İnançlar çoğu zaman bazı nedenlere dayanarak kabul edilir. Bir inancın bilgi statüsünü edinmesi, sözü edilen nedenlerin temellendirilmesiyle mümkün olur. Bu nedenlerin nedenini sorgulamak anlamına gelir. Böyle bir durumda kişinin sonsuz bir gerileme tehlikesi ile karşı karşıya kalması kaçınılmazdır. İnançlara bilgi statüsü kazandıracak nedensel dizge ne tür bir yapıda olmalıdır? Bir inancın gerekçelendirilmesi söz konusu olduğu zaman nedenlerin gerilemesi bir noktada sonlanabilir mi? Temelciliğin bu soruya cevabı evettir. Temelcilik, birtakım ayrıcalıklara sahip temel inançlar olduğunu öne sürer. Sonsuz bir gerileme tehlikesi bu inançlarda son bulur.
Bu çalışmada epistemik gerileme sorunu açımlanacak, Descartes’ın bu probleme dair bir çözüm denemesinin nasıl merkezinde olduğu, temelciliğin ana tezlerine de odaklanılarak ortaya konulacaktır.
Beliefs are often accepted on the basis of some reasons. That a belief acquires the status of knowledge is made possible by the justification of these reasons. This means inquiring into the reasons for these reasons. In such a case, it is inevitable that one faces the danger of infinite regress. What kind of a causal structure should the beliefs have in order to give them the status of knowledge? When it comes to the justification of a belief, can the regress of reasons terminate at some point? Foundationalist's answer to this question is yes. Foundationalism asserts that there are basic beliefs that have certain privileges. It is in these beliefs that the danger of infinite regress ends.
In this study, the problem of epistemic regress will be explained and how Descartes was at the center of an attempt to solve this problem will be revealed by focusing on the main theses of foundationalism.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | August 5, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 23, 2024 |
Acceptance Date | July 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |