Medya, cinsiyet eşitsizliğini yaratmak ve güçlendirmek için belirleyici bir konumda bulunan araçlardan biridir. Medyada kadın temsillerini yaratanların kadın algısı ve kadının medya kurumlarındaki temsillerini açığa çıkarmak bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Medya kurumlarına baktığımızda, kadınların medya çalışanları olarak temsiliyetinin de sorunlu olduğu görülmektedir. Bir medya çalışanı olarak kadın, erkeğin üzerinde bir pozisyona yükselmede zorluk yaşayan ve kurumda daima ikincil pozisyonlarda çalışma hayatına devam eden konumdadır. Kadınların günlük radyo, televizyon ve yazılı basında profesyonel olarak nasıl yer bulduğunu ve medyada temsil edilen kadınların hangi rolleri üstlendiğini açığa çıkarmaya çalıştığımız bu eserde, nitel araştırma yöntemleri kullanılmış olup, medya profesyonellerini temsil eden bir örneklemle yapısal derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Media is one of the pivotal tools in creating and perpetuating gender inequality. This study aims to reveal the perception of women and their representations in media institutions by those who create female representations in the media. When we look at media institutions, it is evident that the representation of women as media professionals is also problematic. In the role of a media professional, women often face difficulties in ascending to positions higher than men and tend to continue their careers in secondary positions within the institution. This work attempts to uncover how women find a place in daily radio, television, and print media professionally, as well as the roles represented by women in the media. Qualitative research methods are employed in this study, where in-depth structural interviews are conducted with a sample representing media professionals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Published articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | November 21, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |