The Handbook of Social Welfare Management, ABD, Sage Publications.
  • Göçen, A.(2019).Öğretmenlerin yaşam anlamı, psikolojik sermaye ve cinsiyetinin psikolojik iyi oluşlarına etkisi.Cumhuriyet International Journal of Education,8(1),135-153.
  • Günbayı, İ.(2007).School climate and teachers’ perceptions on climate factors:Research into nine urban high schools.Turkish Online Journal of Educational Technology–TOJET,6(3),70-78.
  • Gündüz, H.(2008).İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki(Gaziantep ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Güney, S.(2017).Örgütsel davranış(4.basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Harichandan, D.,Pandya, S.R.(2012).Teacher education and ICT.New Delhi, India:APH.
  • Hirase, S.K.(2000).School climate.(Unpublished doctoral dissertation).USA:The University of Utah.
  • Hoy, W.K.,Miskel, C.G.(2012).Educational administration theory, research and practise/Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama(7.baskı).S.Turan(Ed.).Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kahveci, G.,Gülay, S.S.ve Bahadır, E.(2019).Ortaöğretim öğretmenlerin kayırmacılık algıları ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,50,167-197.
  • Karacaoğlu, İ.(2008).Öğretmenlerin okul iklimi algıları ile kaynaştırmaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N.(1995).Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Karataş, S.(2008).Okul müdürlerinin etkililiği ve okul ikilimi.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kavgacı, H.(2010).İlköğretimde örgütsel iklim ve okul-aile ilişkileri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, A., Balay, R.ve Demirci, Z.(2014)Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi(Şanlıurfa İli Örneği).Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi/Electronic Journal of Social Sciences,13(48),47-68.
  • Kaya, Ç.ve Altınkurt, Y.(2018).Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkide psikolojik ve yapısal güçlendirmenin rolü. Eğitim ve Bilim,43(193),63-78.
  • Kaya, Ş.(2005).İlköğretim okulu müdürlerinin cinsiyetlerine göre okul ikliminin oluşturulmasına ilişkin öğretmen görüşleri.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kelekçi, H.ve Yılmaz, K.(2015).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayeleri ile yeterlik inançları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(3),992-1007.
  • Keser, S.(2013).İlköğretim okulu yöneticilerinin otantik liderlik ve psikolojik sermaye özelliklerinin karşılaştırılması.(Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi).Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, Y.(2013).İlköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin eğitsel denetim ve örgüt iklimine ilişkin algılarının değerlendirilmesi(Batman ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kilimci, S.(2006).Almanya, Fransa, İngiltere ve Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması.(Yayınlanmamış doktora tezi).Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • King, D.D., Newman, A.,Luthans, F.(2015).Not if, but when we need resilience in the workplace.Journal of Organizational Behavior.Advance online publication. doi:10.1002/job.2063.
  • Köse, A.(2015).İşe angaje olma ile örgütsel destek algısı ve örgüt iklimi arasındaki ilişki(Kahramanmaraş ili örneği).(Yayımlanmamış doktora tezi).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kutanis, R.Ö.ve Oruç, E.(2014).Pozitif örgütsel davranış ve pozitif psikolojik sermaye üzerine kavramsal bir inceleme. The Journal of Happiness&Well-Being,2(2),145- 159.
  • Landy, F.J.(1990).Psychology of work behavior.Prentice-Hall Inc.,California.Tanford, S.&Montgomery, R.(2015).The effects of social influence and cognitive dissonance on travel purchase decision.Journal of Travel Research,54(5),596-610.
  • Li, L.I.,He, X.P.(2011).The researches on positive psychological capital and coping style of female university graduates in the course of seeking jobs.In Proceedings of 2011 International Symposium—the Female Survival and Development.Hawthorn East:St Plum-Blossom Press Pty Ltd(pp.221-226).
  • Lowe, J.M.(1990).The interface between educational facilities and learning climate in three elementary schools.(Unpublished doctoral dissertation).USA:Texas A&M University.
  • Luthans, F.(2002a).Positive organizational behavior:Developing and managing psychological strengths.Academy of Management Executive,16(1),57-72.
  • Luthans, F.(2002b).The need for and meaning of positive organizational behavior.Journal of Organizational Behavior,23,695-706.
  • Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J., Norman, S.M.,Combs, G.M. (2006).Psychological capital development:Toward a micro-intervention.Journal of Organizational Behaviour,27,387-393.
  • Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J.,Peterson, S.(2010).The development and resulting performance impact of positive psychological capital.Human Resource Development Quarterly,21,41-66.
  • Luthans, F., Avey, J.B.,Patera, J.L.(2008).Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital.Academy of Management Learning & Education,7(2),209-221.
  • Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B.,Norman, S.M.(2007b).Positive Psychological Capital:Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction.Personal Psychology,60,541-572.
  • Luthans, F., Luthans, K.W., Luthans, B.C.(2004).Positive psychological capital:Beyond human and social capital.Business Horizons,47(1),45-50.
  • Luthans, F., Norman, S.M., Avolio, B.J.,Avey, J.B.(2008).The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship.Journal Of Organizational Behavior,29,219–238.
  • Luthans, F., Youssef, C.M.,Avolio, B.J.(2007a).Psychological capital:Developing the human competitive edge.New York:Oxford University Press.
  • Luthans, F., Youssef-Morgan, C.M., Avolio, B.J.(2015).Psychological capital and beyond. Oxford, England:Oxford University Press.
  • Luthans, F.,Youssef, C.M.(2004).Human, social, and now positive psychological capital management:Investing in people for competitive advantage.Organizational Dynamics,33(2),143-160.
  • Luthans, F.,Youssef, C.M.(2007).Emerging positive organizational behavior.Journal of Management,33,321-349.
  • McShane, S.L.,Von Glinow, M.A.(2016).Organizational behavior/Örgütsel davranış(2.baskı).Günsel, A. ve Bozkurt,S.(Ed.).Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Memduhoğlu, H.B.ve Şeker, G.(2011).Öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarının örgütsel iklimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1),1-26.
  • Norman, S.M., Avey, J.B., Nimnicht, J.L.,Pigeon, N.G.(2010)The Interactive Effects of Psychological Capital and Organizational Identity on Employee Organizational Citizenship and Deviance Behaviors. Journal of Leadership&Organizational Studies,17(4),380–391. doi:10.1177/1548051809353764.
  • Onoye, K.J.(2004).A case study of a successful urban school:Climate, culture and leadership factors that impact student achievement.(Unpublished doctoral dissertation).USA:University of Southern California.
  • Öner, S.(2007). Ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin okul yönetimine katılma düzeyleri ile örgüt iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özçiçek, V.T.(2016 ).Örgüt iklimini etkileyen iç etmenler.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).İstanbul Aydın Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, M.ve Gören, S.Ç.(2016).Politik beceri ve psikolojik sermaye arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,31(2),333-345.
  • Özden, T.(2009).İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin okullarındaki iletişim iklimine yönelik algıları.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Özer, P.R., Topaloğlu, T.ve Özmen, Ö.T.(2013).Destekleyici örgüt ikliminin, psikolojik sermaye ile iş doyumu ilişkisinde düzenleyici etkisi. Ege Akademik Bakış,13(4),437-447.
  • Parker, C.P, Baltes, B.B., Young, S.A.,Roberts, J.E.(2003).Relationships between psychological climate perceptions and work outcomes:A meta-analytic review. Journal of Organisational Behaviour,24,389–416.https://doi.org/10.1002/job.198.
  • Patterson, M., Warr, P.,West, M.(2004).Organizational climate and company productivity:The role of employee affect and employee level. Journal of Occupational and Organizational Psychology,77,193-216.
  • Ployhart, R.E., Moliterno, T.P.(2011).Emergence of the human capital resource:A multilevel model.Academy of Management Review,36(1),127-150.
  • Polatçı, S.(2011).Psikolojik sermayenin performans üzerindeki etkisinde iş aile yayılımı ve psikolojik iyi oluşun rolü.(Yayımlanmamış doktora tezi).Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Reichers, A.E.,Schneider, B.(1990).Climate and Culture:An Evolution of Constructs. Schneider, B.(eds.)Organizational Climate and Culture, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Rivers, W.J.(2003).Relationships between teacher-perceived school climate and school climate outcomes.(Unpublished doctoral dissertation).USA:Valdosta State University.
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral sciences. (Second Edition). New York:Holt Rinehart and Winston.
  • Savur, N.(2013).Otantik liderlik ve çalışanların psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Saygılı, G.(2010).Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi(İstanbul ili Sancaktepe ilçesi örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Schneider, B., Ehrhart, M.G.,Macey, W.H.(2013).Organizational Climate and Culture.Annual Review of Psychology,64,361-388.
  • Selçuk, M.(2016).İlk ve ortaokul öğretmenlerinin okul iklimi algıları ile iş motivasyonları arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Sertel, G.(2019).Yönetici ve öğretmenlerin kendini sabotaj düzeyleri ile okullardaki örgütsel iklim algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sezgin, F.ve Kılınç, Ç.A.(2011).İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgüt iklimine ilişkin algılarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,31(3),743-757.
  • Sünkür, M.(2014).İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin olumlu psikolojik sermaye algılarının iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Süpçin, E.(2000).İlköğretim okullarının örgüt iklimi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Süral Özer, P., Topaloğlu, T.,Timurcanday Özmen, Ö.N.(2013).Destekleyici örgüt ikliminin, psikolojik sermaye ile iş doyumu ilişkisinde düzenleyici etkisi.Ege Akademik Bakış,13(4),437-447.
  • Sürmeli, G.(2018).Algılanan yönetici liderlik stilinin, çalışanın algılanan örgüt iklimi ve iş tatmini düzeyine olan etkisinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Sweetman, D.,Luthans, F.(2010).The power of positive psychology:Psychological capital and work engagement.In Bakker, A.B. and Leiter, M.P.(Eds.),Work engagement:A handbook of essential theory and research,(pp.54-68),Hove, East Sussex:Psychology Press.
  • Şahin, K.(2005).İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tutumları ile okul iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şarbay, B.ve Bostancı, A.B.(2018).Okullarda paylaşılan liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi,6(2),1-21.
  • Şencan, H.(2005).Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik(Reliability and validity in the social and behavioral measurement).Ankara:Seçkin Publishing.
  • Tabachnick, B.G.,Fidell, L.S.(2015).Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. M.Baloğlu(Çev.Ed.).Ankara:Nobel Yayınevi.
  • Tahaoğlu, F.(2007).İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rollerinin örgüt iklimi üzerine etkisi(Gaziantep ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Taşdan, M.(2008).Kamu ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin değer, iş doyumu ve öğretmene mesleki sosyal destek ile ilgili görüşleri.(Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • TEDMEM(2014).Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği(Türk Eğitim Derneği Rapor No.3).Ankara.
  • Tok, A.(2006).İlköğretim okullarındaki örgüt iklimine ilişkin öğretmen algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Töremen, F.ve Demir, S.(2016).Sahip oldukları psikolojik sermayenin öğretmenlerin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,13(34),166-179.
  • Tösten, R.(2015).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Tösten, R., Arslantaş, H.İ.ve Şahin, G.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerinin tükenmişliğe etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,14(1),726-744.
  • Tösten, R., Avcı, Y.E.ve Yıldırım, İ.(2018).Pozitif psikolojik sermaye ile örgütsel bağlılık ilişkisi:Eğitim kurumlarında bir çalışma. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(3),21-29.
  • Tösten, R.ve Özgan, H.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,16(62),867-889.
  • Walumbwa, F.O., Peterson, S.J., Avolio, B.J.,Hartnell, C.A.(2010).An investigation of the relationships among leader and follower psychological capital, service climate, and job performance.Personnel Psychology,63,937-963.
  • Wang, J.H., Chen, Y.T.,Hsu, M.H.(2014).A case study on psychological capital and teaching effectiveness in elementary schools.IACSIT International Journal of Engineering and Technology,6(4),331-337.
  • Yalçın, S.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1),13-26.
  • Yapıcıer, İ.(2007).Örgüt ikliminin oluşmasında yöneticilerin kişisel ve yönetsel özelliklerinin rolü.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yıldırım, İ.ve Tösten, R.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile mesleki adanmışlıklarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,36,10-17.
  • Yıldırım, M.(2009).İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı(İstanbul ili Bahçelievler ilçesi örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Youssef, C. M.,Luthans, F.(2007).Positive organizational behavior in the workplace:The impact of hope, optimism and resilienceJournal Of Management,33(5),774-800.

Okullardaki Örgüt İklimi İle Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermaye Algıları Arasındaki İlişki

Yıl 2022, Cilt: 55 Sayı: 55, 318 - 350, 29.01.2022
https://doi.org/10.15285/maruaebd.1010864

Öz

Bu araştırmada, eğitim kurumlarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amaçlanmıştır. Nicel araştırma yaklaşımlarından korelasyonel desen kullanılmıştır. Araştırmaya 2019-2020 öğretim yılında Denizli ili merkez ilçelerinde görev yapan ve basit rassal örnekleme yöntemiyle seçilen 382 öğretmen katılmıştır. Veriler “Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği” kullanılarak online olarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye ve örgüt iklimi algılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, pozitif psikolojik sermaye ve bazı alt boyutlarında cinsiyet, eğitim durumu, kıdem, okul türü, lise türü ve okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre öğretmenlerin farklı algılara sahip olduğu, görev süresi ve branş değişkenlerinde göre ise benzer algılara sahip oldukları tespit edilmiştir. Diğer taraftan, okul iklimi ve bazı alt boyutlarında cinsiyet, görev süresi, branş, lise türü ve okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre öğretmenlerin farklı algılara sahip olduğu, eğitim durumu, kıdem ve okul türü değişkenlerine göre ise benzer algılara sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca, pozitif psikolojik sermaye ile örgüt iklimi arasında pozitif yönlü orta düzeyde korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda, örgüt ikliminin demokratiklik ve okula adanma ile başarı etkenleri boyutlarının psikolojik sermayenin anlamlı yordayıcıları olduğu görülmüştür. Eğitim kurumlarında, örgüt ikliminin öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayeleri üzerindeki olumlu etkisini artırmaya yönelik politika yapıcılara, uygulayıcılara ve araştırmacılara katkı sağlayacak öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Acet, A.(2006). İlköğretim okullarında örgüt iklimi ve karara katılma arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akar, A.(2006).İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı(Ankara ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akgün, E.(2015).Lise öğretmenlerinin psikolojik sermaye düzeyleri ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki.(Yayınlamamış yüksek lisans tezi).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Akman, Y.(2016).Öğretmenlerin psikolojik sermaye algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,28,268-277.
  • Aksu, A.(1994).Okul Müdürlerinin Etkililiği ve Okul İklimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Anık, S.ve Tösten, R.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,18(69),332-342.
  • Aranoff, C.E.,Baskin, O.W.(1983).Public relations:The profession practise. St.Paul West Publ., Comp.,196-198.
  • Arık, M.(2016).Eğitim fakültelerinde çalışan öğretim elemanlarının sanal kaytarma düzeylerinin yordayıcısı olarak örgüt iklimi: İstanbul ili örneği.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Aslan, İ.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Avcı, A.ve Bozgeyikli, H.(2017).Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin yordayıcısı olarak psikolojik sermaye. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,45,43-57.
  • Avey, J. B., Luthans, F.,Jensen S.M.(2009).Psychological capital:A possitive resource for cambating employee ctress and turnover.Human Resource Management,48(5),677-693.
  • Avey, J.B., Wernsing, T.,Luthans, F.(2008).Can positive employees help positive organizational change?Impact of psychological capital and emotions on relevant attitudes and behaviors.The Journal of Applied Behavioral Science,44(1),48-70.
  • Bakkal, M.ve Radmard, S.(2020).Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Fakültesi Dergisi 5(2),163-195.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (13.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balcı, A.(2013).Etkili okul geliştirme, kuram uygulama ve araştırma(6.Baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Bandura, A.(1994).Self-efficacy.Vilanayur S. Ramachandran(Ed.), Encyclopedia of human behavior içinde(vol.4,p.71-81).New York:Academic Press.
  • Bayat, S.(2015). Okulların örgüt ikliminin öğretmenlerin tükenmişlik düzeyine etkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Baykal, İ.(2007).İlköğretim okullarının örgüt ikliminin bazı değişkeler açısından incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Berberoğlu, N.(2013).Psikolojik sermayenin örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: bir alan araştırması.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bostancı, A.B., Çelik, K.ve Kahraman, Ü.(2017).Okulların DNA profilleri ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,8(2),140-156.
  • Bucak, E.B.(2002).Örgüt iklimi; yönetimde ast- üst ilişkileri. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi,3(7),1-17.
  • Büyükgöze, H.ve Kavak, Y.(2017).Algılanan örgütsel destek ve pozitif psikolojik sermaye ilişkisi:Lise öğretmenleri örnekleminde bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,23(1),1-32.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2017). Sosyal bilimler için istatistik (19.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canlı, S., Demirtaş, H.ve Özer, N. (2018). Okul İklimi Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 17(4), 1797-1811.
  • Çağlayan, E.(2014).Okul binaları ve örgüt iklimi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çakmak, M.S.ve Arabacı, İ.A.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,16(62),890-909.
  • Çetin, F.ve Basım H. N. (2012). Örgütsel Psikolojik Sermaye: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Amme İdaresi Dergisi, 45, 1, 121-137.
  • Çınar, E.(2011).Pozitif psikolojik sermaye’nin örgütsel bağlılıkla ilişkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çiftçi, K.( 2014).İlkokul öğretmenlerinin örgüt iklimine ilişkin algılarının örgütsel güven üzerindeki etkisi(Batman ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Zirve Üniversitesi, İstanbul.
  • Çimen, İ.(2015).Öğretmenlerin psikolojik sermaye algısına ilişkin faktörlerin incelenmesi.(Yayınlamamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Çimen, İ.ve Özgan, H.(2018).Contributing and damaging factors related to the psychological capital of teachers:A qualitative analysis. Issues in Educational Research,28(2),308-328.
  • Dağlı, A.(2017).Teoriden uygulamaya örgütsel iklim(2.baskı).Ankara:Pegem Akademi.
  • Davidson, M.(2003).Does organisational climate add to service quality in hotels?International Journal of Contemporary Hospitality Management,15(4),206-213.
  • Demirtaş, Z.ve Küçük, Ö.(2019).Examınatıon of psychologıcal capıtal levels of teachers, Case of Elazığ provınce, Turkey.European Journal of Education Studies,6(7),257-269.
  • Diş, O.(2015).Okul yöneticilerinin kullandıkları güç kaynakları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dixon, T.L.(2003).Middle school teacher beliefs.(Unpublished doctoral dissertation). USA:University of Acron.
  • Doğan, D.(2011).İlköğretim okullarındaki örgüt ikliminin yönetici ve öğretmenlerin değer sistemleri bakımından incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dönmez, B.(2014).Pozitif psikolojik sermaye ile işe ilişkin duyuşsal iyilik algısı, iş doyumu, işgören performansı ve yaşam doyumu ilişkisinin seyahat acentası çalışanları örnekleminde incelenmesi.(Yayınlanmamış doktora tezi).Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ekin, A.(2017).Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde pozitif psikolojik sermaye algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Karaman.
  • Erol, E.(2014).Eğitim fakültelerinde örgütsel iklim ile örgütsel politika algısı arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış doktora tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Ertekin, Y.(1978).Örgüt iklimi. Ankara:Doğan Basımevi.
  • Ertürk, R.ve Sezgin Nartgün Ş.(2019).Okul müdürlerinin okul yönetim tarzları ile örgüt iklimi arasındaki ilişki. Eğitim Bilimlerinde Örnek Araştırmalar (edit.Adem İşcan),221-245.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third Ed.). London: Sage Publication.
  • Forehand, G.A.(1968).On the ınteraction of persons and organizations. organizational climate:Explorations of a concept (Tagiuri&Litwin Eds.).Boston:Division of Research. Harvard Business School,65-80.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E.(2006).How to design and evaluate research in education(6th Ed.).New York:McGraw-Hill.
  • Glisson, C.(2000).Organizational climate and culture.R.J. Patti.(eds.)The Handbook of Social Welfare Management, ABD, Sage Publications.
  • Göçen, A.(2019).Öğretmenlerin yaşam anlamı, psikolojik sermaye ve cinsiyetinin psikolojik iyi oluşlarına etkisi.Cumhuriyet International Journal of Education,8(1),135-153.
  • Günbayı, İ.(2007).School climate and teachers’ perceptions on climate factors:Research into nine urban high schools.Turkish Online Journal of Educational Technology–TOJET,6(3),70-78.
  • Gündüz, H.(2008).İlköğretim okullarında örgütsel iklim ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişki(Gaziantep ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Güney, S.(2017).Örgütsel davranış(4.basım). Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Harichandan, D.,Pandya, S.R.(2012).Teacher education and ICT.New Delhi, India:APH.
  • Hirase, S.K.(2000).School climate.(Unpublished doctoral dissertation).USA:The University of Utah.
  • Hoy, W.K.,Miskel, C.G.(2012).Educational administration theory, research and practise/Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama(7.baskı).S.Turan(Ed.).Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kahveci, G.,Gülay, S.S.ve Bahadır, E.(2019).Ortaöğretim öğretmenlerin kayırmacılık algıları ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,50,167-197.
  • Karacaoğlu, İ.(2008).Öğretmenlerin okul iklimi algıları ile kaynaştırmaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N.(1995).Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Karataş, S.(2008).Okul müdürlerinin etkililiği ve okul ikilimi.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kavgacı, H.(2010).İlköğretimde örgütsel iklim ve okul-aile ilişkileri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, A., Balay, R.ve Demirci, Z.(2014)Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi(Şanlıurfa İli Örneği).Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi/Electronic Journal of Social Sciences,13(48),47-68.
  • Kaya, Ç.ve Altınkurt, Y.(2018).Öğretmenlerin psikolojik sermayeleri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkide psikolojik ve yapısal güçlendirmenin rolü. Eğitim ve Bilim,43(193),63-78.
  • Kaya, Ş.(2005).İlköğretim okulu müdürlerinin cinsiyetlerine göre okul ikliminin oluşturulmasına ilişkin öğretmen görüşleri.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kelekçi, H.ve Yılmaz, K.(2015).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayeleri ile yeterlik inançları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(3),992-1007.
  • Keser, S.(2013).İlköğretim okulu yöneticilerinin otantik liderlik ve psikolojik sermaye özelliklerinin karşılaştırılması.(Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi).Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Kılıç, Y.(2013).İlköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin eğitsel denetim ve örgüt iklimine ilişkin algılarının değerlendirilmesi(Batman ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kilimci, S.(2006).Almanya, Fransa, İngiltere ve Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması.(Yayınlanmamış doktora tezi).Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • King, D.D., Newman, A.,Luthans, F.(2015).Not if, but when we need resilience in the workplace.Journal of Organizational Behavior.Advance online publication. doi:10.1002/job.2063.
  • Köse, A.(2015).İşe angaje olma ile örgütsel destek algısı ve örgüt iklimi arasındaki ilişki(Kahramanmaraş ili örneği).(Yayımlanmamış doktora tezi).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kutanis, R.Ö.ve Oruç, E.(2014).Pozitif örgütsel davranış ve pozitif psikolojik sermaye üzerine kavramsal bir inceleme. The Journal of Happiness&Well-Being,2(2),145- 159.
  • Landy, F.J.(1990).Psychology of work behavior.Prentice-Hall Inc.,California.Tanford, S.&Montgomery, R.(2015).The effects of social influence and cognitive dissonance on travel purchase decision.Journal of Travel Research,54(5),596-610.
  • Li, L.I.,He, X.P.(2011).The researches on positive psychological capital and coping style of female university graduates in the course of seeking jobs.In Proceedings of 2011 International Symposium—the Female Survival and Development.Hawthorn East:St Plum-Blossom Press Pty Ltd(pp.221-226).
  • Lowe, J.M.(1990).The interface between educational facilities and learning climate in three elementary schools.(Unpublished doctoral dissertation).USA:Texas A&M University.
  • Luthans, F.(2002a).Positive organizational behavior:Developing and managing psychological strengths.Academy of Management Executive,16(1),57-72.
  • Luthans, F.(2002b).The need for and meaning of positive organizational behavior.Journal of Organizational Behavior,23,695-706.
  • Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J., Norman, S.M.,Combs, G.M. (2006).Psychological capital development:Toward a micro-intervention.Journal of Organizational Behaviour,27,387-393.
  • Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J.,Peterson, S.(2010).The development and resulting performance impact of positive psychological capital.Human Resource Development Quarterly,21,41-66.
  • Luthans, F., Avey, J.B.,Patera, J.L.(2008).Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital.Academy of Management Learning & Education,7(2),209-221.
  • Luthans, F., Avolio, B.J., Avey, J.B.,Norman, S.M.(2007b).Positive Psychological Capital:Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction.Personal Psychology,60,541-572.
  • Luthans, F., Luthans, K.W., Luthans, B.C.(2004).Positive psychological capital:Beyond human and social capital.Business Horizons,47(1),45-50.
  • Luthans, F., Norman, S.M., Avolio, B.J.,Avey, J.B.(2008).The mediating role of psychological capital in the supportive organizational climate-employee performance relationship.Journal Of Organizational Behavior,29,219–238.
  • Luthans, F., Youssef, C.M.,Avolio, B.J.(2007a).Psychological capital:Developing the human competitive edge.New York:Oxford University Press.
  • Luthans, F., Youssef-Morgan, C.M., Avolio, B.J.(2015).Psychological capital and beyond. Oxford, England:Oxford University Press.
  • Luthans, F.,Youssef, C.M.(2004).Human, social, and now positive psychological capital management:Investing in people for competitive advantage.Organizational Dynamics,33(2),143-160.
  • Luthans, F.,Youssef, C.M.(2007).Emerging positive organizational behavior.Journal of Management,33,321-349.
  • McShane, S.L.,Von Glinow, M.A.(2016).Organizational behavior/Örgütsel davranış(2.baskı).Günsel, A. ve Bozkurt,S.(Ed.).Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Memduhoğlu, H.B.ve Şeker, G.(2011).Öğretmenlerin algılarına göre ilköğretim okullarının örgütsel iklimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1),1-26.
  • Norman, S.M., Avey, J.B., Nimnicht, J.L.,Pigeon, N.G.(2010)The Interactive Effects of Psychological Capital and Organizational Identity on Employee Organizational Citizenship and Deviance Behaviors. Journal of Leadership&Organizational Studies,17(4),380–391. doi:10.1177/1548051809353764.
  • Onoye, K.J.(2004).A case study of a successful urban school:Climate, culture and leadership factors that impact student achievement.(Unpublished doctoral dissertation).USA:University of Southern California.
  • Öner, S.(2007). Ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmenlerin okul yönetimine katılma düzeyleri ile örgüt iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özçiçek, V.T.(2016 ).Örgüt iklimini etkileyen iç etmenler.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).İstanbul Aydın Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Özdemir, M.ve Gören, S.Ç.(2016).Politik beceri ve psikolojik sermaye arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,31(2),333-345.
  • Özden, T.(2009).İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin okullarındaki iletişim iklimine yönelik algıları.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Özer, P.R., Topaloğlu, T.ve Özmen, Ö.T.(2013).Destekleyici örgüt ikliminin, psikolojik sermaye ile iş doyumu ilişkisinde düzenleyici etkisi. Ege Akademik Bakış,13(4),437-447.
  • Parker, C.P, Baltes, B.B., Young, S.A.,Roberts, J.E.(2003).Relationships between psychological climate perceptions and work outcomes:A meta-analytic review. Journal of Organisational Behaviour,24,389–416.https://doi.org/10.1002/job.198.
  • Patterson, M., Warr, P.,West, M.(2004).Organizational climate and company productivity:The role of employee affect and employee level. Journal of Occupational and Organizational Psychology,77,193-216.
  • Ployhart, R.E., Moliterno, T.P.(2011).Emergence of the human capital resource:A multilevel model.Academy of Management Review,36(1),127-150.
  • Polatçı, S.(2011).Psikolojik sermayenin performans üzerindeki etkisinde iş aile yayılımı ve psikolojik iyi oluşun rolü.(Yayımlanmamış doktora tezi).Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Reichers, A.E.,Schneider, B.(1990).Climate and Culture:An Evolution of Constructs. Schneider, B.(eds.)Organizational Climate and Culture, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Rivers, W.J.(2003).Relationships between teacher-perceived school climate and school climate outcomes.(Unpublished doctoral dissertation).USA:Valdosta State University.
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral sciences. (Second Edition). New York:Holt Rinehart and Winston.
  • Savur, N.(2013).Otantik liderlik ve çalışanların psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Saygılı, G.(2010).Öğretmenlerin kişilik özellikleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi(İstanbul ili Sancaktepe ilçesi örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Schneider, B., Ehrhart, M.G.,Macey, W.H.(2013).Organizational Climate and Culture.Annual Review of Psychology,64,361-388.
  • Selçuk, M.(2016).İlk ve ortaokul öğretmenlerinin okul iklimi algıları ile iş motivasyonları arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Sertel, G.(2019).Yönetici ve öğretmenlerin kendini sabotaj düzeyleri ile okullardaki örgütsel iklim algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sezgin, F.ve Kılınç, Ç.A.(2011).İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgüt iklimine ilişkin algılarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,31(3),743-757.
  • Sünkür, M.(2014).İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin olumlu psikolojik sermaye algılarının iş doyumları ve örgütsel bağlılıkları üzerindeki etkisi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Süpçin, E.(2000).İlköğretim okullarının örgüt iklimi.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Süral Özer, P., Topaloğlu, T.,Timurcanday Özmen, Ö.N.(2013).Destekleyici örgüt ikliminin, psikolojik sermaye ile iş doyumu ilişkisinde düzenleyici etkisi.Ege Akademik Bakış,13(4),437-447.
  • Sürmeli, G.(2018).Algılanan yönetici liderlik stilinin, çalışanın algılanan örgüt iklimi ve iş tatmini düzeyine olan etkisinin incelenmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Sweetman, D.,Luthans, F.(2010).The power of positive psychology:Psychological capital and work engagement.In Bakker, A.B. and Leiter, M.P.(Eds.),Work engagement:A handbook of essential theory and research,(pp.54-68),Hove, East Sussex:Psychology Press.
  • Şahin, K.(2005).İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tutumları ile okul iklimi arasındaki ilişki.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şarbay, B.ve Bostancı, A.B.(2018).Okullarda paylaşılan liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin psikolojik sermayeleri arasındaki ilişki. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi,6(2),1-21.
  • Şencan, H.(2005).Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik(Reliability and validity in the social and behavioral measurement).Ankara:Seçkin Publishing.
  • Tabachnick, B.G.,Fidell, L.S.(2015).Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. M.Baloğlu(Çev.Ed.).Ankara:Nobel Yayınevi.
  • Tahaoğlu, F.(2007).İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rollerinin örgüt iklimi üzerine etkisi(Gaziantep ili örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Taşdan, M.(2008).Kamu ve özel ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin değer, iş doyumu ve öğretmene mesleki sosyal destek ile ilgili görüşleri.(Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • TEDMEM(2014).Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği(Türk Eğitim Derneği Rapor No.3).Ankara.
  • Tok, A.(2006).İlköğretim okullarındaki örgüt iklimine ilişkin öğretmen algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Töremen, F.ve Demir, S.(2016).Sahip oldukları psikolojik sermayenin öğretmenlerin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,13(34),166-179.
  • Tösten, R.(2015).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi.(Yayımlanmamış doktora tezi).Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Tösten, R., Arslantaş, H.İ.ve Şahin, G.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerinin tükenmişliğe etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,14(1),726-744.
  • Tösten, R., Avcı, Y.E.ve Yıldırım, İ.(2018).Pozitif psikolojik sermaye ile örgütsel bağlılık ilişkisi:Eğitim kurumlarında bir çalışma. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2(3),21-29.
  • Tösten, R.ve Özgan, H.(2017).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,16(62),867-889.
  • Walumbwa, F.O., Peterson, S.J., Avolio, B.J.,Hartnell, C.A.(2010).An investigation of the relationships among leader and follower psychological capital, service climate, and job performance.Personnel Psychology,63,937-963.
  • Wang, J.H., Chen, Y.T.,Hsu, M.H.(2014).A case study on psychological capital and teaching effectiveness in elementary schools.IACSIT International Journal of Engineering and Technology,6(4),331-337.
  • Yalçın, S.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye düzeylerinin incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1),13-26.
  • Yapıcıer, İ.(2007).Örgüt ikliminin oluşmasında yöneticilerin kişisel ve yönetsel özelliklerinin rolü.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yıldırım, İ.ve Tösten, R.(2019).Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile mesleki adanmışlıklarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,36,10-17.
  • Yıldırım, M.(2009).İlköğretim okullarında öğretmen algılarına göre yöneticilerin, yöneticilik becerilerinin örgüt iklimine katkısı(İstanbul ili Bahçelievler ilçesi örneği).(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Youssef, C. M.,Luthans, F.(2007).Positive organizational behavior in the workplace:The impact of hope, optimism and resilienceJournal Of Management,33(5),774-800.
Toplam 130 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülsüm Sertel 0000-0002-1907-040X

Engin Karadağ 0000-0002-9723-3833

Erken Görünüm Tarihi 29 Ocak 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2022
Kabul Tarihi 10 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 55 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Sertel, G., & Karadağ, E. (2022). Okullardaki Örgüt İklimi İle Öğretmenlerin Pozitif Psikolojik Sermaye Algıları Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 55(55), 318-350. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1010864