This study aimed to examine the opinions of primary school students regarding the heroes of the National Struggle and their experiences of establishing historical empathy with these heroes. The research was designed in the qualitative research method, phenomenological design. The study group consisted of 30 students, data was collected through semi-structured interviews, analyzed using the content analysis technique and supported by direct quotations. As a result of the research, it was determined that the students developed emotional and intellectual expressions aimed at establishing historical empathy with Mustafa Kemal Pasha at the beginning of the National Struggle, that they were most influenced by Şerife Bacı and Hasan Tahsin, but that they mostly centered Mustafa Kemal Pasha in their stories and that they included historical context, perspective-taking, affective empathy and presentism themes while creating their narratives. It was determined that the students were able to make evaluations appropriate to the conditions of the period in some of their narratives, while in some narratives they tended to interpret the past with today's values and confused the National Struggle and the Gallipoli Wars. As a result of the research; It was suggested that the chronological distinctions between the War of Independence and other historical events should be clarified, historical events should be addressed in the context of the period, all life stories of the heroes of the War of Independence should be included in the lessons, and lesser-known heroes of the period should be focused on.
Bu araştırmada ilkokul öğrencilerinin Millî Mücadele kahramanlarına ilişkin görüşleri ve bu kahramanlarla tarihsel empati kurma deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yönteminde, fenomenoloji deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 30 öğrenciden oluşmuş, veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiş, doğrudan alıntılar ile desteklenmiştir. Araştırma sonucunda; öğrencilerin Millî Mücadele’nin başlangıcında Mustafa Kemal Paşa ile tarihsel empati kurmaya yönelik duygusal ve düşünsel ifadeler geliştirdikleri, Şerife Bacı ve Hasan Tahsin’den en çok etkilendikleri, ancak hikâyelerinde en fazla Mustafa Kemal Paşa’yı merkeze aldıkları, anlatılarını oluştururken tarihsel bağlam, perspektif alma, duyuşsal empati ve şimdicilik temalarına yer verdikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin bazı anlatılarında dönemin koşullarına uygun değerlendirmeler yapabildikleri, bazı anlatılarda ise günümüz değerleriyle geçmişi yorumlama eğiliminde oldukları ve Milli Mücadele ve Çanakkale Savaşlarını karıştırdıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda; Millî Mücadele ile diğer tarihî olaylar arasındaki kronolojik ayrımların netleştirilmesi, tarihî olayların döneme özgü bağlamda ele alınması, Millî Mücadele kahramanlarının tüm yaşam hikâyelerinin derslerde yer alması ve dönemin daha az bilinen kahramanlarına da odaklanılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2025 |
Publication Date | July 22, 2025 |
Submission Date | March 10, 2025 |
Acceptance Date | June 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 62 Issue: 62 |