BibTex RIS Cite

THE STRATEGIC DIMENSION OF POWER RELATIONSHIPS IN SUPPLY CHAIN MANAGEMENT AND AN EMPIRICAL STUDY ON SUPPLIER SATISFACTION

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 147 - 172, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080008

Abstract

Abstract

Research on supplier satisfaction in buyer–supplier relationships has been primarily conceptual. One purpose of the research described in this paper is to empirically test the influences of supply chain power on supplier satisfaction. Exploration of the effects of power on factors of supplier satisfaction will provide the key to understanding the power-satisfaction link in supply chain relationships. This paper shows how the buyer–seller relationship affects supplier satisfaction.. The three primary objectives of this research are to establish how the different ‘‘bases of power’’ affect the satisfaction of selling firms, investigate how power driven relationships affect supplier satisfaction, and measure the effect of power influences on supplier satisfaction in the automobile industry. Each of these research objectives was achieved. In each of the models studied, the power-affected buyer–supplier relationship was found to have a significant positive effect on both performance and satisfaction. The paths between performance and satisfaction, however, were consistently found to be nonsignificant. 

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE GÜÇ İLİŞKİSİNİN STRATEJİK BOYUTU VE TEDARİKÇİ TATMİNİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2015, Volume: 11 Issue: 44, 147 - 172, 30.09.2015
https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080008

Abstract

Özet

Alıcı-tedarikçi ilişkilerinde tedarikçi tatmini üzerine yapılan çalışma, kavramsal bir çalışmadır. Bu

çalışmadaki amaçlardan biri; bilimsel olarak tedarik zinciri gücünün tedarikçi tatmini üzerindeki etkisini

ölçmektir. Tedarikçi tatminindeki faktörler üzerinde gücün etkilerini araştırmak, tedarik zinciri ilişkilerindeki

gü.-tatmin bağlantısını anlamada kilit bir rol üstlenmektedir. Bu çalışma alıcı-tedarikçi ilişkisinin

tedarikçi tatminini nasıl etkilediğini göstermektedir. Çalışmada ü. amaç sözkonusudur; farklı gü. unsurlarının

satış yapan firmalarda tatmini nasıl etkilediğini kanıtlamak, gücü düzenleyen ilişkilerin tedarikçi

tatminini nasıl etkilediğini araştırmak ve gü. etkilerinin otomobil sekt.ründeki tedarikçi tatmininde nasıl

etkili olduğunu ölçmek. Modelde; performans ve tatminin sürekli olarak anlamsız çıkmasına rağmen,

belirgin pozitif etkiye sahip olmak hem performans hem de tatmin üzerinde gü.-etkilenen alıcı-tedarikçi

ilişkisi bulunmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale Başvuru
Authors

Hande Akgünlü

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Issue: 44

Cite

APA Akgünlü, H. (2015). TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNDE GÜÇ İLİŞKİSİNİN STRATEJİK BOYUTU VE TEDARİKÇİ TATMİNİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Öneri Dergisi, 11(44), 147-172. https://doi.org/10.14783/od.v11i44.5000080008

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377