This study examines the relationship between the organizational image and innovative organizational citizenship behavior and how these variables vary with of socio-demographic factors. The research uses both the relational and descriptive methods. Scores of both organizational image and innovative organi- zational citizenship behavior are obtained from a 937 survey with 5-point Likert scale. Regression analysis results showed that the organizational image is a statistically significant determinant of the innovative organizational citizenship behavior. The ANOVA and post-hoc analyses results show that age, experience, position, permanent or temporary work status, title, and education show that both the organizational image perception and the innovative organizational citizenship behavior scores significantly improves with age, experience, title level. However, as the level of education rises the organizational image scores significantly declines, but no significant impact of education level on innovative organizational citizenship behavior is observed.
Bu çalışma bir kamu kurumunda yenilikçi örgütsel vatandaşlık davranışı ile kurumsal imaj ara- sındaki ilişkiyi ve sosyo-demografik faktörlerin bu iki değişken üzerinde yarattığı farklılaşmayı ince- lemektedir. Araştırmada ilişkisel tarama ve betimsel tarama metodları kullanılmıştır. Yenilikçi örgütsel vatandaşlık davranışı ile örgütsel imaj puanları beşli Likert ölçeği kullanılarak 937 çalışandan elde edilen sonuçlardan oluşturulmuştur. Bağlanım analizi sonuçları kurumsal imajın yenilikçi örgütsel vatandaşlık davranışının pozitif ve istatistiki olarak anlamlı bir belirleyicisi olduğunu ortaya koymuştur. Yaş, kurum- daki geçen hizmet yılı, kadro durumu, unvan, ve eğitim düzeyi için yapılan ANOVA testleri ve post-hoc analiz kurumsal imaj ve yenilikçi örgütsel vatandaşlık davranışı puanlarının yaş, toplam hizmet yılı ve unvan yükseldikçe istatistiki olarak anlamlı bir şekilde arttığını göstermektedir. Ancak, eğitim seviyesi yükseldikçe kurumsal imaj algısı puanı negatif yönde ve istatistiki olarak anlamlı olarak azalırken, eğitim seviyesinin yenilikçi örgütsel vatandaşlık davranışında anlamlı bir farklılaşma yaratmadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | February 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 45 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377