Research Article
BibTex RIS Cite

Ağır Yük Düz ve Helis Dişlilerin Performans Analizi ve Profil Optimizasyonu

Year 2003, Volume: 5 Issue: 2, 96 - 102, 02.11.2003

Abstract

Günümüz dişli tasarımında, aynı
gücü daha küçük ebatlardaki dişlilerle iletmeye yönelik çaba mevcuttur. Bu
durum dişlilerin boyutunu küçültürken, birim yüzeye düşen yük miktarını
artırmaktadır. Böylece dişli, normal bir dişli olmaktan çıkıp "ağır yük
dişlisi" sınıfına girmektedir. Günümüzde bu tip düz ve helis dişliler
otomotiv sanayisinde dahi kullanılmaktadır. Ancak bu dişlilerde yüksek yük
sonucunda oluşan titreşim ve gürültü çözülmesi gereken bir problem olarak
karşımıza çıkmaktadır. Özellikle de gemi ve tank gibi büyük kuvvetlerin söz
konusu olduğu uygulamalarda titreşim ve gürültü seviyesi daha da önem
kazanacaktır. Bu çalışmada "ağır yük" düz ve helis dişlilerinin
performans analizleri yapılarak daha iyi sonuç için "profili optimize edilmiş
helis dişli" kullanımının avantajı üzerinde durulmuştur. 

References

  • 1. Kütük, M.A., Computer Aided Design of Helical Gear Teeth Profile For Optimunı Motion Transfer, Yüksek Lisans Tezi, (1997) Gaziantep Üniversitesi, Makina Müh. Böl.
  • 2. Kütük, M.A., A Theoretical Research Into Effects of Tooth Profile and Assembly Errors on the Helical Gear Peıfornıance, (2003), Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Makina Müh. Böl..
  • 3. Litvin,F.L., Kim, D.H., Computerized Design, Generation and Simulation of Meshing Involute Spur Gears with Localized Bearing Contact and reduced Level of Transmission Error, Journal of Mechanical Design, 119, (1997), 96-100
  • 4. Munro, R.G., Morrish, L., Palmer, D., Gear Transmission Error Outside the Normal Path of Contact Due to Corner and Tİp Contact. Journal of Mechanical Engineering Science, 213C, (1999), pp: 389
  • 5. Smith, J.D., Helical Gear Vibration Excitation With Misalignment, Journal of Mechanical Engineering Science , 208, (1994), 71- 79.
  • 6. Yıldırım, N., Munro, R.G., A new type of relief for High Contact Ratio Spur Gears, Proc. Insin Mech Engıırs, 213 C, (1999), 563-568.
  • 7. Yıldırım, N., Munro, R.G., A Systematic Approach to Profile Relief Design of LCR And HCR Spur Gears, Proc. Insin Mech Envırs, 213 C, (1999), 551-562.
Year 2003, Volume: 5 Issue: 2, 96 - 102, 02.11.2003

Abstract

References

  • 1. Kütük, M.A., Computer Aided Design of Helical Gear Teeth Profile For Optimunı Motion Transfer, Yüksek Lisans Tezi, (1997) Gaziantep Üniversitesi, Makina Müh. Böl.
  • 2. Kütük, M.A., A Theoretical Research Into Effects of Tooth Profile and Assembly Errors on the Helical Gear Peıfornıance, (2003), Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Makina Müh. Böl..
  • 3. Litvin,F.L., Kim, D.H., Computerized Design, Generation and Simulation of Meshing Involute Spur Gears with Localized Bearing Contact and reduced Level of Transmission Error, Journal of Mechanical Design, 119, (1997), 96-100
  • 4. Munro, R.G., Morrish, L., Palmer, D., Gear Transmission Error Outside the Normal Path of Contact Due to Corner and Tİp Contact. Journal of Mechanical Engineering Science, 213C, (1999), pp: 389
  • 5. Smith, J.D., Helical Gear Vibration Excitation With Misalignment, Journal of Mechanical Engineering Science , 208, (1994), 71- 79.
  • 6. Yıldırım, N., Munro, R.G., A new type of relief for High Contact Ratio Spur Gears, Proc. Insin Mech Engıırs, 213 C, (1999), 563-568.
  • 7. Yıldırım, N., Munro, R.G., A Systematic Approach to Profile Relief Design of LCR And HCR Spur Gears, Proc. Insin Mech Envırs, 213 C, (1999), 551-562.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Makaleleri
Authors

M. Akif Kütük This is me

Nihat Yıldırım This is me

Publication Date November 2, 2003
Submission Date August 12, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 5 Issue: 2

Cite

Vancouver Kütük MA, Yıldırım N. Ağır Yük Düz ve Helis Dişlilerin Performans Analizi ve Profil Optimizasyonu. MATİM. 2003;5(2):96-102.