Beliefs are often accepted on the basis of certain reasons. For a belief to attain the status of knowledge, it must be justified by these reasons. This entails inquiring into the reasons behind the reasons. Under such circumstances, facing the risk of infinite regress is inevitable. What form should the causal structure take to attribute the status of knowledge to beliefs be? Is it possible that the regress of reasons ends at a certain point when it comes to the justification of a belief? The foundationalist perspective asserts that the regress can be stopped. Foundationalism asserts that there are basic beliefs that hold a privileged status. Basic beliefs provide a solution to the problem of infinite regress.
In this study, the problem of epistemic regress will be examined. In addition, the main propositions of the foundationalism will be analysed and Descartes’ central role in the attempt to solve this problem will be revealed.
Knowledge Descartes Epistemic Regress Problem Reason Foundationalism
İnançlar çoğu zaman bazı nedenlere dayanarak kabul edilir. Bir inancın bilgi statüsünü edinmesi, sözü edilen nedenlerin temellendirilmesiyle mümkün olur. Bu nedenlerin nedenini sorgulamak anlamına gelir. Böyle bir durumda kişinin sonsuz bir gerileme tehlikesi ile karşı karşıya kalması kaçınılmazdır. İnançlara bilgi statüsü kazandıracak nedensel dizge ne tür bir yapıda olmalıdır? Bir inancın gerekçelendirilmesi söz konusu olduğu zaman nedenlerin gerilemesi bir noktada sonlanabilir mi? Temelciliğin bu soruya cevabı evettir. Temelcilik, birtakım ayrıcalıklara sahip temel inançlar olduğunu öne sürer. Sonsuz bir gerileme tehlikesi bu inançlarda son bulur.
Bu çalışmada epistemik gerileme sorunu açımlanacak, Descartes’ın bu probleme dair bir çözüm denemesinin nasıl merkezinde olduğu, temelciliğin ana tezlerine de odaklanılarak ortaya konulacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sistematik Felsefe (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |