Rabbâni Yahudilik, M.S. 70 yılında Yahudi Mabedinin ikinci kez yıkımı sonrasında,
Mabet’e bağlı dinî yaklaşım ve uygulamaların ortadan kalkması ve bunun yerini
Yahudi Kutsal Kitabı ile onun yorumlarının aldığı dönemin adıdır. Bu sebeple
Rabbâni Yahudiliğin te melini TaNaH ve yorumu oluşturmaktadır. Rabbâni Yahudiliğe
göre Tanrı Sina’da Hz. Musa’ya Tora ile birlikte onun yorum kuralları ve bunlara uygun
yapılan yorumlarını da vermiştir. Bu sebeple rabbiler tarafından yapılan bu yorumlar
ilahi vahyin bir parçasıdır. Rabbâni Yahudilikte Hillel’e izafe edilen yedi yorum kuralı
(middot), alanında ilk basamaktır ve kendisinden sonra geliştirilen diğer yorum kurallarının
temeli ve öncüsüdür. Rabbi Yişmael on üç yorum kuralını R. Hillel’in yedi
yorum kuralını geliştirerek elde etmiştir. Hatta onun bazı kuralları Hillel’in kurallarıyla
birebir aynıdır. R. Yişmael’e izafe edilen on üç yorum kuralı Rabbâni Yahudilik
için çok daha merkezî bir role sahip,tir. Ancak yorum kurallarının kökeni, kullanılması
ve liste haline getirilmesiyle ilgili çeşitli tartışmalar da bulunmaktadır.
Rabbinic Judaism is name of the understanding that after the destruction
of the Second Temple at A.D. 70, the disappearance of religious approaches and
practices related to the Temple, and to replace them the TaNaH and its interpretation.
Therefore, the TaNaH and its interpretation constitutes the basis of Rabbinic
Judaism. According to Rabbinic Judaism, on Mount Sinai God has revealed Torah
and its interpretation and the rules which rabbis interprets Torah depending on those
rules. Therefore, interpretations made by the rabbis are a part of divine revelation. In
rabbinic Judaism, seven hermeneutic rules (middot) which attributed to Hillel are the
first step in its field, and the basis and pioneer the other rules which developed after
them. R. Yişmael has been achieved his thirteen hermeneutic rules by developing on
the seven hermeneutic rules of Hillel. In fact, some rules of R. Yişmael are exactly the
same as the rules of R. Hillel. Thirteen hermeneutic rules which attributed to Yişmael
has a much more central role in Rabbinic Judaism. However, there are also several
discussions regarding the origin of hermeneutic rules, their using and creating them
into the list.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 51 Issue: 51 |
International Journal of Theological and Islamic Studies
International Journal of Theological and Islamic Studies is an open access journal
Click for Open Access Policy