The purpose of this study is to adapt the questionnaire titled “The Impact of Social Media (Youtube) towards the Behavioural Change of Generation Z in Subang Jaya,” used in the study “The Impact Of Social Media (Youtube) Towards The Behavioral Change Of Generation Z” by Shin, Yee, Theng, and Sher-Yen, into Turkish and to conduct validity and reliability analyses. The sample of the methodological study consists of 509 students aged between 11 and 14. Descriptive statistical methods were utilized in evaluating the data for the validity study of the scale. The research aims to investigate the validity of the measurement model by assessing composite reliability and average variance extracted through convergent and discriminant validity. The results indicate that the values are above the specified thresholds, demonstrating validity. As part of the scale development, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were conducted. The Cronbach's Alpha values for the entire scale were found to be 0.856, indicating the reliability of the study. According to the results of the exploratory factor analysis, the factor loadings were found to be at 40% or above, indicating that they are within the acceptable range. The anticipated impact of YouTube on behavioral changes showed significant results.
Bu çalışmanın amacı Shin, Yee, Theng ve Sher-Yen’in yaptığı “The İmpact Of Social Media (Youtube) Towards The Behavioral Change Of Generation Z” adlı çalışmalarında kullandıkları “The Impact of Social Media (Youtube) towards the Behavioural Change of Generation Z in Subang Jaya” isimli anketin Türkçe diline uyarlanması, geçerlilik ve güvenirlilik analizlerinin yapılmasıdır. Yöntembilimsel çalışmanın örneklemini 11-14 yaş aralığındaki 509 öğrenci oluşturmuştur. Ölçek geçerlilik çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Yakınsak ve ayırt edici geçerlilik ile değerlendirilen bileşik güvenilirlik ve ortalama açıklanan Varyans ölçüm modelinin geçerliliğini araştırmaktır. Çalışma sonucunda değerler belirtilen değerler üzerinde bulunarak geçerlilik göstermektedir. Ölçek geliştirme kapsamında açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa değerleri total ölçekte 0.856 olarak araştırmanın güvenilir olduğunu göstermektedir. Açımlayıcı faktör analizi sonucuna göre faktör yükleri %40 ve üzeri değerlerde bulunarak olması gereken değerler skalasında olduğu anlaşılmaktadır. Öngörülen Youtube davranış değişikliklerine etkisinin anlamlı sonuçlarda olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Published articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 7, 2024 |
Acceptance Date | November 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 22 |