Review
BibTex RIS Cite

REKLAMLARDA RETORİK FİGÜRLERİN KULLANIMI

Year 2007, Volume: 7 Issue: 28, 327 - 335, 10.06.2007
https://doi.org/10.14783/maruoneri.684446

Abstract

Retorik figürleri ilk olarak Eski Yunan filozofları Aristo ve Quintillion tarafından tanımlanmıştır. Bir retorik figürü, ifadede gerçekleştirilmiş ‘sanatsal olarak yapılandırılmış bir sapma’yı ifade etmektedir. Retorik disiplininin ana ilgi alanı, verili durumlarda ifadenin en etkili biçimde nasıl aktarılabileceğinin bulunmasıdır. Reklamcılıkta sıklıkla görülen retorik figürleri şunlardır: eğreltileme (dolaylı benzerlik), düzdeğişmece (ilgili atıflar), kişileştirme (objelere ve cansız, varlıklara insanlara ait nitelikler yüklemek), cinas (benzer sesler veya anlamlar aracılığıyla nükteli kelime oyunları). Reklamcılık teorisinde, retorik ürün, müşteri ve metin/imaj arasında karşılıklı ilişkiler geliştirir. Retorik figürleri reklamlarda sıklıkla görülmesine rağmen, retorik teknikleri reklamlarda farklılaştırılmamış, düzensiz ve bütünleştirilin emiştir. Bu makalede amaçlanan, reklam dilinde kullanılan retorik yapılarının anlaşılmasına kavramsal ve sistematik bir katkıda bulunmaktır.

References

  • [1] Barthes, R. (1999). The Old Rhetoric in The Semiotic Challenge. (Çev.: Howard, R.). New York: Hill&Wang.
  • [2] Özerkan, Ş., (2001). Medya, Dil ve İletişim. İstanbul: Martı Yayınları.
  • [3] Aristotales. (2000). Retorik. (Çev.: Doğan, M.H.). 4. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • [4] Corbett, E. (1990). Classical Rhetoric for Modern Student. 3rd Ed. New York: Oxford University Press.
  • [5] Yengin, H. (1996). Medyanın Dili. İstanbul: Der Yayınları.
  • [6] Jakobson, R. (1960). Closing Statemantes: 'Linguistics and Poetics'. New York: Sebeok.
  • [7] Aksan, D., (1999,1. Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. 3. Baskı. Ankara: Engin Yayınları.
  • [8] İnce, Ö. (1993). Yazınsal Söylem Üzerine. İstanbul: Can Yayınları.
  • [9] Barthes, R. (1999). Göstergebilimsel Serüven. (Çev.: Rıfat, M. & S.). 4. Baskı. İstanbul: Kaf Yayınları.
  • [10] Akerson, F. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • [11] Sopory, P. & Pillard, J. (1996). The Effects of Metaphor on Persuasion: A Meta Analysis. (http://www.public.asu.edu/ ~corman/infosys/papers/sopory.pdf). [11.01.2001].
  • [12] Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors I'Ve Live By. Chicago: Chicago University Press.
  • [13] Hawkes, T. (1972). Metaphor. London: Methuan Press.
  • [14] Mcguire, W. (2000). Standing on the Shoulders of Ancients: Consumer Research, Persuasion, and Figurative Language. Journal of Consumer Research, 27(1), 109-114.
  • [15] Myers, G. (1994). Words in Ads. New York: Oxford University Press Inc.
  • [16] Sperber, D. & Wilson, D. (1986). Relevance:’ Communication and Cognition Cambridge: Harvard University Press.
  • [17] Büyük Larousse.(1986). Cilt 11. İstanbul: Interpress Basın ve Yayıncılık.
  • [18] Dilçin, C. (1995). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. 3. Baskı. İstanbul: TDK Yayınları.
  • [19] Mc.Quarrie, E. & Mick, G. (1996). Figures of Rhetoric in.Advertising Language. Journal of Consumer Research, 22(4). (http://lsb.scu.edu/.emcquarrie/rhetjar.htm). [24.12.2001],
  • [20] Ogilvy, D. (1989). Bir Reklamcının itirafları. (Çev.: Yazgan, S.). 2. Baskı. İstanbul: Afa Yayınları.
  • [21] Wendell, V.H. (1992). Dictionary Of Concepts in Literary Criticism and Theory. London: Greenwood Press.
  • [22] Berger, A. (1996). Kitle iletişiminde Çözümleme Yöntemi. (Çev.: Barkan, M. & Demiray, U.). 2. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • [23] Guiraud, P. (1999). Anlambilim. (Çev.: Vardar, B.). İstanbul: Multilingual.
  • [24] Crompton, A. (1979). The Craft of Copy Writing. London: Century Business Limited.
  • [25] Tanaka, K. (1994). Advertising Language: 'A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan ’. London and New York: Routledge.
  • [26] Ogilvy, D. (1983). Ogilvy On Advertising. New York: Vintage Books.
  • [27] Dyer, G. (1982). Advertising as Comunication. London: Methuen.
  • [28] Sözen, E. (1999). Söylem: ‘Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite'. İstanbul: Paradigma Yay.
Year 2007, Volume: 7 Issue: 28, 327 - 335, 10.06.2007
https://doi.org/10.14783/maruoneri.684446

Abstract

References

  • [1] Barthes, R. (1999). The Old Rhetoric in The Semiotic Challenge. (Çev.: Howard, R.). New York: Hill&Wang.
  • [2] Özerkan, Ş., (2001). Medya, Dil ve İletişim. İstanbul: Martı Yayınları.
  • [3] Aristotales. (2000). Retorik. (Çev.: Doğan, M.H.). 4. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • [4] Corbett, E. (1990). Classical Rhetoric for Modern Student. 3rd Ed. New York: Oxford University Press.
  • [5] Yengin, H. (1996). Medyanın Dili. İstanbul: Der Yayınları.
  • [6] Jakobson, R. (1960). Closing Statemantes: 'Linguistics and Poetics'. New York: Sebeok.
  • [7] Aksan, D., (1999,1. Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. 3. Baskı. Ankara: Engin Yayınları.
  • [8] İnce, Ö. (1993). Yazınsal Söylem Üzerine. İstanbul: Can Yayınları.
  • [9] Barthes, R. (1999). Göstergebilimsel Serüven. (Çev.: Rıfat, M. & S.). 4. Baskı. İstanbul: Kaf Yayınları.
  • [10] Akerson, F. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • [11] Sopory, P. & Pillard, J. (1996). The Effects of Metaphor on Persuasion: A Meta Analysis. (http://www.public.asu.edu/ ~corman/infosys/papers/sopory.pdf). [11.01.2001].
  • [12] Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors I'Ve Live By. Chicago: Chicago University Press.
  • [13] Hawkes, T. (1972). Metaphor. London: Methuan Press.
  • [14] Mcguire, W. (2000). Standing on the Shoulders of Ancients: Consumer Research, Persuasion, and Figurative Language. Journal of Consumer Research, 27(1), 109-114.
  • [15] Myers, G. (1994). Words in Ads. New York: Oxford University Press Inc.
  • [16] Sperber, D. & Wilson, D. (1986). Relevance:’ Communication and Cognition Cambridge: Harvard University Press.
  • [17] Büyük Larousse.(1986). Cilt 11. İstanbul: Interpress Basın ve Yayıncılık.
  • [18] Dilçin, C. (1995). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. 3. Baskı. İstanbul: TDK Yayınları.
  • [19] Mc.Quarrie, E. & Mick, G. (1996). Figures of Rhetoric in.Advertising Language. Journal of Consumer Research, 22(4). (http://lsb.scu.edu/.emcquarrie/rhetjar.htm). [24.12.2001],
  • [20] Ogilvy, D. (1989). Bir Reklamcının itirafları. (Çev.: Yazgan, S.). 2. Baskı. İstanbul: Afa Yayınları.
  • [21] Wendell, V.H. (1992). Dictionary Of Concepts in Literary Criticism and Theory. London: Greenwood Press.
  • [22] Berger, A. (1996). Kitle iletişiminde Çözümleme Yöntemi. (Çev.: Barkan, M. & Demiray, U.). 2. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • [23] Guiraud, P. (1999). Anlambilim. (Çev.: Vardar, B.). İstanbul: Multilingual.
  • [24] Crompton, A. (1979). The Craft of Copy Writing. London: Century Business Limited.
  • [25] Tanaka, K. (1994). Advertising Language: 'A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan ’. London and New York: Routledge.
  • [26] Ogilvy, D. (1983). Ogilvy On Advertising. New York: Vintage Books.
  • [27] Dyer, G. (1982). Advertising as Comunication. London: Methuen.
  • [28] Sözen, E. (1999). Söylem: ‘Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite'. İstanbul: Paradigma Yay.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eski Sayılar
Authors

Uğur Batı This is me

Publication Date June 10, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 7 Issue: 28

Cite

APA Batı, U. (2007). REKLAMLARDA RETORİK FİGÜRLERİN KULLANIMI. Öneri Dergisi, 7(28), 327-335. https://doi.org/10.14783/maruoneri.684446

15795

This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Öneri

Marmara UniversityInstitute of Social Sciences

Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722  Kadıköy/İstanbul

e-ISSN: 2147-5377