Ahlâk’ın Soy kütüğü adlı eserinde Nietzsche’nin Hıristiyanlık ve aydınlanma Avrupa’sındaki Efendi ahlâkı-köle ahlâkı karşıtlığı üzerine yaptığı değerlendirmesi gibi, Çağdaş düşünürlerden Muhammed Âbid el-Câbirî de “İslâm-Arap Geleneğinde Ahlâkî Akıl” adlı eserinde İslâm geleneğindeki ahlâk anlayışını ve ilgili yaklaşımları yapısal ve tarihsel analize tabi tutmaktadır. İslâm-Arap geleneğinin akıl yapısını, bilgi üretme ve uygulama araçlarını yapısal analiz yöntemiyle incelediği “Arap Aklının Eleştirisi” dörtlemesinin bu sonuncu halkasında yazarın ortaya koyduğu yaklaşıma göre İslâm geleneğindeki ahlâk söyleminin yapısı Fars/İran geleneğinden, Yunan felsefesinden, tasavvufî gelenekten, İslâm öncesi Arap geleneğinden ve İslâm’ın bizzat kendi temel kaynaklarından olmak üzere, beş temel kaynaktan beslenmektedir. Bu yazıda, Câbirî’nin bu eserindeki görüşleri ele alınmakta ve eserdeki ana temalar üzerinde değerlendirmeler yapılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | March 12, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 43 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377