In this research, ''technology'' part of efficiency regarding technological pedagogical content knowledge of mathematics teachers has been studied. At the study where both quantitative and qualitative research approaches applied, a mixed design and an explanatory design in this method have been used. At the study it was aimed to develop a scale and afterwards to indicate teachers' efficiency within the scope of several variance with the help of developed scale. 214 math teachers from various schools in İzmir set off study sample. In order to analyze the data obtained, SPSS 15.0 packet has been used. For construct validity of the scale, exploratory factor analysis has been used and for the reliability, Cronbach Alpha coefficients have been studied. According to results of analysis, a scale has been obtained with 44 items consisting of three sub-dimension called '' basic technology usage at lessons'', '' using social media devices'', and '' high level technology usage''. Cronbach Alpha reliability value of whole scale has been obtained as ɑ= 0.978 at the first application and ɑ= 0.983 at second one. Average marks regarding the whole scale of teachers have been indicated as ̅ . This result shows that efficiency of teachers about the subject is over ''average''. While teachers find themselves efficient about usage of high level technology such as social media and basic technology, they think that they are insufficient about using mathematical software, creating a web-site and preparing interactive lessons. While there is a significant difference statistically at their technological pedagogical content knowledge of teachers within the scope of their gender, professional experience years, interest into technology; there is no significant difference according to school type that teachers work. A positive result has arisen at efficiency related to subject in favor of men and less experienced teachers.
Bu çalışmada, matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine ilişkin yeterliliklerinin “teknoloji” boyutuna dönük kısmı araştırılmıştır. Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının bir arada uygulandığı araştırmada karma yöntem çeşitlerinden açıklayıcı desen kullanılmıştır. Matematik öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerine ait yeterliklerinin belirlenmeye çalışıldığı bu araştırmada öğretmenlerin yeterliklerini çeşitli değişkenler açısından belirleyen bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini İzmir ilinde görev yapan 214 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi uygulanmış; güvenirlik için ise Cronbach Alpha katsayıları incelenmiştir. Analizler sonucu; “Ders içi temel teknoloji kullanımı”, “Sosyal medya araçlarını kullanma” ve “Üst düzey teknoloji kullanımı” olmak üzere üç alt boyuttan oluşan, 44 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin tümüne ait Cronbach Alpha güvenirlik değeri, ön uygulamada ɑ= 0.978; ikinci uygulamada ise ɑ= 0.983 olarak bulunmuştur. Öğretmenlerin, ölçeğin tümüne ilişkin ortalama puanları ̅ olarak belirlenmiştir. Bu sonuç öğretmenlerin konuyla ilgili yeterliklerinin, “orta”nın üzerinde olduğunu göstermektedir. Öğretmenler sosyal medya ve temel teknoloji kullanımı konusunda kendilerini yeterli görürken; matematiksel yazılımları kullanma, web sitesi kurma, interaktif dersler oluşturma gibi üst düzey teknoloji kullanımı konusunda kendilerini yetersiz bulmuştur. Öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliklerinde cinsiyetlerine, deneyim yıllarına ve teknolojiye yönelik ilgilerine göre istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunurken; çalıştıkları okul türüne göre anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Konuyla ilgili yeterliklerde, erkekler ve deneyim yılı az olan öğretmenler lehine bir sonuç elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Submission Date | December 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |