BİR OYUN FİRMASINDA UYGULANAN YARATICI MUHASEBE UYGULAMALARININ SİSTEM YAKLAŞIMI KAPSAMINDA ANALİZİ
Year 2022,
, 771 - 799, 31.12.2022
Şuayyip Doğuş Demirci
,
Gözde Karaburun
Abstract
Oyun sektörü küresel salgından etkilenmeyen sektörlerin başında gelmektedir. Milyarlarca dolarlık pazar büyüklüğüne ulaşan sektördeki firmalar da diğer sektörlerde olduğu gibi kâr amacı güden, kendi içinde alt sistemlere sahip olan kuruluşlardır. Bu firmalar da zaman zaman yaratıcı muhasebe uygulamalarından faydalanarak finansal tablolarını daha iyi hale getirmeye uğraşmaktadırlar. Yaratıcı muhasebe uygulamaları sistem yaklaşımı açısından ele alındığında, entropinin yani düzensizliğin muhasebedeki yansımaları karşımıza çıkmaktadır. Yapılan bu çalışmada 2020 yılı içinde yurtdışında faaliyet gösteren bir oyun firmasının hali hazırda tamamlanmamış bir ürününü yıl sonu finansal tablolarını etkileyebilmek için satışa sürmesi yaratıcı muhasebe bağlamında incelenecektir.
References
- Ababneh, T. ve Aga, M. 2019. "The impact of sustainable financial data governance, political connections, and creative accounting practices on organizational outcomes", Sustainability, 1-16.
- Akdoğan, H. ve Süklüm, N. 2019. "Muhasebe Meslek Mensuplarının Yaratıcı Muhasebe Algı Düzeylerinin Tespiti: Çorum İli Uygulaması", Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 219-238.
- Akkuş, B. ve Alevok İzci, N. 2018. "Sistem Yaklaşımı, Kavramları ve Yönetim". Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 223-237.
- Akpanuko, E., ve Umoren, N. 2018. "The Influence of Creative Accounting on the Credibility of Accounting". Journal of Financial Reporting and Accounting, 1-25.
- Akyel, N. ve Karaca, N. 2005. "Bağımsız Denetim Açısından Etik ve Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları", Mali Çözüm Dergisi, 242-254.
- Al Momani, M. ve Obeidat, M. 2013. "The effect of auditors' ethics on their detection of creative accounting practices: A field study". International Journal of Business and Management, 118-136.
- Amor, K., ve Warner, A. 2003. "Uncovering Creative Accounting". London: Financial Times/ Prentice Hall.
- Arnis, N., Karamanis, K. ve Kolias, G. 2019. "Detecting Creative Accounting in Businesses in Financial Distress". Accounting and Finance Research, 232-244.
- Aslanoğlu, S., Cengiz, S., Dinç, Y. ve Dilsiz, M. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarının Bağımsız Denetim Kalitesi Üzerine Etkisi: BİST’de Bir Uygulama." Muhasebe ve Finansman Dergisi, 1-24.
- Aygün, D. 2013. "Yaratıcı Muhasebe Stratejileri". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 49-69.
- Baralexis, S. 2004. "Creative Accounting in Small Advancing Countries", Managerial Auditing Journal, 440 - 461.
- Bekçi, İ., ve Avşarlıgil, N. 2011." Finansal Bilgi Manipülasyonu Yöntemlerinden Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama". Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 131-162.
- Birchall, A. 2014. "Financial analysis and control: Financial awareness for students and managers", Butterworth-Heinemann.
- CD Project Red. 2021. Firm History. https://www.cdprojekt.com/en/capital-group/history/ (Erişim Tarihi: 05.08.2021)
- CD Project Red S.A. 2019. Disclosure of inside information concerning the release date of Cyberpunk 2077. Varşova: CD Project Red S.A. Regulatory Announcements. doi:https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/current-report-no-14-2019/ (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red. 2021. Regulatory Announcements. CD Project Red: https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/?report-type=periodical adresinden alındı (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). : Information regarding the estimated return on the Company’s investments related to. Varşova: Cd Project Red S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-652020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project RED S.A. (2020). "Disclosure of Estimated Sales of Cyberpunk 2077". Varşova: CD Project RED Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/?accounting-year=2020 (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Disclosure of the Quantity of Preorders of Cyberpunk 2077". Varşova: CD Project RED S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-642020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Finalisation of Certification Process and Commencement of Physical Manufacturing of". Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/10/current-report-no-512020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020, 12 14). Important Update. CD Project Red: https://en.cdprojektred.com/news/important-update/ (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). Postponement of Cyberpunk 2077 release. Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/06/rb-5-2020-postponement-of-cyberpunk-2077-release.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Postponement of Cyberpunk 2077 Release". Varşova: CD Project Red S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/10/current-report-no-532020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Postponement of The Cyberpunk 2007 release. Cd Project Red Regulatory Announcements". https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/01/rb-1-2020-przesuniecca8cie-daty-premiery.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project RED S.A. 2020. "Temporary Suspension of the Availability of Cyberpunk 2077 on PlayStation Store". Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-662020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- Cugova, A., ve Cug, J. 2020. "Motivation for the Use of Creative Accounting Techniques in the Conditions of the Globalized Business Environment". SHS Web of Conferences, 1.
- Çetin, F., ve Şeşen, H. 2015. "Genel Sistem Kuramı Ve Örgüt Araştırmaları. H. C. Sözen, & H. N. Basım içinde" Örgüt kuramları, 55-89. İstanbul: Beta Yayınları.
- Çıtak, N.2009. "Yaratıcı Muhasebe Hileli Finansal Raporlama mıdır? "Mali Çözüm Dergisi, 81-109.
- Çıtak, N. 2019. "Yaratıcı Muhasebe mi? Aldatıcı Muhasebe mi?" TIDE Academia Research, 55-76.
- Demir, V. ve Bahadır, O. 2007. "Muhasebe Manipülasyonu". Mali Çözüm Dergisi, 103-119.
- Dölen, T. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları Açısından Borsa İstanbul’da İşlem Gören Gıda Sektöründeki Şirketler Üzerine Bir Uygulama". İşletme Araştırmaları Dergisi, 576-591.
- Durak, E., ve Esmeray, A. 2020. " Yaratıcı Muhasebe Kavramı ve Muhasebe Meslek Mensuplarının Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi: Sivas İli Uygulaması", İşletme Akademisi Dergisi, 1(3), 217-234.
- Durmuş, A. 2017. "Yaratıcı Muhasebenin Sınırları". İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 95-131.
- Elitaş, B. 2013. "Muhasebe Manipülasyonu ve Muhasebe Bilgi Kalitesine Etkisi". Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41-54.
- Gacar, A. 2012. "Ekonomik Krizler Sonrası Yaşanan Şirket İflasları Ve Yaratıcı Muhasebe İlişkisi". Mali Çözüm, 73-83.
- Genç, M. 2018. "SPK'dan bağımsız Denetim Yetkisi Almış Denetim Şirketlerindeki Denetçiler Açısından Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarının Değerlendirilmesi". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 347-368.
- Gupta, C. ve Kumar, D. 2020. "Creative Accounting a Tool for Financial Crime: A Review of the Techniques and its Effects". Journal of Financial Crime, 397-411.
- Güner, M., ve Kurnaz, E. 2020. "Muhasebe Manipülasyonunun Beneish Modeli Yardımıyla Ölçülmesi: BİST Kimya, Petrol, Plastik Endeksi Şirketleri Üzerine Bir Araştırma". Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 195-214.
- Hall, C. 2021, 5 9. "Cyberpunk 2077 Has Already Recouped its Development Costs," CD Projekt says. polygon.com: https://www.polygon.com/2020/12/11/22170468/cyberpunk-2077-sales-revenue-cd-projekt (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Işıldak, S., ve Keskinkılıç, M. 2006. Bilgisayarlı Muhasebe Eğitiminin Sistem Yaklaşımıyla İncelenmesi. Mali Çözüm, 131-140.
- Iwińsk, M. 2020, 12 14. "Conferance Call about Cyberpunk" 2077. https://www.cdprojekt.com: https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/call-transcript_en.pdf (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Jones, M. 2011. "Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals". West Sussex: England.
- Kiciński, A. 2020, 12 14. "Conference Call About Cyberpunk 2077". cdprojekt.com: www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/call-transcript_en.pdf (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Kızıl, C., Çelik, İ., Akman, V., & Şener, S. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Yöntemleri ve Finansal Bilgilerin Manipülasyonu: Profesyonel Muhasebe Meslek Mensuplari Üzerinde Örnek Bir Uygulama". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-18.
- Kurian, G. 2013. "The AMA Dictionary of Business and Management", Amacom.
- Maldonado, L. 2021. "Why Cyberpunk 2077 Was Delayed So Many Times". screenrant.com: https://screenrant.com/cyberpunk-2077-delay-why-how-many-times-development/#:~:text=As%20development%20continued%2C%20Cyberpunk%20saw,CD%20Projekt%20Red%27s%20ambitious%20title. (Erişim Tarihi: 09.05.2021)
- Mert, İ., ve Derya Baskan, T. 2020. "Firma Bileşenlerinin Yaratıcı Muhasebeye Etkisi: BIST 50 Endeksindeki Firmalarda İnceleme". İşletme Akademi Dergisi, 17-33.
- Mordor Intelligence. 2021. Gaming Market - Growth, Trends, Covıd-19 Impact, And Forecasts (2021-2026). https://mordorintelligence.com/industry-reports/global-gaming-market (Erişim Tarihi:11.08.2021)
- Mulford, C., ve Comiskey, E. 2005a. Creative Cash Flow Reporting: Uncovering Sustainable Financial Performance. New Jersey: John Wiley & Sons.
- Mulford, C., ve Comiskey, E. 2005b. "The Financial Numbers Game: Detecting Creative Accounting Practices". New York: John Wiley & Sons.
- Mutuc, E., Lee, J.-S., ve Tsai, F.-S. 2019. "Doing Good With Creative Accounting? Linking Corporate Social Responsibility to Earnings Management in Market Economy, Country and Business Sector Contexts". Sustainability, 1-20.
- Nazlıoğlu, B., ve Gürdal, K. 2020. "Yaratıcı Muhasebe ve Bankalar Üzerinde Bir Uygulama". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 1040-1059.
- Ocak, M., ve Güçlü, F. 2014. "Muhasebe Manipülasyonu: Hile, Yaratıcı Muhasebe, Kâr ve İzlenim Yönetimine İlişkin Kavramsal Çerçeve". Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 123-135.
- Otusanya, O., ve Uadiale, O. 2014. "Creative Accounting and Financial Scandals in Nigeria: Structures and Actors Analysis". International Journal of Economics and Accounting, 191-215.
- Özerhan, Y., ve Yanık, S. 2015. "IFRS/IAS ile Uyumlu Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları". Ankara: TÜRMOB.
- Öztürk, S., ve Yılmaz, C. 2019. "Finansal Sıkıntının Muhasebe Manipülasyonu ile İlişkisi: BİST Gelişen İşletmeler Piyasası'nda Bir Uygulama". Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 241-253.
- Ruddy, T., ve Everingham, G. 2008. "Creative Accounting, Accounting Errors, and The Ability of Users to Detect and Adjust for Them". South African Journal of Accounting Research, 45-95.
- Saltoğlu, M. 2003. "Yaratıcı Muhasebede Özel Amaçlı Şirketlerin Rolü ve Enron Örneği". Muhasebe ve Denetime Bakış, 107-116.
- Sevilengül, O. 2016. "Genel Muhasebe". Ankara: Gazi Kitabevi.
- Siegel, J., ve Shim, J. 2000. "Dictionary of Accounting Terms". New York: Barron's Educational Series.
- Skyttner, L. 2001. "General Systems Theory: Ideas & Applications". World Scientific.
- Sony Play Station. 2020. "Cyberpunk 2077 Refunds". Playstation Store: https://www.playstation.com/en-gb/cyberpunk-2077-refunds/ (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
- Statista. 2021. Leading gaming markets worldwide 2020, by revenue. statista.com: https://www.statista.com/statistics/308454/gaming-revenue-countries/ (Erişim Tarihi: 11.08.2021)
- Takahashi, D. 2021. Newzoo: Game industry growing faster than expected, up 10.7% to $116 billion 2017. venturebeat.com: https://venturebeat.com/2017/11/28/newzoo-game-industry-growing-faster-than-expected-up-10-7-to-116-billion-2017/ (Erişim Tarihi:11.08.2021)
- Tecim, V. 2004. "Sistem Yaklaşımı Ve Soft Sistem Düşüncesi". Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 75-100.
- Tepeli, Y., ve Kayıhan, B. 2016. "Muhasebe Manipülasyonunun Beneish Modeli İle Tespit Edilmesi: BİST Gıda Maddeler Sanayi Sektörü'nde Bir Uygulama". Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 245-264.
- Trussel, J. 2003. "Assessing Potential Accounting Manipulation: The Financial Characteristics Of Charitable Organizations with Higher Than Expected Program-Spending Ratios". Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 616-634.
- Türk, M., ve Coşkun Arslan, M. 2017. "Yöneticileri Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarına İten Nedenler Ve Bir Şirket Örneği". Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 91-108.
- Ueno, T., Sakakibara, G., & Uchino, S. 2015. "Accounting for Goodwill and Manipulation", Journal of Accounting & Marketing, 1-5.
- Ustakara, F., ve Yıldız, Y. 2020. "Örgüt Kuramının Bir Parçası Olan Sistem Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Yönetim Fonksiyonu Olarak Halkla İlişkiler Ve Önemi", Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi, s. 180-194.
- Varıcı, İ., ve Er, B. 2013. "Muhasebe Manipülasyonu Ve Firma Performansı İlişkisi: İMKB Uygulaması". Ege Akademik Bakış, 43-52.
- WEPC. 2021. Video Game Industry Statistics, Trends and Data In 2021. Wepc: https://www.wepc.com/news/video-game-statistics/ (Erişim Tarihi: 11.08.2021)
- Williams, J., Haka, S., Bettner, M. ve Carcello, J. 2010. "Financial Accounting". New York: McGraw-Hill.
- Yalçınkaya, M. 2002. "Açık Sistem Teorisi ve Okula Uygulanması". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 103-116.
ANALYSIS OF CREATIVE ACCOUNTING PRACTICES IMPLEMENTED IN A GAMING FIRM WITHIN THE SCOPE OF SYSTEMS APPROACH
Year 2022,
, 771 - 799, 31.12.2022
Şuayyip Doğuş Demirci
,
Gözde Karaburun
Abstract
The gaming industry is one of the sectors that is not affected by the global epidemic. The companies in the sector, which has reached a market size of billions of dollars, are profit-oriented organizations that have sub-systems within themselves, as other sectors. These companies sometimes try to improve their financial statements by creative accounting practices. When creative accounting practices are considered in terms of systems approach, reflections of entropy, or disorder, in accounting appear. In this study, the sale of an unfinished product of a foreign gaming company in 2020 will be examined in the context of creative accounting.
References
- Ababneh, T. ve Aga, M. 2019. "The impact of sustainable financial data governance, political connections, and creative accounting practices on organizational outcomes", Sustainability, 1-16.
- Akdoğan, H. ve Süklüm, N. 2019. "Muhasebe Meslek Mensuplarının Yaratıcı Muhasebe Algı Düzeylerinin Tespiti: Çorum İli Uygulaması", Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 219-238.
- Akkuş, B. ve Alevok İzci, N. 2018. "Sistem Yaklaşımı, Kavramları ve Yönetim". Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 223-237.
- Akpanuko, E., ve Umoren, N. 2018. "The Influence of Creative Accounting on the Credibility of Accounting". Journal of Financial Reporting and Accounting, 1-25.
- Akyel, N. ve Karaca, N. 2005. "Bağımsız Denetim Açısından Etik ve Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları", Mali Çözüm Dergisi, 242-254.
- Al Momani, M. ve Obeidat, M. 2013. "The effect of auditors' ethics on their detection of creative accounting practices: A field study". International Journal of Business and Management, 118-136.
- Amor, K., ve Warner, A. 2003. "Uncovering Creative Accounting". London: Financial Times/ Prentice Hall.
- Arnis, N., Karamanis, K. ve Kolias, G. 2019. "Detecting Creative Accounting in Businesses in Financial Distress". Accounting and Finance Research, 232-244.
- Aslanoğlu, S., Cengiz, S., Dinç, Y. ve Dilsiz, M. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarının Bağımsız Denetim Kalitesi Üzerine Etkisi: BİST’de Bir Uygulama." Muhasebe ve Finansman Dergisi, 1-24.
- Aygün, D. 2013. "Yaratıcı Muhasebe Stratejileri". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 49-69.
- Baralexis, S. 2004. "Creative Accounting in Small Advancing Countries", Managerial Auditing Journal, 440 - 461.
- Bekçi, İ., ve Avşarlıgil, N. 2011." Finansal Bilgi Manipülasyonu Yöntemlerinden Yaratıcı Muhasebe ve Bir Uygulama". Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 131-162.
- Birchall, A. 2014. "Financial analysis and control: Financial awareness for students and managers", Butterworth-Heinemann.
- CD Project Red. 2021. Firm History. https://www.cdprojekt.com/en/capital-group/history/ (Erişim Tarihi: 05.08.2021)
- CD Project Red S.A. 2019. Disclosure of inside information concerning the release date of Cyberpunk 2077. Varşova: CD Project Red S.A. Regulatory Announcements. doi:https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/current-report-no-14-2019/ (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red. 2021. Regulatory Announcements. CD Project Red: https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/?report-type=periodical adresinden alındı (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). : Information regarding the estimated return on the Company’s investments related to. Varşova: Cd Project Red S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-652020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project RED S.A. (2020). "Disclosure of Estimated Sales of Cyberpunk 2077". Varşova: CD Project RED Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/?accounting-year=2020 (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Disclosure of the Quantity of Preorders of Cyberpunk 2077". Varşova: CD Project RED S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-642020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Finalisation of Certification Process and Commencement of Physical Manufacturing of". Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/10/current-report-no-512020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020, 12 14). Important Update. CD Project Red: https://en.cdprojektred.com/news/important-update/ (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). Postponement of Cyberpunk 2077 release. Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/06/rb-5-2020-postponement-of-cyberpunk-2077-release.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Postponement of Cyberpunk 2077 Release". Varşova: CD Project Red S.A. Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/10/current-report-no-532020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project Red S.A. (2020). "Postponement of The Cyberpunk 2007 release. Cd Project Red Regulatory Announcements". https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/01/rb-1-2020-przesuniecca8cie-daty-premiery.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- CD Project RED S.A. 2020. "Temporary Suspension of the Availability of Cyberpunk 2077 on PlayStation Store". Varşova: CD Project Red Regulatory Announcements. https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/current-report-no-662020.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2021)
- Cugova, A., ve Cug, J. 2020. "Motivation for the Use of Creative Accounting Techniques in the Conditions of the Globalized Business Environment". SHS Web of Conferences, 1.
- Çetin, F., ve Şeşen, H. 2015. "Genel Sistem Kuramı Ve Örgüt Araştırmaları. H. C. Sözen, & H. N. Basım içinde" Örgüt kuramları, 55-89. İstanbul: Beta Yayınları.
- Çıtak, N.2009. "Yaratıcı Muhasebe Hileli Finansal Raporlama mıdır? "Mali Çözüm Dergisi, 81-109.
- Çıtak, N. 2019. "Yaratıcı Muhasebe mi? Aldatıcı Muhasebe mi?" TIDE Academia Research, 55-76.
- Demir, V. ve Bahadır, O. 2007. "Muhasebe Manipülasyonu". Mali Çözüm Dergisi, 103-119.
- Dölen, T. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Uygulamaları Açısından Borsa İstanbul’da İşlem Gören Gıda Sektöründeki Şirketler Üzerine Bir Uygulama". İşletme Araştırmaları Dergisi, 576-591.
- Durak, E., ve Esmeray, A. 2020. " Yaratıcı Muhasebe Kavramı ve Muhasebe Meslek Mensuplarının Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi: Sivas İli Uygulaması", İşletme Akademisi Dergisi, 1(3), 217-234.
- Durmuş, A. 2017. "Yaratıcı Muhasebenin Sınırları". İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 95-131.
- Elitaş, B. 2013. "Muhasebe Manipülasyonu ve Muhasebe Bilgi Kalitesine Etkisi". Muhasebe ve Finansman Dergisi, 41-54.
- Gacar, A. 2012. "Ekonomik Krizler Sonrası Yaşanan Şirket İflasları Ve Yaratıcı Muhasebe İlişkisi". Mali Çözüm, 73-83.
- Genç, M. 2018. "SPK'dan bağımsız Denetim Yetkisi Almış Denetim Şirketlerindeki Denetçiler Açısından Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarının Değerlendirilmesi". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 347-368.
- Gupta, C. ve Kumar, D. 2020. "Creative Accounting a Tool for Financial Crime: A Review of the Techniques and its Effects". Journal of Financial Crime, 397-411.
- Güner, M., ve Kurnaz, E. 2020. "Muhasebe Manipülasyonunun Beneish Modeli Yardımıyla Ölçülmesi: BİST Kimya, Petrol, Plastik Endeksi Şirketleri Üzerine Bir Araştırma". Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Dergisi, 195-214.
- Hall, C. 2021, 5 9. "Cyberpunk 2077 Has Already Recouped its Development Costs," CD Projekt says. polygon.com: https://www.polygon.com/2020/12/11/22170468/cyberpunk-2077-sales-revenue-cd-projekt (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Işıldak, S., ve Keskinkılıç, M. 2006. Bilgisayarlı Muhasebe Eğitiminin Sistem Yaklaşımıyla İncelenmesi. Mali Çözüm, 131-140.
- Iwińsk, M. 2020, 12 14. "Conferance Call about Cyberpunk" 2077. https://www.cdprojekt.com: https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/call-transcript_en.pdf (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Jones, M. 2011. "Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals". West Sussex: England.
- Kiciński, A. 2020, 12 14. "Conference Call About Cyberpunk 2077". cdprojekt.com: www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/12/call-transcript_en.pdf (Erişim Tarihi:11.05.2021)
- Kızıl, C., Çelik, İ., Akman, V., & Şener, S. 2016. "Yaratıcı Muhasebe Yöntemleri ve Finansal Bilgilerin Manipülasyonu: Profesyonel Muhasebe Meslek Mensuplari Üzerinde Örnek Bir Uygulama". Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-18.
- Kurian, G. 2013. "The AMA Dictionary of Business and Management", Amacom.
- Maldonado, L. 2021. "Why Cyberpunk 2077 Was Delayed So Many Times". screenrant.com: https://screenrant.com/cyberpunk-2077-delay-why-how-many-times-development/#:~:text=As%20development%20continued%2C%20Cyberpunk%20saw,CD%20Projekt%20Red%27s%20ambitious%20title. (Erişim Tarihi: 09.05.2021)
- Mert, İ., ve Derya Baskan, T. 2020. "Firma Bileşenlerinin Yaratıcı Muhasebeye Etkisi: BIST 50 Endeksindeki Firmalarda İnceleme". İşletme Akademi Dergisi, 17-33.
- Mordor Intelligence. 2021. Gaming Market - Growth, Trends, Covıd-19 Impact, And Forecasts (2021-2026). https://mordorintelligence.com/industry-reports/global-gaming-market (Erişim Tarihi:11.08.2021)
- Mulford, C., ve Comiskey, E. 2005a. Creative Cash Flow Reporting: Uncovering Sustainable Financial Performance. New Jersey: John Wiley & Sons.
- Mulford, C., ve Comiskey, E. 2005b. "The Financial Numbers Game: Detecting Creative Accounting Practices". New York: John Wiley & Sons.
- Mutuc, E., Lee, J.-S., ve Tsai, F.-S. 2019. "Doing Good With Creative Accounting? Linking Corporate Social Responsibility to Earnings Management in Market Economy, Country and Business Sector Contexts". Sustainability, 1-20.
- Nazlıoğlu, B., ve Gürdal, K. 2020. "Yaratıcı Muhasebe ve Bankalar Üzerinde Bir Uygulama". Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 1040-1059.
- Ocak, M., ve Güçlü, F. 2014. "Muhasebe Manipülasyonu: Hile, Yaratıcı Muhasebe, Kâr ve İzlenim Yönetimine İlişkin Kavramsal Çerçeve". Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 123-135.
- Otusanya, O., ve Uadiale, O. 2014. "Creative Accounting and Financial Scandals in Nigeria: Structures and Actors Analysis". International Journal of Economics and Accounting, 191-215.
- Özerhan, Y., ve Yanık, S. 2015. "IFRS/IAS ile Uyumlu Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları". Ankara: TÜRMOB.
- Öztürk, S., ve Yılmaz, C. 2019. "Finansal Sıkıntının Muhasebe Manipülasyonu ile İlişkisi: BİST Gelişen İşletmeler Piyasası'nda Bir Uygulama". Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 241-253.
- Ruddy, T., ve Everingham, G. 2008. "Creative Accounting, Accounting Errors, and The Ability of Users to Detect and Adjust for Them". South African Journal of Accounting Research, 45-95.
- Saltoğlu, M. 2003. "Yaratıcı Muhasebede Özel Amaçlı Şirketlerin Rolü ve Enron Örneği". Muhasebe ve Denetime Bakış, 107-116.
- Sevilengül, O. 2016. "Genel Muhasebe". Ankara: Gazi Kitabevi.
- Siegel, J., ve Shim, J. 2000. "Dictionary of Accounting Terms". New York: Barron's Educational Series.
- Skyttner, L. 2001. "General Systems Theory: Ideas & Applications". World Scientific.
- Sony Play Station. 2020. "Cyberpunk 2077 Refunds". Playstation Store: https://www.playstation.com/en-gb/cyberpunk-2077-refunds/ (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
- Statista. 2021. Leading gaming markets worldwide 2020, by revenue. statista.com: https://www.statista.com/statistics/308454/gaming-revenue-countries/ (Erişim Tarihi: 11.08.2021)
- Takahashi, D. 2021. Newzoo: Game industry growing faster than expected, up 10.7% to $116 billion 2017. venturebeat.com: https://venturebeat.com/2017/11/28/newzoo-game-industry-growing-faster-than-expected-up-10-7-to-116-billion-2017/ (Erişim Tarihi:11.08.2021)
- Tecim, V. 2004. "Sistem Yaklaşımı Ve Soft Sistem Düşüncesi". Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 75-100.
- Tepeli, Y., ve Kayıhan, B. 2016. "Muhasebe Manipülasyonunun Beneish Modeli İle Tespit Edilmesi: BİST Gıda Maddeler Sanayi Sektörü'nde Bir Uygulama". Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 245-264.
- Trussel, J. 2003. "Assessing Potential Accounting Manipulation: The Financial Characteristics Of Charitable Organizations with Higher Than Expected Program-Spending Ratios". Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 616-634.
- Türk, M., ve Coşkun Arslan, M. 2017. "Yöneticileri Yaratıcı Muhasebe Uygulamalarına İten Nedenler Ve Bir Şirket Örneği". Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 91-108.
- Ueno, T., Sakakibara, G., & Uchino, S. 2015. "Accounting for Goodwill and Manipulation", Journal of Accounting & Marketing, 1-5.
- Ustakara, F., ve Yıldız, Y. 2020. "Örgüt Kuramının Bir Parçası Olan Sistem Yaklaşımı Çerçevesinde Bir Yönetim Fonksiyonu Olarak Halkla İlişkiler Ve Önemi", Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi, s. 180-194.
- Varıcı, İ., ve Er, B. 2013. "Muhasebe Manipülasyonu Ve Firma Performansı İlişkisi: İMKB Uygulaması". Ege Akademik Bakış, 43-52.
- WEPC. 2021. Video Game Industry Statistics, Trends and Data In 2021. Wepc: https://www.wepc.com/news/video-game-statistics/ (Erişim Tarihi: 11.08.2021)
- Williams, J., Haka, S., Bettner, M. ve Carcello, J. 2010. "Financial Accounting". New York: McGraw-Hill.
- Yalçınkaya, M. 2002. "Açık Sistem Teorisi ve Okula Uygulanması". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 103-116.