The concept of “Involvement” is based on social psychology and specially attitude and attitude change subjects in the area of persuasive communication. The conceptualization of the “involvement” as a phe- nomenon was started to construct especially during the years between 1965-1980 when “involvement” was discussed in many areas of social sciences related to human behavior such as marketing, consumer behavior and advertising with its different dimensions.
“İlgilenim” kavramının kökeni sosyal psikolojiye ve özellikle ikna edici iletişim alanında kullanılan tutum ve tutum etkileme çalışmalarına dayanmaktadır. İlgilenim kavramının sosyal psikoloji alanında kavramsal olarak yapılanmaya başlaması özellikle 1965-1980 yılları arasında sosyal bilimlerin insan davranış ve tutumlarıyla yakından ilişkili pazarlama, tüketici davranışı ve reklam alanlarında da farklı boyutlarıyla ele alınmaya ve tartışılmasına neden olmuştur. Bu doğrultuda, her bilim alanı kendi bakış açısı ve araştırma odağına göre kavramla ilgili farklı tanım ve sınıflandırmalar yapmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | February 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 45 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377