BibTex RIS Cite
Year 2010, Volume: 9 Issue: 34, 163 - 172, 15.11.2012

Abstract

BİR İŞLETMENİN UYGULADIĞI FARKLILAŞTIRMA STRATEJİSİNİN PAZARIN KURUMSAL DEĞİŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE KUPON PAZARI ÖRNEĞİ - THE EFFECT OF ONE FIRM’S DIFFERENTIATION STRATEGY ON THE INSTITUTIONAL CHANGE OF THE MARKET: THE CASE OF TURKEY COUPON MARKET

Year 2010, Volume: 9 Issue: 34, 163 - 172, 15.11.2012

Abstract

Özet:

Günümüzde stratejik yönetim düşüncesi işletmeler
açısından büyük önem taşımaktadır. Hemen tüm işletmeler
vizyonlarından bahsetmekte ve bu vizyona ulaşmak için nasıl
bir strateji seçmeleri gerektiğini belirlemeye çalışmaktadırlar.
Stratejik yönetimin başarıya ulaşmasında birçok faktörün rolü
olduğu bilinmektedir. Bu anlamda teknoloji kavramı ile
işletme stratejisi arasında da güçlü bir ilişki söz konusudur.
Çalışma içerisinde hizmet sektöründe faaliyet gösteren ve
farklılaştırma stratejisini benimseyen bir işletmenin teknolojistrateji
uyumunu başarıyla ilişkilendirerek stratejik
amaçlarına nasıl ulaştığı incelenmektedir. Buna ek olarak bu
durumun rakipler ve pazar yapısı üzerinde ne gibi etkileri
olduğu da çalışma içerisinde ele alınan bir diğer konudur.
Araştırmada incelenen örnek olay göstermektedir ki teknolojistrateji
uyumunu sağlayan bir işletme; giriş engellerini aşma,
rakiplerin öğrenme eğrilerini silme, farklılık yaratma,
maliyetleri azaltma, yenilik ve iyileştirme elde etme gibi
avantajlara sahip olabilmekte ve bu avantajlarla pazar
yapısında özellikle yapılan işin teknolojisine ilişkin
kurumların değişimini tetikleyebilmektedir.

Abstract:

Nowadays companies matter strategic management
idea. Almost every company mention their vision and try to
find out that which strategy should be followed in order to
reach this vision. It is well known that various factors affect
the success of strategic management. One of these factors is
about the technology-strategy relation. In this study, it is
analyzed that how a service sector company could achieve its
strategic goals by ensuring technology-strategy harmony. In
addition, the effects of this case on the market structure and
competition are analyzed. This case shows that companies
which ensure the technology-strategy harmony gain the
following advantages: getting over the entry barriers, reducing
the effect of competitors’ learning curve, creating a difference
and innovating. Finally, this study argues that by using these
advantages companies could trigger the institutional change in
the market in terms of the technology of the main processes of
the job.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eski Sayılar
Authors

Eyüp Tayşir

Publication Date November 15, 2012
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 34

Cite

APA Tayşir, E. (2012). BİR İŞLETMENİN UYGULADIĞI FARKLILAŞTIRMA STRATEJİSİNİN PAZARIN KURUMSAL DEĞİŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE KUPON PAZARI ÖRNEĞİ - THE EFFECT OF ONE FIRM’S DIFFERENTIATION STRATEGY ON THE INSTITUTIONAL CHANGE OF THE MARKET: THE CASE OF TURKEY COUPON MARKET. Öneri Dergisi, 9(34), 163-172. https://doi.org/10.14783/od.v9i34.1012000239

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377