Learning mathematics is a difficult lesson from both learning and teaching points of view. Therefore, students develop a negative attitude toward mathematics, as well as experience anxiety and fear. Teachers, on the other hand, use variations in methods, techniques, and materials to make mathematics lessons understandable and enjoyable. One of these variations is play. The perceptions of teachers about the method, technique, or material they use are important to the point where they consciously use that method or material. Thus, the aim of the research is to determine the perceptions of class teachers about mathematical games. The research was conducted in the phenomenological model of the qualitative approach. The group consists of 55 class teachers. The research data is collected using the form created by the researcher. The data obtained as part of the research was analyzed using the content analysis method. Primary school teachers have been identified as having positive perceptions about mathematical play and showing diversity. In the categories developed with regard to the concept of mathematical games, the most educational aspects of maths games have been highlighted. In addition, it is also referred to as the characteristics of being a special game, being a skill developer, being an integrator.
Matematik öğrenciler açısından öğrenilmesi; öğreticiler açısından öğretilmesi zor bir ders olarak görülmektedir. Bu nedenle öğrenciler matematiğe karşı olumsuz bir tutum geliştirmekte, ayrıca kaygı ve korku yaşamaktadırlar. Öğreticiler ise matematik dersini anlaşılır ve zevkli kılmak için yöntem, teknik ve materyal kullanımında çeşitlemelere gitmektedir. Bu çeşitlemelerden bir tanesi de oyunlaştırmadır. Öğretmenlerin kullandıkları yöntem, teknik ya da materyale dair algıları bu yöntemi, tekniği ya da materyali bilinçli kullanmaları noktasında önemlidir. Dolayısıyla araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin matematiksel oyunlar hakkındaki algılarını belirlemektir. Araştırma nitel yaklaşımın fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubu 55 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından oluşturulan form ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin içerik analizi yapılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin matematiksel oyun hakkında algılarının olumlu olduğu ve çeşitli metaforlar geliştirdikleri tespit edilmiştir. Matematiksel oyun kavramı ile ilgili geliştirilen kategorilerde matematiksel oyunların en çok öğretimsel yönleri vurgulanmıştır. Bunun yanında özel bir oyun türü olarak değerlendirilme, beceri geliştirici olma, bütünleştirici olma gibi özelliklerine de değinilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 8, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Acceptance Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 58 Issue: 58 |