Research Article
BibTex RIS Cite

Pandemi Sonrası Okula Uyum Sürecine Yönelik Okul Psikolojik Danışmanlarının Görüşleri

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 114 - 127, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarının pandemi sürecindeki problemlere yönelik
görüşlerini almak, onların gözünden öğrencilerin okula uyum sürecinde yaşayabileceği
problemleri ön görmek ve bunlara yönelik çözümler ortaya koyabilmek amaçlanmıştır.
Araştırmaya ilkokul ve ortaokul kademesinde görev yapan toplam 27 psikolojik danışman
katılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemine göre dizayn edilmiştir. Yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve kişisel bilgi formu veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Veriler,
içerik analizi yöntemine göre incelenmiştir. Sonuçlara göre okul psikolojik danışmanlarının
yaşadığı problem alanlarının veli, öğrenci, öğretmen ve okul idaresi kaynaklı olduğu
bulunmuştur. Bu süreçte sınıf rehber öğretmenleri ile yapılan müşavirliğin arttığı ve
çevrimiçi psikolojik danışmanlığın önemli ölçüde yarar sağladığı görülmüştür. Öngörülen
uyum sorunları ise okula devam konusunda eski düzenin devam ettirilememesi ve bu
süreçte yaşanacak öğrenme kayıpları olabileceği yönündedir. Öğrencilerin kaygı
düzeylerinde artışın olmasının beklendiği, ölüm veya hastalık korkusunun artacağı
öngörülmüştür. Bu sorunlara yönelik olarak aileler ve öğretmenler için müşavirlik,
öğrenciler için grup rehberliğinin, sosyal-kültürel ve eğitsel çalışmaların yapılmasına, risk
grubundakilerin yakından takip edilmesine dikkat çekilmiştir. Psikososyal müdahale
çalışmalarının gerekliliği en yüksek frekansa sahip olan sonuç olarak bulunmuştur.

Supporting Institution

İstanbul/Bağcılar Rehberlik ve Araştırma Merkezi

References

  • Akkaş-Baysal, E. & Ocak, G. (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676-705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Barış, İ. & Taylan, H. H. (2020). Küresel salgın su recinde Türkiye'de aile içi sorunlar. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 5, 13-32.
  • Capurso, M., Dennis, J. L., Salmi, L. P., Parrino, C., & Mazzeschi, C. (2020). Empowering children through school re-entry activities after the COVID-19 pandemic. Continuity in Education, 1(1), 64-82. https://doi.org/10.5334/cie.17
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, andevaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall.
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu-Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118 (17). https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
  • Eysenbach, G. & Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. BMJ, 324(7337), 573-577. https://doi.org/10.1136/bmj.324.7337.573
  • Gregus, S. J., Hernandez Rodriguez, J., Faith, M. A., & Failes, E. (2021). Parenting and children's psychological adjustment during the COVID-19 Pandemic. School Psychology Review, 30, 1-17. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.1880873
  • Huber, S. G. & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: Evaluation, assessment and accountability in times of crises-reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(2), 237-270. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
  • Imran, N., Zeshan, M. & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19- S4), S67-S72. https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2759
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye'de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress, İstanbul, Türkiye.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J. & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
  • Neubauer, A. B., Schmidt, A., Kramer, A. C. & Schmiedek, F. (2021). A little autonomy support goes a long way: Daily autonomy‐supportive parenting, childwell‐being, parental need fulfillment, and change in child, family, and parent adjustment across the adaptation to the COVID‐19 pandemic. Child Development. 92(5). 1679-1697. https://doi.org/10.1111/cdev.13515
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of social research. Pearson. Önder, A. & Gülay, H. (2010). 5-6 yaş çocukları için okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 204-224.
  • Özer, M. & Suna, H. (2020). Effects of COVID-19 pandemic on education. İçinde. M. Şeker & A. Özer (Eds.), Reflection on the Pandemic in the Future of the World (ss. 159-178). TÜBA.
  • Öztürk, S., M., Yılmaz, N., Erbil, D. D. & Hazer, O. (2020). Covid-19 pandemi döneminde hane halkındaki çatışma ve birlik-beraberlik durumunun incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 295-314. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44424
  • Yeşilyaprak, B. (2003). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ., Yılmaz, E. & Savaş, B. (2021). İlkokul 1. sınıf öğretmenlerinin pandemi döneminde yüz yüze eğitime ilişkin görüşleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9), 38- 50.
  • Yin, R. K. (2014). Case studymethods: Design and methods. Sage.
  • Xiang, M., Zhang, Z. & Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' life style behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(4), 531. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.04.013
  • Zhu, S., Zhuang, Y., Lee, P., Li, J. C. M. & Wong, P. W. (2021). Leisure and problem gaming behaviors among children and adolescents during school closures caused by COVID19 in Hong Kong: Quantitative cross-sectional survey study. JMIR Serious Games, 9(2), e26808. https://doi.org/10.2196/26808
Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 114 - 127, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akkaş-Baysal, E. & Ocak, G. (2020). Covid-19 salgını sonrasında okul kavramındaki paradigma değişimine ve okulların yeniden açılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 676-705. https://doi.org/10.37217/tebd.787504
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Barış, İ. & Taylan, H. H. (2020). Küresel salgın su recinde Türkiye'de aile içi sorunlar. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 5, 13-32.
  • Capurso, M., Dennis, J. L., Salmi, L. P., Parrino, C., & Mazzeschi, C. (2020). Empowering children through school re-entry activities after the COVID-19 pandemic. Continuity in Education, 1(1), 64-82. https://doi.org/10.5334/cie.17
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, andevaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall.
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu-Çaykuş, T. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 95-113.
  • Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118 (17). https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
  • Eysenbach, G. & Köhler, C. (2002). How do consumers search for and appraise health information on the world wide web? Qualitative study using focus groups, usability tests, and in-depth interviews. BMJ, 324(7337), 573-577. https://doi.org/10.1136/bmj.324.7337.573
  • Gregus, S. J., Hernandez Rodriguez, J., Faith, M. A., & Failes, E. (2021). Parenting and children's psychological adjustment during the COVID-19 Pandemic. School Psychology Review, 30, 1-17. https://doi.org/10.1080/2372966X.2021.1880873
  • Huber, S. G. & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: Evaluation, assessment and accountability in times of crises-reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(2), 237-270. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
  • Imran, N., Zeshan, M. & Pervaiz, Z. (2020). Mental health considerations for children & adolescents in COVID-19 pandemic. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36 (COVID19- S4), S67-S72. https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2759
  • Kaysi, F. (2020). Covid-19 salgını sürecinde Türkiye'de gerçekleştirilen uzaktan eğitimin değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress, İstanbul, Türkiye.
  • König, J., Jäger-Biela, D. J. & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
  • Neubauer, A. B., Schmidt, A., Kramer, A. C. & Schmiedek, F. (2021). A little autonomy support goes a long way: Daily autonomy‐supportive parenting, childwell‐being, parental need fulfillment, and change in child, family, and parent adjustment across the adaptation to the COVID‐19 pandemic. Child Development. 92(5). 1679-1697. https://doi.org/10.1111/cdev.13515
  • Neuman, W. L. & Robson, K. (2014). Basics of social research. Pearson. Önder, A. & Gülay, H. (2010). 5-6 yaş çocukları için okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Uluslararası Online Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 204-224.
  • Özer, M. & Suna, H. (2020). Effects of COVID-19 pandemic on education. İçinde. M. Şeker & A. Özer (Eds.), Reflection on the Pandemic in the Future of the World (ss. 159-178). TÜBA.
  • Öztürk, S., M., Yılmaz, N., Erbil, D. D. & Hazer, O. (2020). Covid-19 pandemi döneminde hane halkındaki çatışma ve birlik-beraberlik durumunun incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 295-314. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44424
  • Yeşilyaprak, B. (2003). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Nobel Akademik Yayıncılık. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ., Yılmaz, E. & Savaş, B. (2021). İlkokul 1. sınıf öğretmenlerinin pandemi döneminde yüz yüze eğitime ilişkin görüşleri. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(9), 38- 50.
  • Yin, R. K. (2014). Case studymethods: Design and methods. Sage.
  • Xiang, M., Zhang, Z. & Kuwahara, K. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' life style behavior larger than expected. Progress in Cardiovascular Diseases, 63(4), 531. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.04.013
  • Zhu, S., Zhuang, Y., Lee, P., Li, J. C. M. & Wong, P. W. (2021). Leisure and problem gaming behaviors among children and adolescents during school closures caused by COVID19 in Hong Kong: Quantitative cross-sectional survey study. JMIR Serious Games, 9(2), e26808. https://doi.org/10.2196/26808
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Sümeyra Yaşar This is me 0000-0003-0677-6590

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yaşar, S. (2021). Pandemi Sonrası Okula Uyum Sürecine Yönelik Okul Psikolojik Danışmanlarının Görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 114-127.