Research Article
BibTex RIS Cite

SÜRÜCÜ STRESİ BOYUTLARININ BELİRLENMESİ

Year 2002, Volume: 5 Issue: 18, 41 - 48, 28.06.2002
https://doi.org/10.14783/maruoneri.683130

Abstract

During the conduct of this study, it has been tried to reveal the behaviors of drivers and also determine the level of stress imposed on the drivers. The sample of this study consists of 63 drivers who are being employed by a company, which is involved in the business of transporting the students. In this study, a questionnaire consisting of 64 articles covered in the scope of two sections was used. The first section of this questionnaire contained 40 articles pertaining to the identifying parameters as well as the parameters serving to explain the behaviors of drivers. On the other hand, the second section contained 24 articles, which are developed with a view to determine the levels of stress imposed on the drivers. According to the results of factor analysis, the 24 parameters of stress suffered by the drivers, are gathered under 8 factors (dimensions) whose eigen values are over 1 (one). Such determined factors, served to explain a portion, which is equal to the 67.55% of total variance.

References

  • [1] TINAR, M.Y.; GÜRÇAY, C., "Yapısal ve Kültürel Ortam Etkileri Açısından Sürücü Davranışları", 6.Ergonomi Kongresi, M.P.M. Yayın No: 622, Ankara, 1998, s.545-551.
  • [2] http://www.kgm.gov.tr/trafik/kaza.htm.
  • [3] ---------, Trafik Kazaları Özeti, Karayolları Genel Müdürlüğü, Bakım Dairesi Başkanlığı, Ankara, 1999.
  • [4] SABANCI, A., Ergonomi, Baki Kitabevi, Adana, 1999.
  • [5] EROĞLU, F., Davranış Bilimleri, 5.Bası, Beta, İstanbul, 2000.
  • [6] TINAR, M.Y., Çalışma Psikolojisi, İzmir, 1996.
  • [7] EREN, E., Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Genişletilmiş 6. Baskı, Beta, İstanbul, 2000.
  • [8] GÜNEY, S., Davranış Bilimleri, Genişletilmiş 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
  • [9] GULIAN, E.; MATTHEWS, G.; GLENDON, A.İ.; DAVIES, D.R.; DEBNEY, L.M., "Dimensions ofDriver Stress", Ergonomics, 32, 1989, s.585-602.
  • [10] HARTLEY, L.R.; El HASSANI, J., "Stress, Violations and Accidents", Applied Ergonomics, 25, 1994, s.221-230.
  • [11] TURNER, C.W.; LAYTON, J.F.; SIMONS, L.S., "Naturalistic Studies of Aggressive Behavior: Aggressive Stimuli, Victim Visibility", Journal of Personality and Social Psychology, 31, 1975, s.1098-1107.
  • [12] STOKOLS, D.; NOVACO, R.W.; STOKOLS, J.; CAMPBELL, J., "Trafic Congestion, Type a Behavior, and Stress", Journal of Applied Psychology, 63, 1978, s.467-480.
  • [13] FOLKMAN, S., "Personel Control, Stress and Coping Process: A Theoretical Analysis", Journal of Personality and Social Psychology, 46, 1984, s.839-852.
  • [14] HOYT, M.F., "Internal-External Control and BeliefAbout Automobile Travel", Journal of Research in Personality, 7, 1973, s.288-293.
  • [15] MCGUIRE, P.L., "Personality Factors in Highway Accidents", Human Factors, 18, 1976, s.433-442.
  • [16] SUMMALA, H.; MIKKOLA, T., "Fatal Accidents Among Car and Truck Drivers: Effects of Fatiga, Age, and Alcohol Consumption", Human Factors, 36, 1994, s.315-326.
  • [17] MAYER, E.R.;. TREAT, J., "Psychological, Social, and Cognitive Characteristics of High-Risk Drivers: A Pilot Study", Acci. Anal. Prev., 9, 1977, s.1-8.
  • [18] YÜKSEL, İ., "İş Güçlüğü .Boyutlarının Belirlenmesi ve Çok Boyutlu İstatistiksel Analizi", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1997.
  • [19] KURT, M., YÜKSEL, İ., "Topla Taşım Hizmeti Yapan Sürücülerin Çalışma Koşullarının Ergonomik Açıdan İncelenmesi", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9, 1996, s.403-415.
  • [20] ÇİLİNGİR, C., "Otomobil Sürücü Mahalli Tasarımında Antropometrik Verilerin Kullanılması", I. Ulusal Ergonomi Kongresi, M.P.M. Yayın No: 372, Ankara, 1988, s.458-466.
Year 2002, Volume: 5 Issue: 18, 41 - 48, 28.06.2002
https://doi.org/10.14783/maruoneri.683130

Abstract

References

  • [1] TINAR, M.Y.; GÜRÇAY, C., "Yapısal ve Kültürel Ortam Etkileri Açısından Sürücü Davranışları", 6.Ergonomi Kongresi, M.P.M. Yayın No: 622, Ankara, 1998, s.545-551.
  • [2] http://www.kgm.gov.tr/trafik/kaza.htm.
  • [3] ---------, Trafik Kazaları Özeti, Karayolları Genel Müdürlüğü, Bakım Dairesi Başkanlığı, Ankara, 1999.
  • [4] SABANCI, A., Ergonomi, Baki Kitabevi, Adana, 1999.
  • [5] EROĞLU, F., Davranış Bilimleri, 5.Bası, Beta, İstanbul, 2000.
  • [6] TINAR, M.Y., Çalışma Psikolojisi, İzmir, 1996.
  • [7] EREN, E., Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Genişletilmiş 6. Baskı, Beta, İstanbul, 2000.
  • [8] GÜNEY, S., Davranış Bilimleri, Genişletilmiş 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2000.
  • [9] GULIAN, E.; MATTHEWS, G.; GLENDON, A.İ.; DAVIES, D.R.; DEBNEY, L.M., "Dimensions ofDriver Stress", Ergonomics, 32, 1989, s.585-602.
  • [10] HARTLEY, L.R.; El HASSANI, J., "Stress, Violations and Accidents", Applied Ergonomics, 25, 1994, s.221-230.
  • [11] TURNER, C.W.; LAYTON, J.F.; SIMONS, L.S., "Naturalistic Studies of Aggressive Behavior: Aggressive Stimuli, Victim Visibility", Journal of Personality and Social Psychology, 31, 1975, s.1098-1107.
  • [12] STOKOLS, D.; NOVACO, R.W.; STOKOLS, J.; CAMPBELL, J., "Trafic Congestion, Type a Behavior, and Stress", Journal of Applied Psychology, 63, 1978, s.467-480.
  • [13] FOLKMAN, S., "Personel Control, Stress and Coping Process: A Theoretical Analysis", Journal of Personality and Social Psychology, 46, 1984, s.839-852.
  • [14] HOYT, M.F., "Internal-External Control and BeliefAbout Automobile Travel", Journal of Research in Personality, 7, 1973, s.288-293.
  • [15] MCGUIRE, P.L., "Personality Factors in Highway Accidents", Human Factors, 18, 1976, s.433-442.
  • [16] SUMMALA, H.; MIKKOLA, T., "Fatal Accidents Among Car and Truck Drivers: Effects of Fatiga, Age, and Alcohol Consumption", Human Factors, 36, 1994, s.315-326.
  • [17] MAYER, E.R.;. TREAT, J., "Psychological, Social, and Cognitive Characteristics of High-Risk Drivers: A Pilot Study", Acci. Anal. Prev., 9, 1977, s.1-8.
  • [18] YÜKSEL, İ., "İş Güçlüğü .Boyutlarının Belirlenmesi ve Çok Boyutlu İstatistiksel Analizi", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1997.
  • [19] KURT, M., YÜKSEL, İ., "Topla Taşım Hizmeti Yapan Sürücülerin Çalışma Koşullarının Ergonomik Açıdan İncelenmesi", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9, 1996, s.403-415.
  • [20] ÇİLİNGİR, C., "Otomobil Sürücü Mahalli Tasarımında Antropometrik Verilerin Kullanılması", I. Ulusal Ergonomi Kongresi, M.P.M. Yayın No: 372, Ankara, 1988, s.458-466.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eski Sayılar
Authors

İhsan Yüksel This is me

Mustafa Kurt This is me

Publication Date June 28, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 5 Issue: 18

Cite

APA Yüksel, İ., & Kurt, M. (2002). SÜRÜCÜ STRESİ BOYUTLARININ BELİRLENMESİ. Öneri Dergisi, 5(18), 41-48. https://doi.org/10.14783/maruoneri.683130

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377