İnsanın yaşadığı fiziki ve beşeri çevreyi tanıması, herhangi bir zarara
sebep olmadan, doğal ortamdan azami ölçüde yararlanabilmesi ve karşılaşmış
olduğu çeşitli problemlere coğrafi istatistikler yardımıyla çözüm önerileri
geliştirebilmesi coğrafya öğretiminin temel amaçlarındandır. Eğitim, tutumları
değiştirmede önemli bir araç olduğundan, öğretmenlerin kendi derslerine
yönelik öğrenci tutumlarının ne olduğunu, nasıl ölçüleceğini ve
değerlendirileceğini bilmeleri eğitimin niteliğini artırmada önemli bir etkendir.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin coğrafya dersine yönelik
tutumlarının kümelenme eğilimleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya Siirt
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği
programlarında okuyan 314 (220 erkek, 94 kız) öğrenci alınmıştır. Verilerin
çözülmesinde aşamalı kümeleme yöntemlerinden Ward’s kümeleme yöntemi
kullanılmış, uzaklık ölçüsü olarak karesel oklid uzaklığı seçilmiştir. Verilerin
standartlaştırılmasında z-dönüştürmesi uygulanmıştır.
Bu yöntemin amacı, birbirinden “nispeten farklı” veya aralarında
yüksek derecede bir doğal benzerlik olan birimlerdeki veri veya değişkenleri
kümelerde gruplandırmaktır. Çalışmamızda üniversite öğrencilerinin coğrafya
dersine yönelik tutumlarının A, B ve C şeklinde üç ana kümede toplandığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 17 |