Research Article
BibTex RIS Cite

İNTERNETLE BANKACILIKTA TÜKETİCİ GÜVENİNİN KULLANIMA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ANTAKYA ÖRNEĞİ

Year 2007, Volume: 7 Issue: 28, 135 - 150, 10.06.2007
https://doi.org/10.14783/maruoneri.684342

Abstract

Bu araştırmada, tüketicilerin internetle bankacılık hizmetlerine güvenmelerinde etkili olan faktörler İncelenmektedir. Araştırma amaçları şu şekilde saptanmıştır: (l)Güveni belirleyen değişkenleri anlamlı faktörlere indirgemek, (2) Tüketicilerin güven düzeyinin ve demografik özelliklerinin, internet bankacılığından şimdi yararlanma, gelecekte kullanma ve internet bankacılığını başkalarına tavsiye etme niyetleri üzerindeki etkilerini sınamak. Araştırma Antakya’da farklı meslek gruplarında yer alan 96 tüketiciyi kapsamaktadır. Tüketicilerin faktörlerle ilgili algılamaları esas alınmıştır. Yapılan araştırma sonuçlarına göre, bankanın teknik güvenirliliği sağladığına ve pazar yönlü olduğuna ilişkin tüketici algısı tüketici güvenini olumlu yönde etkilemektedir. Tüketiciler, güven düzeyleri arttıkça internet bankacılığını daha fazla kullanmaktadırlar. Benzer şekilde güven artışı gelecekte internet bankacılığından yararlanma niyetini ve başkalarına tavsiye etme niyetini olumlu etkilemektedir.

References

  • [1] Kanıbir, H.; Aydın, G. & Nart, S. (2002). Teknolojik Yeniliklere Dayalı Bankacılık Hizmetlerini Kullanım Özelliklerine Göre Müşteri Profilinin Belirlenmesi Üzerine Bir Pilot Çalışma. 8. Uluslararası Pazarlama Kongresi Kitabı, 342-384.
  • [2] Yousafzaf, S.Y.; Pallister, J.G. & Foxall, G.G. (2003). A Proposed Model of E-Trust for Electronic Banking. Technovation, 23(11), 847-860.
  • [3] Suh, B. & Han, I. (2002). Effect of Trust on Costumer Acceptance of Internet Banking. Electronic Commerce Research and Aplications, 1(1), 247-263.
  • [4] Özer, S. & Erciş, A. (2002). Banka Hizmetlerinde Güven ve Güven Oluşumuna Etki Eden Değişkenler Üzerine Bir Araştırma. 8. Uluslararası Pazarlama Kongresi Kitabı, 365-384.
  • [5] Solomon, R.C. & Flores, F. (2001). İş Dünyasında, Politikada İş İlişkilerinde ve Yaşamda Güven Yaratmak, MESS, (http://onlinekatalog.mku.edu.tr:5091/Yordam.htm). [12.01.2005].
  • [6] Martins, A.; Martins, N. & Olivier, S.M. (2001). Consumer Perception of Electronic Commerce. South African Computer Journal, 27(2), 27-33.
  • [7] Cheskin Research Studio Archetype/Sapient. (1999). E- Commerce Trust Study (http://www.Studioarchetype.com/Cheskin/). [12.01.2005],
  • [8] Hoffman, D.L.; Novak, T.P. & Peraha, M.A. (1999). Building Consumer Trust Online. Communication of the Acm, 12 (4), 80-85.
  • [9] Culnan, M.J. & Armstrong, P.K. (1999). Information Privaciy Fairness and Impersonal Trust an Empirical Investigation. Organization Science, 10(1), 104-115.
  • [10] Urban, G.L.; Sultan, F. & William, Q. (2000). Making Trust the Çenter of Your Internet Strategy. Sloan Management Review, Fail (1), 39-48.
  • [11] Smith, M.B. & Bryojolisson, F. (2000). Understanding Digital Markets: Review and Assessment. Understanding the Digital Economy. Cambridge: MIT Press.
  • [12] Warrington, T.; Abgrab, N. & Caldwell, H. (2000). Building Trust-Develop Competitive Advantage in E- Business Relationships. Competitiveness Review, 10(2), 160-168.
  • [13] Jarvenpaa, S.L. & Tratinsky, N. (2000). Consumer Trust in an Internet Store. Information Technology and Management, 1(12), 45.
  • [14] Mc Knight, D.H.; Choudhury, V. & Kacmer, C. (2002). The Impact of Initial Trust on Intentions to Trans With A Web Site: A Trust Building Model. Journal of Strategic Information Systems, 11(3), 297-323.
  • [15] Mukherjcee, A. & Nath P. (2003). A Model of Trust in Online Banking. International Journal of Bank Marketing, 21(1), 5-12.
  • [16] Kotler, P. (2000). Değişen Dünyada Yeni Pazarlama, Gurular Konuşuyor. Capital Dergisi Eki. (http://www.danismend.com/konular/pazarlamayon/4pden_ 4cye.htm). [12.01.2005],
  • [17] Odabaşı, Y. (2000). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • [18] Deniz, R.B. (2002). Müşteri İlişkileri Yönetimi (Crm) ve Elektronik Ortamda Müşteri İlişkileri Yönetimi (E-Crm) Uygulamalarının İşletmelere Sağladığı Yararlar. Pazarlama Dünyası, 6, 16-21.
  • [19] Özmen, Ş. (2003). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu, E- Ticaret, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • [20] Türkiye Bankalar Birliği. (1989). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri İçin Risk Yönetimi. Basel Bankacılık Gözetim ve Denetim Komitesi. (http://www.tbb.org.tr/turkce/basle/Electronic.doc). [11.01.2004]
  • [21] Gopalakrishnan, S.; Wischnevsky, J.D. & Damanpour, F. (2003). A Multilevel Analysis of Factors Injluencing The Adoption of Intenet Banking. E-Transactions on Engineering Management, 50(4), 413-425.
  • [22] Gogoi, P. (2000). Rage Against Online Brokers. Business Week, November 20, 252.
  • [23] Corbitt B.J.; Thanasankıt, T. & Yı, H. (2003). Trust and E- Commerce: A Study of Consumer Perceptions. Electronic Commerce Research and Applications, 2(3), 203-215.
  • [24] Pennington, R.; Wilcox, H.D. & Grover, V. (2003). The Role of System Trust in Business-To-Consumer Transactions. Journal of Management Information Systems, 20(3), 197-226.
  • [25] Möllering, G. (2001). The Nature of Trust From Georg Simmel to a Theory of Expectation, Interpretation and Suspension. Sociology, 35(2), 403-420.
  • [26] Ural, T. (2003). işletme ve Pazarlama Etiği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [27] Erdal, M. (2002). Elektronik Ticarette Web Site Stratejilerinin Pazarlamadaki Yeri ve Sağlık Sektörü Üzerine Değerlendirmeler. Pazarlama Dünyası, 6, ss.8-14.
  • [28] Die Yayınları. (2002). Türkiye'de Meslek Sınıflandırması ile İlgili Araştırma. 5 (http://onlinekatalog.mku.edu.tr: 5091/Yordam.htm). [11.01.2004].
  • [29] Yükselen, C. (2006). Pazarlama Araştırmaları. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
Year 2007, Volume: 7 Issue: 28, 135 - 150, 10.06.2007
https://doi.org/10.14783/maruoneri.684342

Abstract

References

  • [1] Kanıbir, H.; Aydın, G. & Nart, S. (2002). Teknolojik Yeniliklere Dayalı Bankacılık Hizmetlerini Kullanım Özelliklerine Göre Müşteri Profilinin Belirlenmesi Üzerine Bir Pilot Çalışma. 8. Uluslararası Pazarlama Kongresi Kitabı, 342-384.
  • [2] Yousafzaf, S.Y.; Pallister, J.G. & Foxall, G.G. (2003). A Proposed Model of E-Trust for Electronic Banking. Technovation, 23(11), 847-860.
  • [3] Suh, B. & Han, I. (2002). Effect of Trust on Costumer Acceptance of Internet Banking. Electronic Commerce Research and Aplications, 1(1), 247-263.
  • [4] Özer, S. & Erciş, A. (2002). Banka Hizmetlerinde Güven ve Güven Oluşumuna Etki Eden Değişkenler Üzerine Bir Araştırma. 8. Uluslararası Pazarlama Kongresi Kitabı, 365-384.
  • [5] Solomon, R.C. & Flores, F. (2001). İş Dünyasında, Politikada İş İlişkilerinde ve Yaşamda Güven Yaratmak, MESS, (http://onlinekatalog.mku.edu.tr:5091/Yordam.htm). [12.01.2005].
  • [6] Martins, A.; Martins, N. & Olivier, S.M. (2001). Consumer Perception of Electronic Commerce. South African Computer Journal, 27(2), 27-33.
  • [7] Cheskin Research Studio Archetype/Sapient. (1999). E- Commerce Trust Study (http://www.Studioarchetype.com/Cheskin/). [12.01.2005],
  • [8] Hoffman, D.L.; Novak, T.P. & Peraha, M.A. (1999). Building Consumer Trust Online. Communication of the Acm, 12 (4), 80-85.
  • [9] Culnan, M.J. & Armstrong, P.K. (1999). Information Privaciy Fairness and Impersonal Trust an Empirical Investigation. Organization Science, 10(1), 104-115.
  • [10] Urban, G.L.; Sultan, F. & William, Q. (2000). Making Trust the Çenter of Your Internet Strategy. Sloan Management Review, Fail (1), 39-48.
  • [11] Smith, M.B. & Bryojolisson, F. (2000). Understanding Digital Markets: Review and Assessment. Understanding the Digital Economy. Cambridge: MIT Press.
  • [12] Warrington, T.; Abgrab, N. & Caldwell, H. (2000). Building Trust-Develop Competitive Advantage in E- Business Relationships. Competitiveness Review, 10(2), 160-168.
  • [13] Jarvenpaa, S.L. & Tratinsky, N. (2000). Consumer Trust in an Internet Store. Information Technology and Management, 1(12), 45.
  • [14] Mc Knight, D.H.; Choudhury, V. & Kacmer, C. (2002). The Impact of Initial Trust on Intentions to Trans With A Web Site: A Trust Building Model. Journal of Strategic Information Systems, 11(3), 297-323.
  • [15] Mukherjcee, A. & Nath P. (2003). A Model of Trust in Online Banking. International Journal of Bank Marketing, 21(1), 5-12.
  • [16] Kotler, P. (2000). Değişen Dünyada Yeni Pazarlama, Gurular Konuşuyor. Capital Dergisi Eki. (http://www.danismend.com/konular/pazarlamayon/4pden_ 4cye.htm). [12.01.2005],
  • [17] Odabaşı, Y. (2000). Satışta ve Pazarlamada Müşteri İlişkileri Yönetimi, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • [18] Deniz, R.B. (2002). Müşteri İlişkileri Yönetimi (Crm) ve Elektronik Ortamda Müşteri İlişkileri Yönetimi (E-Crm) Uygulamalarının İşletmelere Sağladığı Yararlar. Pazarlama Dünyası, 6, 16-21.
  • [19] Özmen, Ş. (2003). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu, E- Ticaret, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • [20] Türkiye Bankalar Birliği. (1989). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri İçin Risk Yönetimi. Basel Bankacılık Gözetim ve Denetim Komitesi. (http://www.tbb.org.tr/turkce/basle/Electronic.doc). [11.01.2004]
  • [21] Gopalakrishnan, S.; Wischnevsky, J.D. & Damanpour, F. (2003). A Multilevel Analysis of Factors Injluencing The Adoption of Intenet Banking. E-Transactions on Engineering Management, 50(4), 413-425.
  • [22] Gogoi, P. (2000). Rage Against Online Brokers. Business Week, November 20, 252.
  • [23] Corbitt B.J.; Thanasankıt, T. & Yı, H. (2003). Trust and E- Commerce: A Study of Consumer Perceptions. Electronic Commerce Research and Applications, 2(3), 203-215.
  • [24] Pennington, R.; Wilcox, H.D. & Grover, V. (2003). The Role of System Trust in Business-To-Consumer Transactions. Journal of Management Information Systems, 20(3), 197-226.
  • [25] Möllering, G. (2001). The Nature of Trust From Georg Simmel to a Theory of Expectation, Interpretation and Suspension. Sociology, 35(2), 403-420.
  • [26] Ural, T. (2003). işletme ve Pazarlama Etiği. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [27] Erdal, M. (2002). Elektronik Ticarette Web Site Stratejilerinin Pazarlamadaki Yeri ve Sağlık Sektörü Üzerine Değerlendirmeler. Pazarlama Dünyası, 6, ss.8-14.
  • [28] Die Yayınları. (2002). Türkiye'de Meslek Sınıflandırması ile İlgili Araştırma. 5 (http://onlinekatalog.mku.edu.tr: 5091/Yordam.htm). [11.01.2004].
  • [29] Yükselen, C. (2006). Pazarlama Araştırmaları. 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eski Sayılar
Authors

Tülin Ural This is me

Emine Vasfiye Korkmaz

Publication Date June 10, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 7 Issue: 28

Cite

APA Ural, T., & Korkmaz, E. V. (2007). İNTERNETLE BANKACILIKTA TÜKETİCİ GÜVENİNİN KULLANIMA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ANTAKYA ÖRNEĞİ. Öneri Dergisi, 7(28), 135-150. https://doi.org/10.14783/maruoneri.684342

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377