Abstract
Mission statement, possesing an important place at strategic business planning process, is also a critical communication tool used by companies for expressing themselves to their target audiences. In this context, the mission statement, acting an important role at marketing communications, should be more market oriented and should emphasize on satisfying customer needs more than product and technologic terms, as Kotler and Armstrong [1] state. In the end of this process, companies will give their target audiences a clue about their basic philosophy. The present study aims to contribute to the literature by analyzing the content of mission statements of Capital 500 companies. A content analysis was conducted on these companies’ accessed mission statements via NVIVO, based on the “philosophy” component that placed in the framework of Pearce and David’s study exploring the mission statement components. At the data analysis process, companies were segmented with respect to their sectors they operate and the dominant philosophical thought for each sector was aimed to be determined. The research will create an awareness on the importance of mission statements on differentiating the business styles of the competing companies.
Özet
Stratejik işletme planlaması sürecinde önemli bir yere sahip olan misyon ifadesinin belirlenmesi işlemi,
işletmelerin birer marka olarak kendilerini hedef kitlelerine anlatabilmeleri konusunda yararlandıkları
önemli bir iletişim aracıdır. Bu çerçevede, pazarlama iletişimi açısından önem arz eden misyon ifadesi,
Kotler ve Armstrong’un [1] de ifade ettikleri gibi, daha fazla pazar yönelimli olmalı, ürün ve teknoloji
terimleri yerine, daha çok temel müşteri ihtiyaçlarının tatmin edilmesine vurgu yapmalıdır. Bu sürecin
sonunda, işletmeler hedef kitlelerine temel felsefeleri hakkında ipuçları vermiş olacaklardır. Bu çalışma
güncel Capital 500 listesinde yer alan işletmelerin misyon ifadelerinin analiz edilmesi yoluyla literatüre
katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, analiz sürecinde NVIVO paket programı yardımıyla,
söz konusu işletmelerin web sitelerinden ulaşılabilen misyon ifadeleri, Pearce ve David tarafından 1987
yılında bir misyon ifadesinde yer alması gereken bileşenleri ifade etmek amacıyla ortaya konan taslak
içerisinde yer alan “felsefe” bileşeni temelinde incelenmiştir. Veri analizi kısmında, Capital 500 listesinde
yer alan işletmeler faaliyet gösterdikleri sektörler .l.üsünde gruplandırılmış ve sektörlerde hâkim olan
felsefi düşüncelerin saptanması amaçlanmıştır. Böyle bir araştırma ile birlikte, misyon ifadelerinin, işletmelerin
iş yapma şekillerini farklılaştırma sürecindeki önemi hakkında farkındalık yaratılmış olacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 44 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377