Bu çalışmada OECD ülkelerinin temel eğitim göstergelerini kullanarak Çok Değişkenli İstatistik Analiz tekniklerinden Kümeleme ve Çok Boyutlu Ölçekleme Analizleri kullanarak karşılaştırmalar yapılmıştır. Analizde OECD ülkelerinin eğitim göstergeleri açısından birbirleri ile ne kadar benzeştiği ya da farklılaştığını göstermek amaçlanmıştır. Bu iki analiz sonucunda ele alınan değişkenlere göre Türkiye’nin konumu diğer OECD ülkeleri ile karşılaştırıldığında diğer ülke gruplarından oldukça uzaklaşmış bir konumda olduğu görülmüştür. Benzer özellik gösteren ülkelerin yoğun bir şekilde bir araya yakın ve farklı özellik gösteren ülkelerin ise bu gruplardan farklı bir tarzda yerleştiği görülmüştür. Kümeleme ve Çok Boyutlu Analiz sonuçları benzer yapı ve gruplandırma sergilemektedir.- In this study, the basic education indicators in the OECD countries, using the techniques of Multivariate Statistical Analysis comparisons were made using Clustering and Multidimensional Scaling Analysis. Analysis of the OECD countries in terms of education indicators is intended to show each other how much resemble or differ. According to the analysis of these two variables are dealt with as a result of Turkey's position compared to other OECD countries and other groups of countries were in a position quite distant. Close together in a manner similar properties in many countries and the country of the different properties from those groups which were localized in a different manner. Clustering and Multi-Dimensional analysis results exhibit a similar structure and grouping.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Öneri, Cilt 10, Yıl 18, Sayı 37, Ocak 2012 |
Authors | |
Publication Date | July 12, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 37 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377