Bu çalışmanın amacı coğrafya öğretmen adaylarının
doğal afetlerle ilgili bazı kavramlar hakkındaki bilişsel yapılarını Kelime
İlişkilendirme Testi (KİT) kullanarak tespit etmektir. Çalışmanın örneklemini, 2015-2016
öğretim yılında Necmettin Erbakan Üniversitesi, Ahmet Keleşoğlu Eğitim
Fakültesi, Coğrafya Öğretmenliği 5. sınıfta öğrenim gören 34 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Bu çalışmada Toprak Erozyonu, Heyelan, Kuraklık ve Sel sözcükleri anahtar kavramlar olarak seçilmiştir.
Verilerin analizinde betimsel analiz tekniklerinden olan frekans hesabı
kullanılmıştır. Her bir anahtar kavram
bir kağıda 10 kez alt alta yazılmış ve öğretmen adaylarının bu anahtar
kavramların zihinlerinde çağrıştırdığı kelimeleri 30 saniye içerisinde yazmaları
istenmiştir. Elde edilen veriler incelenerek, anahtar kavram ve cevap
kelimelerden oluşan bir frekans tablosu oluşturulmuştur. Kavramlara
ilişkin elde edilen sözcükler ayrıntılı olarak incelenmiş, tekrarlanan
sözcükler dikkate alınarak belirlenen kesme noktaları doğrultusunda kavram
ağları oluşturulmuştur. Ayrıca her bir kelimeye yönelik olarak öğretmen
adaylarının kurdukları ilgili cümleler özelliklerine göre sınıflandırılarak
analiz edilmiştir. Sonuç olarak elde edilen veriler değerlendirildiğinde
öğretmen adaylarının sel, kuraklık, heyelan ve erozyon konularına
ilişkin kavramsal bilgiye sahip oldukları ancak bu bilgilerin yeterli düzeyde
olmadığı görülmektedir. Cümle örnekleri incelendiğinde anahtar kavramlarla
ilgili, bilimsel bilgi içeren cümle örneklerinin daha fazla olduğu, ancak bazı
bilimsel olmayan ve kavram yanılgısı içeren cümle örneklerinin de olduğu
görülmektedir.
Kelime ilişkilendirme testi doğal afet coğrafya öğretmen adayları bilişsel yapı
The aim of this study
is determining the cognitive structures of geography pre-service teachers on
some concepts in relation to the natural disasters via Word Association Test.
The universe of the study is 34 fifth grade geography teaching department students
who are studying at Ahmet Kelesoglu Education Faculty, Necmettin Erbakan
University in 2015-2016 academic year. In this study, landslide, soil erosion,
drought, and flood were selected as key concepts. In the analysis of data,
frequency count which is one of the descriptive analysis technique was used.
Each concept was written one under the other for ten times and pre-service
teachers were asked to write down their associations of those given words
within 30 seconds. A table was generated including key concepts and student
words after the analysis of collected data. Words associated with the concepts
were analyzed in detail and a concept web was created taking the repeated words
into consideration. Furthermore, pre-service teacher’s sentences including
selected words were analyzed and put into categorisation. As a result, it was
seen that prospective teachers have conceptual knowledge on landslide, erosion,
drought, and flood, however, they fall short of this knowledge. After the
analysis of pre-service teacher’s sentence samples, it was seen that sentences
including scientific information related to the key concepts were more, but
sentences carrying misconceptions and unscientific information were seen,
either.
Word association test natural disaster pre-service geography teachers cognitive structure
Konular | Beşeri Coğrafya |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 35 |