Exhaust valves are extremely important parts that are subjected to high mechanical and thermal loads and high cycle fatigue during engine life. The ever-stricter emission norms lead to higher combustion temperatures and pressures. One of the parts to be exposed to increased combustion temperatures and pressures is the exhaust valves. Therefore, it is aimed to transfer the heat from the valves more easily, to improve the temperature distribution on the valves and to reduce the loads that the valves are exposed to. In this paper, thermal tests were performed separately with sodium-filled and mono-metallic exhaust valves, their results were compared and it was measured that the temperature of sodium-filled valves’ head and throat are lower than the mono- metallic valves’ head and throat by 100-120 °C.
Exhaust Valve Thermal Test Internal Combustion Engine Sodium-Filled Valve Temperature Measurement
Egzoz supapları büyük mekanik ve termal yüklere, ayrıca motor ömrü boyunca yüksek çevrimli yorulmaya maruz kalan son derece önemli parçalardır. Emisyon normlarının her geçen gün daha sıkı hale gelmesi, daha yüksek yanma sıcaklıklarını ve basınçlarını beraberinde getirmektedir. Artan yanma sıcaklıkları ve basınçlarına ilk maruz kalan parçalardan biri egzoz supaplarıdır. Dolayısıyla supaplara aktarılan ısının daha kolay transfer edilmesi, supap üzerindeki sıcaklık dağılımının iyileştirilmesi ve supapların maruz kaldığı yüklerin azaltılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada, sodyum katkılı ve mono-metalik egzoz supaplarıyla ayrı ayrı termal testler yapılarak, bunların sonuçları karşılaştırılmış ve sodyum katkılı supaplarda tabla ve boyun bölgesindeki sıcaklıkların 100-120 °C daha düşük olduğu ölçülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Araştırma, Geliştirme ve Uygulama Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2024 |
Submission Date | October 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 22 Issue: 1 |