Values have a substantial place in education and have begun to gain significance in recent years. With this study, postgraduate theses on values in music were examined. The study, designed with a qualitative methodology, was conducted with document analysis. The review reached a total of nineteen theses that were conducted between 2013-2023, and it was found that female researchers did most of them. The studies were carried out mostly in 2019, and there were no studies between 2016-2018. The initial study appeared as a doctoral thesis in 2013. Accordingly, it is seen that the studies are mostly carried out in Marmara and İnönü Universities, qualitative research methods are widely used, and mixed methods are rarely preferred. It was revealed that the sample groups were mostly used as books and music notes, followed by students, and then music teachers and teacher candidates were the least preferred. It was observed that the data collection tools were mostly demographic information form, expert opinion and scales, frequency/percentage, graphic representation, Cronbach's alpha coefficient, and normality tests by the analysis types. Some results and suggestions were presented by examining the postgraduate theses on values in the field of music education.
Postgraduate theses values music education document analysis
Eğitimde önemli bir yere sahip olan değerler son yıllarda önem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışma ile müzikte değerler konulu lisansüstü tezler incelenmiştir. Nitel bir metodoloji ile tasarlanan çalışma, içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. İncelemede 2013-2023 yılları arasında yapılmış toplam on dokuz teze ulaşılmış ve çoğunlukla kadın araştırmacılar tarafından yapıldığı, çalışmaların çoğunlukla 2019 yılında yapıldığı, 2016-2018 yılları arasında ise çalışma olmadığı belirlenmiştir. Görülen ilk çalışma 2013 yılında doktora tezi olarak ortaya çıkmıştır. Tez türüne bakılmaksızın çalışmaların daha çok Marmara ve İnönü Üniversitelerinde yürütüldüğü, nitel araştırma yöntemlerinin yaygın olarak kullanıldığı, karma yöntemlerin nadiren tercih edildiği görülmektedir. Örneklem gruplarının öğrenciler tarafından en çok kitap olarak kullanıldığı, ardından notaların öğrenciler tarafından kullanıldığı, en az tercih edilenlerin ise müzik öğretmenleri ve öğretmen adayları olduğu ortaya çıkmıştır. Veri toplama araçlarının en fazla demografik bilgi formu, uzman görüşü, ölçekler, frekans/yüzde, grafik gösterim olduğu, en fazla analiz türünün ise Cronbach alfa katsayısı ve normallik testleri oluğu görülmüştür Müzik eğitimi alanında değerler üzerine yapılmış lisansüstü tezler incelenerek bazı sonuç ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |