Emotional intelligence is a holistic structure that enables to define, control and manage their own and others' emotions. In this study, it was studied how related is high or low intrapersonal skills, interpersonal skills and general mood, as a sign of emotional intelligence and social media addiction. Moreover, it was analyzed the effect of personal skills, interpersonal skills, the general mood on social media addiction and these variables the level of difference according to demographic features and social media use habits. The quantitative research design was chosen in the study and data was collected from 207 participants through a purposeful and convenient sampling method. Data was collected through a face-to-face survey in a classroom setting via structured questionnaire form, between 01-20 May 2019. According to collected data, it was determined that there is a negative relationship between intrapersonal skills, interpersonal skills and social media addiction relapse and conflict lower dimension; and there is no relationship between general mode and social media addiction lower dimensions. With the increase of intrapersonal and interpersonal skills relapse and conflict level decreases. Furthermore, It has been determined that personal skills are correlated with social media addiction scale total and affect social media addiction. The research is important in terms of its results and due to the limited research in the field.
Intrapersonal Skills Interpersonal Skills General Mood Social Media Addiction University Students.
Bireylerin duygusal zekâsı, kendi ve başkalarının duygularını tanımlamayı, kontrol etmeyi ve yönetmeyi sağlayan bütüncül bir yapıyı oluşturmaktadır. Bu çalışmada, duygusal zekânın göstergesi olarak bireylerin kişisel beceriler, kişilerarası beceriler ve genel ruh durumu düzeylerinin yüksek ya da düşük olmasının sosyal medya bağımlılığıyla ne denli ilişkili olduğu ele alınmıştır. Ayrıca kişisel beceriler, kişilerarası beceriler, genel ruh durumunun sosyal medya bağımlılığını ne derece etkilediği (yordadığı) ve bu değişkenlerin demografik özellikler ile sosyal medya kullanım alışkanlıklarına göre farklılık düzeyi bu çalışmada incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma deseni seçilmiş, amaçlı ve kolayda örneklem tekniği ile belirlenen 207 kişiden veriler elde edilmiştir. Araştırmanın verileri 01-20 Mayıs 2019 tarihleri arasında yapılandırılmış soru formu ile sınıf ortamında yapılan yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır. Çalışma bulgularına göre kişisel beceriler, kişilerarası becerilerin sosyal medya bağımlılığının tekrarlama ve çatışma alt boyutu ile negatif yönde ilişkili olduğu genel ruh durumunun sosyal medya bağımlılığı alt boyutları ile ilişkili olmadığı tespit edilmiştir. Kişisel ve kişilerarası beceriler arttıkça tekrarlama ve çatışma düzeyi azalmaktadır. Ölçek genelinde kişisel becerilerin sosyal medya bağımlılığı ile ilişkili olduğu ve sosyal medya bağımlılığını etkilediği belirlenmiştir. Araştırma alanda çok fazla çalışmanın olmaması ve ulaşılan sonuçları bakımdan önemlidir.
Kişisel Beceriler Kişilerarası Beceriler Genel Ruh Durumu Sosyal Medya Bağımlılığı Üniversite Öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makale Başvuru |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 17 Issue: 58 |
This web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Öneri
Marmara UniversityInstitute of Social Sciences
Göztepe Kampüsü Enstitüler Binası Kat:5 34722 Kadıköy/İstanbul
e-ISSN: 2147-5377