Corporate scandals in recent years indicated that unethical behaviors such as corruption, embezzlement, bribery, fraudulent reporting, etc. had become an important issue for both society and companies. The announcement of unethical behaviors by the employees known as "whistleblowing" is one of the most effective methods used in preventing such scandals. The purpose of this study is to measure whether there is a relationship between intentions of business administration students’ toward whistleblowing and perception of whistleblowing according to the scenarios presented in the study. The data obtained by the survey were analyzed with SPSS program. As a result of the study, it is found that while there is a significant relationship between students’ whistleblowing intentions and whistleblowing perceptions, there is not a significant relationship for their whistleblower perceptions.
Son yıllarda ortaya çıkan şirket skandalları, yolsuzluk, zimmete para geçirme, rüşvet, hileli raporlama, vb. gibi ahlaki olmayan davranışların, hem şirketler hem de toplum açısından önemli bir sorun haline geldiğini göstermiştir. Yabancı literatürde “whistleblowing” olarak bilinen ahlaki olmayan davranışların çalışanlar tarafından duyurulması, bu tip olayların engellenmesinde kullanılan en etkili yöntemlerden biridir. Bu araştırmanın amacı, işletme bölümü öğrencilerinin ahlaki olmayan davranışların duyurulması algıları ile verilen senaryolara karşı tutumları arasında bir ilişki olup olmadığının ölçülmesidir. Anket yöntemi ile elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin ahlaki olmayan davranışı duyurma niyetleri ile whistleblowing algıları arasında
çoğunlukla anlamlı bir ilişki bulunurken, whistleblower algıları arasında ise çoğunlukla ilişki olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | MAIN SECTION |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2016 |
Submission Date | October 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 4 |