Research Article
BibTex RIS Cite

Siyasette Sosyal Medyanın Rolü: AKP, CHP VE MHP’nin Sosyal Medyanın Kullanım Düzeylerinin Karşılaştırılması

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 54 - 66, 30.09.2018

Abstract

Sosyal medya, hızla gelişen
teknolojiyle, dünyada ve ülkemizde siyaset ve birçok alanda önemli bir dönüşüm
yaşanmasına sebep olmaktadır. Artan kullanıcı sayısı ile birlikte güçlü bir
etkiye sahip olmaktadır. Siyasal iletişim alanında sınırları ortadan kaldırarak
hızlı ve zahmetsiz bir iletişim imkânı sunmaktadır. Sosyal Medyanın siyasi
tercihleri etkileyen önemli bir mecra konumunda olduğu görülmektedir. Türkiye’de
ki siyasi parti ve siyasi parti liderlerinin sosyal medya kullanımları
incelendiğinde AK Parti, MHP ve CHP birçok sosyal medya aracını etkin bir
şekilde kullanmaktadır. Siyasi partiler kurumsal sosyal medya hesapları
aracılığıyla ve siyasi parti liderlerinin şahsi sosyal medya hesapları
vasıtasıyla hedef seçmen kitlelerine hızlı ve etkili şekilde ulaşma imkânına
sahiptirler. Bu bağlamda sosyal medya siyaset arenasında en etkili iletişim
araçlarından biri haline gelmiştir. Çalışmada siyasi partilerin soysal medyayı
kullanım düzeyleri karşılaştırıldığında: AK Parti, MHP ve CHP’nin sosyal medya
hesaplarını aktif olarak kullandıkları görülmektedir. AK parti Youtube dışında
tüm mecralarda birinci sırada olup, bunları aktif kullandığı görülmekte,  ayrıca siyasi liderler bazında da birinci
sırada olduğu görülmektedir. İkinci sırada MHP gelmektedir. CHP, üçüncü sırada
yer alırken, parti olarak İnstagram’ı kullanmamaktadır. CHP diğer partilerden
farklı olarak resim ve fotoğraf içeriğine sahip Flikcr mecrasını kullandığı
görülmektedir. Siyaset, iletişimin etkili özelliklerinden sosyal medyayı
kullanarak hedef kitleye ulaşmaya çalışmaktadır. Siyasal partiler, sosyal medya
aracılığıyla hızlı iletişim kurmakta; kitleleri yönlendirmekte, verilen
mesajlarla inandırmakta ve duyguları harekete geçirmekte etkili olduğunu
söylemek mümkündür.

References

  • Akyol, M. (2015). Seçim Kampanyalarında Sosyal Medya Kullanımı: Facebook ve 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz- Cilt:14 Sayı:55 (98-114)
  • Arklan, Ü. (2016). Sosyal Medyanın Siyasal Amaçlı Kullanımı: Ağ Kuşağının Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Gümüşhane İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt4, Sayı:2.
  • Aziz, A. (2011).Siyasal İletişim, Ankara, Nobel Basım Dağıtım. Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel –Nitel Ara yüzey İncelemesi, Selçuk İletişim, 7, 3.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı, bilig, Sayı: 68 59-96.
  • Bostancı, M. (2015).Sosyal Medya ve Siyaset, Konya, Palet Yayınları.
  • Çakır, H., Tufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi XLI/2, 7-28.
  • Çebi, M. S. (2002). Günümüzde Siyasetin Medyada İnşası ve Sunumu Üzerine Bazı Dikkatler, Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, 13, 1-33.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin, H. K., Küçük, E., Albayrak, D. (2012)“Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Akademik Bilişim Konferansı, Uşak. Şubat 2012https://www.researchgate.net/profile/Duygu_Albayrak/publication/259338963_Sosyal_Medyanin_Politik_Katilim_ve_Hareketlerdeki_Rolu_Role_of_Social_Media_in_Political_Participation_and_Actions/links/0f317535e3d3b9dad6000000/Sosyal-Medyanin-Politik-Katilim-ve-Hareketlerdeki-Rolue-Role-of-Social-Media-in-Political-Participation-and-Actions.pdf
  • Darı, A. B. (2018). Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı, Al-Farabi, Uluslar arası Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 1/1.
  • Demir, M. (2014). Yeni Medya Üzerine, Vol.2, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Silsüpür, Ö. (2016). Siyasal İletişim Aracı Olarak Twitter’ın Kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel Seçimi Üzerine Bir Çalışma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, Eylül.
  • Tereci, A. (2017). Siyasi Partilerin Y Nesli İle Bağ Kurmada Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tokgöz, O. (1979). Siyasi Haberleşme ve Kadın, No:429, s.4, Ankara, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını.Toprak, Ö., Küçük, O. (2016). Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı: Başbakan Ahmet Davutoğlu Facebook Resmi Sayfası Örneği, İGÜSBD, Cilt: 3 Sayı: 2 Ekim.
  • http://www.akparti.org.tr/site Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://vimeo.com/adaletvekalkinmapartisi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.youtube.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/akparti/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/rt_erdogan Erişim Tarihi: 20.04.2018 https://tr-tr.facebook.com/RecepTayyipErdogan/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/rterdogan/?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/herkesicinCHP Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/herkesicinchp Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+chpgenelmerkezi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/K.Kilicdaroglu/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/kilicdarogluk Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/kilicdaroglu/?hl=tr Erişim Tarihi:20.04.2018https://plus.google.com/117778888901695251938 Erişim Tarihi:20.04.2018https://www.facebook.com/milliyetcihareketpartisi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.youtube.com/user/MilliyetciHareketMHP Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+milliyetcihareketpartisi?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/dbdevletbahceli/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/dbdevletbahceli?lang=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/dbdevletbahceli/?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+DevletBahceli Erişim Tarihi: 20.04.2018http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 Erişim Tarihi: 20.04.2018
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 54 - 66, 30.09.2018

Abstract

References

  • Akyol, M. (2015). Seçim Kampanyalarında Sosyal Medya Kullanımı: Facebook ve 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz- Cilt:14 Sayı:55 (98-114)
  • Arklan, Ü. (2016). Sosyal Medyanın Siyasal Amaçlı Kullanımı: Ağ Kuşağının Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Gümüşhane İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt4, Sayı:2.
  • Aziz, A. (2011).Siyasal İletişim, Ankara, Nobel Basım Dağıtım. Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2012). Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel –Nitel Ara yüzey İncelemesi, Selçuk İletişim, 7, 3.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G., Aydemir, A. T. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı, bilig, Sayı: 68 59-96.
  • Bostancı, M. (2015).Sosyal Medya ve Siyaset, Konya, Palet Yayınları.
  • Çakır, H., Tufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi XLI/2, 7-28.
  • Çebi, M. S. (2002). Günümüzde Siyasetin Medyada İnşası ve Sunumu Üzerine Bazı Dikkatler, Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, 13, 1-33.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Tumuçin, H. K., Küçük, E., Albayrak, D. (2012)“Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Akademik Bilişim Konferansı, Uşak. Şubat 2012https://www.researchgate.net/profile/Duygu_Albayrak/publication/259338963_Sosyal_Medyanin_Politik_Katilim_ve_Hareketlerdeki_Rolu_Role_of_Social_Media_in_Political_Participation_and_Actions/links/0f317535e3d3b9dad6000000/Sosyal-Medyanin-Politik-Katilim-ve-Hareketlerdeki-Rolue-Role-of-Social-Media-in-Political-Participation-and-Actions.pdf
  • Darı, A. B. (2018). Sosyal Medya ve Siyaset: Türkiye’deki Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı, Al-Farabi, Uluslar arası Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 1/1.
  • Demir, M. (2014). Yeni Medya Üzerine, Vol.2, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Silsüpür, Ö. (2016). Siyasal İletişim Aracı Olarak Twitter’ın Kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel Seçimi Üzerine Bir Çalışma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, Eylül.
  • Tereci, A. (2017). Siyasi Partilerin Y Nesli İle Bağ Kurmada Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Çalışma, Doğuş Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tokgöz, O. (1979). Siyasi Haberleşme ve Kadın, No:429, s.4, Ankara, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayını.Toprak, Ö., Küçük, O. (2016). Siyasi Partilerin Sosyal Medya Kullanımı: Başbakan Ahmet Davutoğlu Facebook Resmi Sayfası Örneği, İGÜSBD, Cilt: 3 Sayı: 2 Ekim.
  • http://www.akparti.org.tr/site Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://vimeo.com/adaletvekalkinmapartisi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.youtube.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/akparti/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/akparti Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/rt_erdogan Erişim Tarihi: 20.04.2018 https://tr-tr.facebook.com/RecepTayyipErdogan/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/rterdogan/?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/herkesicinCHP Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/herkesicinchp Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+chpgenelmerkezi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/K.Kilicdaroglu/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/kilicdarogluk Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/kilicdaroglu/?hl=tr Erişim Tarihi:20.04.2018https://plus.google.com/117778888901695251938 Erişim Tarihi:20.04.2018https://www.facebook.com/milliyetcihareketpartisi Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/milliyetcihareketpartisi/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.youtube.com/user/MilliyetciHareketMHP Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+milliyetcihareketpartisi?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.facebook.com/dbdevletbahceli/ Erişim Tarihi: 20.04.2018https://twitter.com/dbdevletbahceli?lang=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://www.instagram.com/dbdevletbahceli/?hl=tr Erişim Tarihi: 20.04.2018https://plus.google.com/+DevletBahceli Erişim Tarihi: 20.04.2018http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 Erişim Tarihi: 20.04.2018
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makale
Authors

Fadime Dilber 0000-0002-0935-2593

Publication Date September 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Dilber, F. (2018). Siyasette Sosyal Medyanın Rolü: AKP, CHP VE MHP’nin Sosyal Medyanın Kullanım Düzeylerinin Karşılaştırılması. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 3(2), 54-66.