Research Article
BibTex RIS Cite

Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 187 - 210, 04.04.2018
https://doi.org/10.14782/marusbd.412643

Abstract

Günümüz Türkiye’sinde akademik hayat, cinsiyet farkı gözetmeksizin tüm öğretim üyelerini etkileyen
birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Ancak, kişiye özel, cinsiyete ve toplumsal cinsiyete ait kimi
sorunlar doğrudan kadınların çalışmalarını aksatmakta ve onların daha yetkin birer akademisyen
olmalarına ve profesyonel kariyerlerinde yükselmelerine engel teşkil edebilmektedir. Kadınların
akademik hayatta daha verimli çalışabilmeleri ve bahsi geçen sorunlarla karşılaşmadan yükselebilmeleri
için bu engellerin ortadan kaldırılmaları gerekmektedir. Bu nedenle çözüm önerileri bulabilmek için bir
örneklendirme olarak Yıldız Teknik Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Elektrik Elektronik Fakültesi
ve Makine Fakültesi’ndeki akademisyen kadınlarla elimizdeki bu çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada
farklı fakültelerden, sınırlı sayıda akademisyen kadınla yüz-yüze görüşülerek örnekleme metoduna
dayalı veri analizi esas alınmıştır. Yapılan yüz-yüze görüşmelerde akademisyenlere sorulan sorular
üç ana başlık altında toplanmıştır. Buna göre birinci bölümde; akademisyen kadınların iş hayatına
yönelik sorular, ikinci bölümde aile hayatına ilişkin sorular bulunurken; üçüncü bölümde daha
çok akademisyen kadınların ilgi ve alakaları, hobileri, kısaca boş vakitlerini nasıl değerlendirdikleri
sorulmuştur. Bu soruların hazırlanmasındaki amaç; farklı disiplinlerde görev yapan akademisyen
kadınların iş ve aile yaşamlarına ilişkin sorunlarını tespit ederek, bu sorunların giderilmesine yönelik
önerileri sistematik bir şekilde dile getirmektir. Elde edilen bulgular, toplumsal cinsiyet rollere dayalı
etkiler barındırmakta ve eğitim düzeyinden bağımsız cinsiyete dayalı ön kabullerin varlığına işaret
etmektedir. Bu doğrultuda hem söz konusu etkilerin hem de cinsiyete dayalı ön kabullerin göz önünde
bulundurulmasıyla kalıcı çözümler üretmek mümkün olacaktır.


Bu makale için 29-03-2022 tarihinde bir düzeltme yayınlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/marmarasbd/issue/69177/1095661 

References

  • Akşit, E. (2012) Kızların sessizliği: Kız enstitülerinin uzun tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Anon, (2017) Türkiye’de Kadın 2017. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara
  • Benhabib S., J. Butler, D. Cornell, N. Fraser (2008) Çatışan Feminizmler, çev. F.E. Sezer, İstanbul: Metis.
  • Belkıs, Ö. (2016) Anneliğin Akademik Kariyer Gelişimine Etkileri Üzerine Nitel Bir Araştırma, Eğitim ve Ögretim Arastırmaları Dergisi, C:5, S:4, 2016, S. 250-263.
  • Brezinka, W. (1971) Von der Pâdagogik zur Erziehungswissenschaft, Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
  • Butler, J. (2008) Cinsiyet Belası, İstanbul: Metis.
  • Connel, R. W. (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, çev. C. Soydemir, İstanbul: Ayrıntı.
  • Dalkılıç. O. S. (2015) Çalış Anne, Nobel Yayınları.
  • Demir, Z. (1997) Modern ve Postmodern Feminizm, İstanbul: İz.
  • Dökmen, Z. Y. (2016) Toplumsal Cinsiyet – Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi,Istanbul.
  • Dayıoğlu, Meltem – Kasnakoğlu, Zehra (1997) “Kentsel Kesimde Kadın ve Erkeklerin İş gücüne Katılımları ve Kazanç Farklılıkları” METU Studies in Development, Vol. 24, No: 3, s. 329-361.
  • Ersöz, A. G. (1999) Cinsiyet Rollerine İlişkin Beklenti Tutum Davranışlar ve Eşler Arası Sorumluluk Paylaşımı, Kültür Bakanlığı Yay.
  • Frone, M.R., M. Russell, M.L. Cooper, Antecedents and Outcomes of Work-Family Conflict: Testing a Model of the Work-Family Interface, Journal of Applied Psychology, 1992, Vol. 77, No. 1, 65-78.
  • Gönen, E., Ş. Hablemitoğlu, E. Özmete (2004) Akademisyen Kadınlar, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm.
  • Hacımirzaoğlu, A., Berktay (der.) (1999) 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler, İstanbul: Tarih Vakfı, İş Bankası, İMKB.
  • Kandiyoti, D. (1997) Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, İstanbul: Metis. Kantor, P., H. Jarvis, J. Clocke, (2015)
  • Kent ve Toplumsal Cinsiyet, Dipnot Yayınları. Madeline E. Heilman, Sex Discrimination and the Affirmative Action Remedy: The Role of Sex Stereotypes, Journal of Business Ethics, June 1997, Volume 16, Issue 9, pp. 877-889. Ngo, H.Y. (1992) “Employment status of married women in Hong Kong”, Sociological Perspectives, 35, 475-488.
  • PetraHofman: “WeiblicheArbeitswelten in der Wissenschaft, Frauen an der PreußischenAkademie der wissenschaftenzuberlin 1890-1945, transcriptVerlag, Bielefeld, 2011. Özdemir, D. ve Tanyıldız, Z. E. (2011) Bilim Kadını Olmak: Bilimsel İş gücünde Kadın ve Cam Tavan. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı.
  • Peggy A. P. (2006) Success Strategies for Women in Science: A Portable Mentor, London: Elsevier.
  • Schein, V. E. (1975) Relationships Between Sex Role Stereotypes and Requisite Management Characteristics Among Female Managers, Journal of Applied Psychology, 60(3), 340-344.
  • Sağlamer, G., Tan, M. ve Çağlayan, H. (2013) Türk Yükseköğretiminde Kadın Katılımı Üzerine Bir Araştırma, Türkiye’de Bilim, Mühendislik ve Teknolojide Kadın Akademisyenler Ağı, İstanbul.
  • Spence, J.T., R. Helmreich (1972) The attitudes toward women scale: An objective instrument to measure attitudes toward the rights and roles of women in contemporary society, Catalog of Selected Documents in Psychology, 2(66).
  • StatistischesBundesamt (İstatistik Kurumu): “Auf dem wegzuGleichstellung? Bildung, arbeitundSoziales – UnterschiedezwischenfrauenundMånnern”, StatistischesBundesamt, Wiesbaden, 2014.
  • Ulrich H. (1982) AnwendungsorientierteWissenschaft, Swiss Journal of Business Research and Practice, VOL.36, No.Ipp. 1-10, Nomos Verlagsgesellschaft.
  • Voydanoff, P. (1988) Work role characteristics, family structure demands, andwork/family conflict, Journal of Marriage and the Family, 50, 749-761. YKLÇ (Yükseköğretimde Kadın Liderliği Çalıştayı), (2012).
  • Yükseköğretimde kadın liderliğini geliştirme ve güçlendirme çalıştayı raporu. Düzce Üniversitesi, Düzce. YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu), (2015) Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Duyarlı Üniversite Çalıştayı.
  • YÖK-Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr .
  • Weber M. (1995) Wissenschaft als Beruf, Stuttgart: Reclam. Wendy, Mc.E., (1996) Sexual Correctness: The Gender-Feminist Attack on Women, McFarland & Company Inc. Publishers, Jefferson, North Carolina.
Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 187 - 210, 04.04.2018
https://doi.org/10.14782/marusbd.412643

Abstract

References

  • Akşit, E. (2012) Kızların sessizliği: Kız enstitülerinin uzun tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Anon, (2017) Türkiye’de Kadın 2017. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara
  • Benhabib S., J. Butler, D. Cornell, N. Fraser (2008) Çatışan Feminizmler, çev. F.E. Sezer, İstanbul: Metis.
  • Belkıs, Ö. (2016) Anneliğin Akademik Kariyer Gelişimine Etkileri Üzerine Nitel Bir Araştırma, Eğitim ve Ögretim Arastırmaları Dergisi, C:5, S:4, 2016, S. 250-263.
  • Brezinka, W. (1971) Von der Pâdagogik zur Erziehungswissenschaft, Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
  • Butler, J. (2008) Cinsiyet Belası, İstanbul: Metis.
  • Connel, R. W. (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, çev. C. Soydemir, İstanbul: Ayrıntı.
  • Dalkılıç. O. S. (2015) Çalış Anne, Nobel Yayınları.
  • Demir, Z. (1997) Modern ve Postmodern Feminizm, İstanbul: İz.
  • Dökmen, Z. Y. (2016) Toplumsal Cinsiyet – Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi,Istanbul.
  • Dayıoğlu, Meltem – Kasnakoğlu, Zehra (1997) “Kentsel Kesimde Kadın ve Erkeklerin İş gücüne Katılımları ve Kazanç Farklılıkları” METU Studies in Development, Vol. 24, No: 3, s. 329-361.
  • Ersöz, A. G. (1999) Cinsiyet Rollerine İlişkin Beklenti Tutum Davranışlar ve Eşler Arası Sorumluluk Paylaşımı, Kültür Bakanlığı Yay.
  • Frone, M.R., M. Russell, M.L. Cooper, Antecedents and Outcomes of Work-Family Conflict: Testing a Model of the Work-Family Interface, Journal of Applied Psychology, 1992, Vol. 77, No. 1, 65-78.
  • Gönen, E., Ş. Hablemitoğlu, E. Özmete (2004) Akademisyen Kadınlar, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm.
  • Hacımirzaoğlu, A., Berktay (der.) (1999) 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler, İstanbul: Tarih Vakfı, İş Bankası, İMKB.
  • Kandiyoti, D. (1997) Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, İstanbul: Metis. Kantor, P., H. Jarvis, J. Clocke, (2015)
  • Kent ve Toplumsal Cinsiyet, Dipnot Yayınları. Madeline E. Heilman, Sex Discrimination and the Affirmative Action Remedy: The Role of Sex Stereotypes, Journal of Business Ethics, June 1997, Volume 16, Issue 9, pp. 877-889. Ngo, H.Y. (1992) “Employment status of married women in Hong Kong”, Sociological Perspectives, 35, 475-488.
  • PetraHofman: “WeiblicheArbeitswelten in der Wissenschaft, Frauen an der PreußischenAkademie der wissenschaftenzuberlin 1890-1945, transcriptVerlag, Bielefeld, 2011. Özdemir, D. ve Tanyıldız, Z. E. (2011) Bilim Kadını Olmak: Bilimsel İş gücünde Kadın ve Cam Tavan. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı.
  • Peggy A. P. (2006) Success Strategies for Women in Science: A Portable Mentor, London: Elsevier.
  • Schein, V. E. (1975) Relationships Between Sex Role Stereotypes and Requisite Management Characteristics Among Female Managers, Journal of Applied Psychology, 60(3), 340-344.
  • Sağlamer, G., Tan, M. ve Çağlayan, H. (2013) Türk Yükseköğretiminde Kadın Katılımı Üzerine Bir Araştırma, Türkiye’de Bilim, Mühendislik ve Teknolojide Kadın Akademisyenler Ağı, İstanbul.
  • Spence, J.T., R. Helmreich (1972) The attitudes toward women scale: An objective instrument to measure attitudes toward the rights and roles of women in contemporary society, Catalog of Selected Documents in Psychology, 2(66).
  • StatistischesBundesamt (İstatistik Kurumu): “Auf dem wegzuGleichstellung? Bildung, arbeitundSoziales – UnterschiedezwischenfrauenundMånnern”, StatistischesBundesamt, Wiesbaden, 2014.
  • Ulrich H. (1982) AnwendungsorientierteWissenschaft, Swiss Journal of Business Research and Practice, VOL.36, No.Ipp. 1-10, Nomos Verlagsgesellschaft.
  • Voydanoff, P. (1988) Work role characteristics, family structure demands, andwork/family conflict, Journal of Marriage and the Family, 50, 749-761. YKLÇ (Yükseköğretimde Kadın Liderliği Çalıştayı), (2012).
  • Yükseköğretimde kadın liderliğini geliştirme ve güçlendirme çalıştayı raporu. Düzce Üniversitesi, Düzce. YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu), (2015) Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Duyarlı Üniversite Çalıştayı.
  • YÖK-Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr .
  • Weber M. (1995) Wissenschaft als Beruf, Stuttgart: Reclam. Wendy, Mc.E., (1996) Sexual Correctness: The Gender-Feminist Attack on Women, McFarland & Company Inc. Publishers, Jefferson, North Carolina.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Makaleler
Authors

Songül Demir

Publication Date April 4, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Demir, S. (2018). Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 6(1), 187-210. https://doi.org/10.14782/marusbd.412643
AMA Demir S. Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. March 2018;6(1):187-210. doi:10.14782/marusbd.412643
Chicago Demir, Songül. “Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri Ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi”. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi 6, no. 1 (March 2018): 187-210. https://doi.org/10.14782/marusbd.412643.
EndNote Demir S (March 1, 2018) Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi 6 1 187–210.
IEEE S. Demir, “Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 187–210, 2018, doi: 10.14782/marusbd.412643.
ISNAD Demir, Songül. “Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri Ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi”. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi 6/1 (March 2018), 187-210. https://doi.org/10.14782/marusbd.412643.
JAMA Demir S. Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. 2018;6:187–210.
MLA Demir, Songül. “Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri Ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi”. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, vol. 6, no. 1, 2018, pp. 187-10, doi:10.14782/marusbd.412643.
Vancouver Demir S. Akademide Kadın: Farklı Disiplinlerden Kadınların Akademideki Yeri ve Aile Yaşamlarıyla Etkileşimi. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi. 2018;6(1):187-210.

Siyasal Bilimler Dergisi, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nin hakemli akademik yayınıdır. Altı ayda bir yayınlanır. Dergide yayınlanan makalelerdeki görüşler yazarlarına aittir. Yayın Kurulu tarafından benimsendiği anlamına gelmez. Yayın Kurulu, yazının özüne dokunmaksızın gerekli yazım ve cümle değişikliklerini yapma hakkını saklı tutar. Siyasal Bilimler Dergisi, ulusal (TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşerî Bilimler Veri Tabanı) ve uluslararası (EBSCO, ULRICH) alan endekslerinde taranmaktadır.  

 

Journal of Political Science is a peer-reviewed academic journal of Marmara University Faculty of Political Science. The journal is a biannual publication. All the views and opinions expressed in the articles are those of the authors and they do not necessarily reflect the views or opinions of the editor, the editorial board, or the publisher. The editorial board reserves the right to make necessary changes in spelling and sentences without changing content. The journal is indexed by EBSCO International Index, ULRICH's and the ULAKBİM Social and Human Sciences Database.