Sosyal Medyanın en önemli etkilerinin kullanıcıların
benliklerini sunma biçiminde yaşandığı görülmektedir. Sosyal Medyanın yoğun
kullanılan iletişim aracı haline gelmesi, Sosyal Medya kullanıcılarının mobil
cihazlar vasıtasıyla hesaplarına sürekli erişim sağlayabilmeleri,
kullanıcıların paylaşım ile “abartılı paylaşım” arasındaki ayrıma dikkat
etmemesi, görme, gösterme, beğeni alma ve takip etmeye dayalı yeni iletişim
şekli, kullanıcıların mahremiyet farkındalığının ne yönde olduğu sorusunu
ortaya çıkarmaktadır. Bu kapsamda araştırmamızın amacı, kullanımlar ve etkiler
yaklaşımına göre, Erving Goffman’ın “benlik sunumu” ve Hal Niedzviecki’nin
“abartılı paylaşım” kavramları bağlamında sosyal paylaşım ağı kullanıcılarının
mahremiyet algılamalarının ne yönde olduğunu ortaya çıkarmaktır. Nisan 2015
tarihinde, rastgele örnekleme (random sampling) metodu kullanılarak, 727
katılımcının Sosyal Medya mahremiyet algılamalarını değerlendirmeye yönelik
anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Sosyal Medyada mahremiyetin
bireysel olgu olmaktan çıkıp, iletişime geçmek istenilen kişiye göre
oluşturulduğu, bu anlamda iletişimi açık tutmaya yönelik bir metaya
dönüştürüldüğü ve tüketime tabii tutulduğu, internet kullanım sıklığı ve
cinsiyet özelliklerinin mahremiyet farkındalığı konusunda etkili demografik
özellikler olduğu ve kullanıcıların farklı Sosyal Medya kullanım tercihleri
açısından en çok kullandıkları sosyal paylaşım ağlarında, mahremiyet
farkındalığının “abartılı paylaşım” yönünde olduğu sonucuna varmaktadır.
The fact that Social Media users do not pay attention to the
distinction between sharing and “oversharing” and the new way of communication
based on seeing, showing, getting likes, and following create the question of
what users’ awareness of privacy is. Our research aims to reveal what the
perception of privacy by users of the social sharing network is in the context
of the concept of “the presentation of self” by Erving Goffman and the concept
of “oversharing” by Hal Niedzviecki according to the approach to uses and
effects. In April 2015, a questionnaire study was carried out, with 727
participants. The research concludes that privacy in the Social Media is no
more an individual phenomenon but is generated according to the person who is
intended to be communicated with, has in this sense been turned into a
commodity to keep communication open, and is subjected to consumption, that the
features of the frequency of Internet use and gender are effective demographic
characteristics on the awareness of privacy, and that the awareness of privacy
is towards “oversharing” on the social sharing networks they most use in terms
of the different Social Media use preferences by users.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eski Sayılar |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu web sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Öneri Dergisi
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377