Research Article
BibTex RIS Cite

Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Sınavlarındaki (DUS) Anatomi Sorularının Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 55 - 64, 31.12.2024

Abstract

Diş hekimliği alanında uzman olabilmek için, Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından gerçekleştirilen, Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı’nda başarılı olmak gerekir. Türkiye’de diş hekimliği uzmanlık eğitimi, sadece diş hekimliği fakülteleri tarafından sekiz anabilim dalında verilir. Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı temel bilimler testinin ilk altı sorusunu anatomi sorusu oluşturmaktadır. İnsan sağlığı ile ilgili fakültelerde, zorunlu anatomi eğitimi verilmektedir. Diş hekimliği fakültelerinde, klinik eğitimin temelini oluşturmak amacıyla eğitim süresinin ilk yıllarında tüm vücut anatomisi, ders müfredatında yer alır. Bu çalışmada, 2012-2021 yılları arasında Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından uygulanan Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı anatomi soruları retrospektif olarak değerlendirildi. Çalışmaya, 2012-2021 yıllarında yapılan toplam 13 Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı temel bilimler test soruları dâhil edildi. Anatomi alanında sorulmuş toplam 78 soru topografik anatomi ve sistematik anatomi’ye göre sınıflandırıldı. Sistematik anatomi konu başlıklarına göre en fazla soru sinir sistemi (%52,6) ve hareket sistemi (%20,5)’nden sorulduğu tespit edildi. Topografik anatomi sınıflandırmasına göre en fazla soru baş-boyun bölgesi (%88,5) oluşturmaktaydı. Pelvis ve perine bölgesi ile alt ekstremite bölgelerinden hiç soru sorulmadığı görüldü. Sınava hazırlık sürecinde adayların özellikle baş-boyun bölgesine ait sinir sistemi, hareket sistemi ve dolaşım sistemi konularına mutlaka hakim olmaları, adayları bu zorlu yarışta öne taşıyacağına inanmaktayız.

References

  • Çulhaoğlu, A. K., Kılıçarslan, M. A., & Denız, K. Z. (2021). Diş hekimliğinde uzmanlik sinavinin farkli eğitim seviyelerdeki algi ve tercih durumlarinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 31(3), 420-426.
  • DUÇEP. (2024). Diş Hekimliği Ulusal Çekirdek Eğitim Programi. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/dis-hekimligi.pdf
  • Acartürk, M. (2023). Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Restoratif Diş Tedavisi Sorularının İncelenmesi. Selcuk Dental Journal, 10(3), 565-569.
  • Mevzuat. (2024). Retrieved from https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo =39700&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Klavuz. (2024). Retrieved from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/DUS/kilavuz26082022.pdf Arifoğlu, Y. (2021). Her Yönüyle ANATOMİ 3. BASKI.
  • Çiftcioğlu, E., Altuntaş, Z., & Çiftcioğlu, E. (2022). Geçmişten Geleceğe Anatomi Eğitimi. Black Sea Journal of Health Science, 5(3), 600-605.
  • Babacan, S., Özbağ, D., Güler, M. A., Öztekin, H. C., Yildiz, Z., ve ark. (2022). Adım Adım Anatomi. İstanbul Tıp Kitapevleri
  • Rafai, N., Lemos, M., Kennes, L. N., Hawari, A., Gerhardt-Szép, S., & Classen-Linke, I. (2016). Anatomy meets dentistry! Linking anatomy and clinical practice in the preclinical dental curriculum. BMC medical education, 16, 1-10.
  • Çıkmış Sorular. (2024). Retrieved from https://www.osym.gov.tr/TR,15070/dus-cikmis-sorular.html Moore, K. L., Dalley, A. F., & Agur, A. M. (2013). Clinically oriented anatomy: Lippincott Williams & Wilkins. Yıldırım, M. (2003). İnsan anatomisi (Vol. 6): Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Redwood, C. J., & Townsend, G. C. (2011). The dead center of the dental curriculum: changing attitudes of dental students during dissection. Journal of dental education, 75(10), 1333-1344.
  • Azer, S. A., & Eizenberg, N. (2007). Do we need dissection in an integrated problem-based learning medical course? Perceptions of first-and second-year students. Surgical and Radiologic Anatomy, 29, 173-180. Estai, M., & Bunt, S. (2016). Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Ann Anat, 208, 151-157. doi:10.1016/j.aanat.2016.02.010
  • Craig, S., Tait, N., Boers, D., & McAndrew, D. (2010). Review of anatomy education in Australian and New Zealand medical schools. ANZ journal of surgery, 80(4), 212-216.
  • Akalın, B., & Demirbaş, M. B. (2023). Hekimlerin Tanı Koymasını Zorlaştıran Faktörlerin AHP ile Tespit Edilmesine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(38), 458-473.
  • Singal, A., Bansal, A., Chaudhary, P., Singh, H., & Patra, A. (2021). Anatomy education of medical and dental students during COVID-19 pandemic: a reality check. Surgical and Radiologic Anatomy, 43, 515-521.
  • Gözil, R., Özkan, S., Bahçelioğlu, M., Kadıoğlu, D., Çalgüner, E., Öktem, H., . . . Yücel, D. (2006). Gazi üniversitesi tip fakültesi 2. sinif öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 23(23), 27-32.
  • Özdemir, Z. M., Yavuz, S. A., & Sürmelioğlu, D. G. (2023). 2012-2023 Yılları Arasında Gerçekleştirilen Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavlarının Değerlendirilmesi: Bir Kesitsel Çalışma.
  • Uzun, G. B., Arpacı, M. F., Kaya, A., & Aydın, M. (2022). Öğrencilerin anatomi dersine ayırdıkları zaman ile anatomi dersi hakkındaki görüşlerinin ilişkisinin değerlendirilmesi. Journal of Medical Topics and Updates, 1(1), 20-27.
  • Keskin, A., Çiçekcibaşı, A. E., Açar, G., & Mağat, G. (2023). Position of the mandibular foramen in relation to the occlusal plane in children with skeletal class malocclusion. Eur. J. Anat, 28, 2.
  • Gülekon, İ. N. (2017). Anatomi eğitiminde radyolojik ve klinik anatominin yeri: Öğrenci görüşleri. Gazi Medical Journal, 28(3).
Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 55 - 64, 31.12.2024

Abstract

References

  • Çulhaoğlu, A. K., Kılıçarslan, M. A., & Denız, K. Z. (2021). Diş hekimliğinde uzmanlik sinavinin farkli eğitim seviyelerdeki algi ve tercih durumlarinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 31(3), 420-426.
  • DUÇEP. (2024). Diş Hekimliği Ulusal Çekirdek Eğitim Programi. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/dis-hekimligi.pdf
  • Acartürk, M. (2023). Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Restoratif Diş Tedavisi Sorularının İncelenmesi. Selcuk Dental Journal, 10(3), 565-569.
  • Mevzuat. (2024). Retrieved from https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo =39700&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Klavuz. (2024). Retrieved from https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/DUS/kilavuz26082022.pdf Arifoğlu, Y. (2021). Her Yönüyle ANATOMİ 3. BASKI.
  • Çiftcioğlu, E., Altuntaş, Z., & Çiftcioğlu, E. (2022). Geçmişten Geleceğe Anatomi Eğitimi. Black Sea Journal of Health Science, 5(3), 600-605.
  • Babacan, S., Özbağ, D., Güler, M. A., Öztekin, H. C., Yildiz, Z., ve ark. (2022). Adım Adım Anatomi. İstanbul Tıp Kitapevleri
  • Rafai, N., Lemos, M., Kennes, L. N., Hawari, A., Gerhardt-Szép, S., & Classen-Linke, I. (2016). Anatomy meets dentistry! Linking anatomy and clinical practice in the preclinical dental curriculum. BMC medical education, 16, 1-10.
  • Çıkmış Sorular. (2024). Retrieved from https://www.osym.gov.tr/TR,15070/dus-cikmis-sorular.html Moore, K. L., Dalley, A. F., & Agur, A. M. (2013). Clinically oriented anatomy: Lippincott Williams & Wilkins. Yıldırım, M. (2003). İnsan anatomisi (Vol. 6): Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Redwood, C. J., & Townsend, G. C. (2011). The dead center of the dental curriculum: changing attitudes of dental students during dissection. Journal of dental education, 75(10), 1333-1344.
  • Azer, S. A., & Eizenberg, N. (2007). Do we need dissection in an integrated problem-based learning medical course? Perceptions of first-and second-year students. Surgical and Radiologic Anatomy, 29, 173-180. Estai, M., & Bunt, S. (2016). Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Ann Anat, 208, 151-157. doi:10.1016/j.aanat.2016.02.010
  • Craig, S., Tait, N., Boers, D., & McAndrew, D. (2010). Review of anatomy education in Australian and New Zealand medical schools. ANZ journal of surgery, 80(4), 212-216.
  • Akalın, B., & Demirbaş, M. B. (2023). Hekimlerin Tanı Koymasını Zorlaştıran Faktörlerin AHP ile Tespit Edilmesine Yönelik Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(38), 458-473.
  • Singal, A., Bansal, A., Chaudhary, P., Singh, H., & Patra, A. (2021). Anatomy education of medical and dental students during COVID-19 pandemic: a reality check. Surgical and Radiologic Anatomy, 43, 515-521.
  • Gözil, R., Özkan, S., Bahçelioğlu, M., Kadıoğlu, D., Çalgüner, E., Öktem, H., . . . Yücel, D. (2006). Gazi üniversitesi tip fakültesi 2. sinif öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası, 23(23), 27-32.
  • Özdemir, Z. M., Yavuz, S. A., & Sürmelioğlu, D. G. (2023). 2012-2023 Yılları Arasında Gerçekleştirilen Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavlarının Değerlendirilmesi: Bir Kesitsel Çalışma.
  • Uzun, G. B., Arpacı, M. F., Kaya, A., & Aydın, M. (2022). Öğrencilerin anatomi dersine ayırdıkları zaman ile anatomi dersi hakkındaki görüşlerinin ilişkisinin değerlendirilmesi. Journal of Medical Topics and Updates, 1(1), 20-27.
  • Keskin, A., Çiçekcibaşı, A. E., Açar, G., & Mağat, G. (2023). Position of the mandibular foramen in relation to the occlusal plane in children with skeletal class malocclusion. Eur. J. Anat, 28, 2.
  • Gülekon, İ. N. (2017). Anatomi eğitiminde radyolojik ve klinik anatominin yeri: Öğrenci görüşleri. Gazi Medical Journal, 28(3).
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Dentistry (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Arif Keskin 0000-0002-1634-1091

Tayfun Aygün 0000-0001-5058-3513

Hatice Temür 0009-0009-5815-2764

Early Pub Date December 30, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 5, 2024
Acceptance Date December 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Keskin, A., Aygün, T., & Temür, H. (2024). Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Sınavlarındaki (DUS) Anatomi Sorularının Değerlendirilmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 55-64.