This study investigates the impact of the Jigsaw technique on student learning in the 'Sensory Organs' unit of the 6th grade Science curriculum, as well as students’ reflections on the lesson process conducted using this technique. Multiple research methods were used in the research. The study group consists of 51 students studying in the 6th grade of a middle school in Bayburt Center in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Sensory Organs Achievement Test (SOAT) and semi-structured Interview Form (IF) were used as data collection tools. Independent samples T-Test was applied for the pre-test of SOAT, and Mann Whitney U Test was applied for the post-test. The data obtained from IF were examined by content analysis method. According to the data obtained from SOAT, it was seen that jigsaw activities increased the achievement of 6th grade students in the subject of Sensory Organs. According to the IF results, students loved the Jigsaw activities and stated that this technique made strong contribution to their success and to the development of communication and socialization. It was also concluded that the Jigsaw technique encouraged solidarity, that its use in other Science subjects and different courses was also requested with great enthusiasm.
Science Education Cooperative Learning Jigsaw Technique Sense Organs
Bu çalışma, ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersinde işlenen Duyu Organları konusunun öğretilmesinde Jigsaw tekniğinin öğrenmeye etkisini ve Jigsaw tekniği ile yürütülen ders sürecinin öğrenci görüşlerine yansımalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada çoklu araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Bayburt Merkez'de bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören 51 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Duyu Organları Başarı Testi (DOBT) ve yarı yapılandırılmış Görüşme Formu (GF) kullanılmıştır. DOBT’un ön testi için bağımsız örneklem t testi, son testi için ise Mann Whitney U Testi uygulanmıştır. GF'den elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. DOBT'den elde edilen verilere göre, Jigsaw etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin Duyu Organları konusundaki başarılarını artırdığı görülmüştür. GF sonuçlarına göre ise öğrenciler Jigsaw etkinliklerini çok sevmiş, bu tekniğin başarılarının artmasına, iletişimlerinin ve sosyalleşmelerinin gelişmesine güçlü bir katkı sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca Jigsaw tekniğinin dayanışmayı teşvik ettiği, diğer Fen Bilimleri konularında ve farklı derslerde kullanılmasının büyük bir istekle talep edildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Fen Eğitimi İşbirlikli Öğrenme Jigsaw Tekniği Duyu Organları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |