Bu araştırma,
içerdiği özgün mekansal örüntüler çerçevesinde, yüzyıllardır canlılığını
yitirmeyen bir ticaret merkezi olan, İstanbul Hanlar Bölgesi’nde yapılmıştır.
Han yapıları 15. yüzyılda ticaretin artması ile ortaya çıkmıştır. Yaygın
işleviyle dönemsel konaklama yapısı olan kervansaraylardan farklı olarak
Osmanlı döneminde büyük kentlerde, bir yandan konaklama diğer yandan yapım ve
üretim işlerine sahip “şehir içi hanları” ortaya çıkmıştır. (Benli, 2007 sf.10)
Liman kenti olan İstanbul Suriçi adı verilen Tarihi Yarımada bölgesinde yoğun
olarak han yapılarının yapıldığı görülür. Bu bölgeye Hanlar Bölgesi adı verilmiştir.
Çalışmada, mekansal oluşum, ticaret gibi çekici fırsatlar ve arazi
eğimi gibi topolojik etkileri açıklayan Mekan Dizimi (Space Syntax) yöntemi
kullanılmıştır. Yaya hareketliliği ve kent ızgarası arasındaki ilişkileri
anlamada açıklayıcı bir metot olan bu yöntemle bölgedeki mevcut yaya
hareketliliği tespit edilmiş, fizik mekan ve doğal çevrenin hareketliliğe
etkilerini belirlemek amacıyla bir dizi değişkenle karşılıklı olarak
değerlendirilmiştir.
Kültür, mekan, coğrafya gibi yerleşimleri özgün kılan olguların belirleyici
etken olduğu bu yöntemde, geleneksel çevrelerdeki davranış şekilleri örnek
olarak alınır. Geleneksel yerleşmeler
fiziksel kurgu açısından başarılı birer ara yüzdürler. Analizlerin başarısı
hangi katmanlarda nelerin doğru veya yanlış olduğunu açıklar. Bu bağlamda
çalışmanın amacı, geleneksel ticaret bölgesindeki yaya hareketliliğine bağlı
olarak, mekanın insanları hangi noktalarda bir araya getirdiğini, bu mekanları
çevreleyen yapıların ve topolojik özelliklerin parametrelerini anlamaya ve
anlamlandırmaya çalışmak olacaktır.
This research was carried out in Istanbul Inns Region, a trade center that has not lost its vitality for centuries, in the context of its original spatial patterns. Inn structures emerged with the increase of trade in the 15th. Century. Unlike caravansaries, which have a periodic structure of accommodation, they have "City Inns" in the big cities during the Ottoman period, with accommodation on one hand and manufacturing and production on the other. (Benli, 2007, pg.10) It is known that the Inn buildings were made intensely in the historical peninsula area called Istanbul inner walls, which is the port city. This region is called Inns Region.
In this research,
the Space Syntax method has been used, which explains topological effects such
as land slope, spatial formation, attractive opportunities such as trade. With
this method, which is an explanatory one of understanding the relationship between
pedestrian mobility and the urban grid, the existing pedestrian mobility system
in the region has been determined to define the spatial and natural cycle
effects on mobility what have been assessed methodologically with a number of
variables.
In this method, original fragments, of behavioural
patterns in traditional environments are taken as an example where settlements
such as culture, space, and geography are the determining factors. Traditional
settlements are successful interfaces in terms of their physical structures.
The success of this analyse is to reveal in what layers they are correct or
wrong. In this context, the purpose of this
research intends to understand, where and how the space brings people together
according to the pedestrian mobility in the traditional commerce zone, and to
understand the parameters of structures and topological features surrounding
these spaces.
Subjects | Human Geography |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 37 |