BibTex RIS Cite

A NEW E-TRADE MODEL IN TURKISH CLOTHING SECTOR: ELECTRONIC RETAILING

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 17 - 32, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080002

Abstract

Abstract

The B2C domain of e-commerce and the recent e-business models targeting consumers in any sector are becoming popular rapidly. This accelerated change makes it very important to design and test models in the process of both understanding online consumers and predicting their purchase intentions. The objective of this study is to investigate the factors influencing private shopping conceptin Turkey. The model based on the scales of E-S-QUAL ve E-recS-QUAL explaining the effects of various factors on pri- vate shopping intentions is developed and then tested empirically through a longitudinal study with two different surveys conducted in 2012 and 2014. While the data collected in 2012 showed that the dimen- sion of e-service quality with a significant impact on private shopping decisions was“efficiency”,the data collected in 2014 added the second emerging e-service quality dimension of “contact” with a significant impact on customer satisfaction leading to e-purchase intention. The implications of the findings both in theory and practice are discussed. 

TÜRK GİYİM SEKTÖRÜNDE YENİ BİR E-TİCARET MODELİ: ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİ

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 17 - 32, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080002

Abstract

Özet

Genelde e-ticaret özelde tüketiciye yönelik elektronik alışveriş uygulamaları ve bu alanda sürekli çeşitlenip

güncellenen e-iş modelleri hangi sektörde olursa olsun hızla çoğalıyor. Bu hızlı değişim, çevrimiçi

tüketicileri anlayıp satın alma kararlarını tahmin edecek modelleri tasarlama ve test etme ihtiyacının

önemini de artırdı. Bu çalışmanın amacı Türkiye de çevrimiçi özel satın alma kavramını ve e-servis kalitesi

boyutlarının bu özel sitelerde alışveriş kararlarına etkilerini araştırmaktır. E-S-QUAL ve E-recS-QUAL

ölçekleri kullanılarak müşteri tatmini ve satın alma niyetini etkileyen e-servis kalite boyutlarını araştıran

model 2012 ve 2014 yıllarında tekrarlanan boylamsal bir araştırma ile test edildi. 2012 yılında toplanan

verilerde özel satın alma kararlarında e-servis kalitesini belirleyerek müşteri tatminini sağlayan anlamlı

boyut olarak “elektroniketkinlik” öne çıkarken, 2014 yılında veriler “elektronik temas” fakt.rünün de anlamlı

bir değişken olarak modele eklendiğini gösterdi.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Beril Durmuş

Yusuf Erdem This is me

Dilek Sağlık Özçam

Serkan Akgün This is me

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 44

Cite

APA Durmuş, B., Erdem, Y., Sağlık Özçam, D., Akgün, S. (2015). TÜRK GİYİM SEKTÖRÜNDE YENİ BİR E-TİCARET MODELİ: ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİ. Öneri Dergisi, 11(44), 17-32. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080002

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377