Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Jigsaw Technique on Student Success in Teaching the Subject of Sensory Organs for the 6th Grade

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 205 - 237, 27.06.2025
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1583409

Öz

This study investigates the impact of the Jigsaw technique on student learning in the 'Sensory Organs' unit of the 6th grade Science curriculum, as well as students’ reflections on the lesson process conducted using this technique. Multiple research methods were used in the research. The study group consists of 51 students studying in the 6th grade of a middle school in Bayburt Center in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Sensory Organs Achievement Test (SOAT) and semi-structured Interview Form (IF) were used as data collection tools. Independent samples T-Test was applied for the pre-test of SOAT, and Mann Whitney U Test was applied for the post-test. The data obtained from IF were examined by content analysis method. According to the data obtained from SOAT, it was seen that jigsaw activities increased the achievement of 6th grade students in the subject of Sensory Organs. According to the IF results, students loved the Jigsaw activities and stated that this technique made strong contribution to their success and to the development of communication and socialization. It was also concluded that the Jigsaw technique encouraged solidarity, that its use in other Science subjects and different courses was also requested with great enthusiasm.

Kaynakça

  • Abalı Çetin, S., Çiçek, Ö., & Sezer, H. (2022). Jigsaw tekniğinin hemşirelik öğrencilerinin aile planlaması yöntemlerini öğrenmelerine etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 424-433. https://doi.org/10.56061/fbujohs.1116005
  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli öğrenme: Kuram araştırma uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aldridge, J. M., Fraser, B. J., & Huang, T. C. I. (1999). Investigating classroom environmentsin Taiwan and Australia with multiple research methods. The Journal of Educational Research, 93(1), 48-62. https://doi.org/10.1080/00220679909597628
  • Amedu, O. I., & Gudi, K. C. (2017). Attitude of students towards cooperative learning in some selected secondary schools in nasarawa state. Journal of Education and Practice, 8(10), 29-34.
  • Aronson, E. (1978). The jigsaw classroom. Beverly Hills: Sage.
  • Aydın Çakır, A., & Türkeş Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Aydın Gündüz, E., & Kala, N. (2024). Vücudumuzdaki sistemler ve duyu organları konularında artırılmış gerçeklik destekli hibrit kutu oyunları geliştirme. Studies in Educational Research and Development, 8(1), 58-84.
  • Bıkmaz, F. H. (2003). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarılarını etkileyen faktörler (Tez No. 99935) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Blajvaz, B.K., Bogdanović, I.Z., Jovanović, T.S., Stanisavljević, J.D., & Pavkov-Hrvojević, M.V. (2022). The Jigsaw technique in lower secondary physics education: Students’ achievement, metacognition and motivation. Journal of Baltic Science Education, 21(4), 545-557.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakır, A. (2022). Üçüncü sınıf fen bilimleri dersi beş duyumuz ünitesine yönelik geliştirilen eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarılarına etkisi (Tez No. 770891) [Yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çakmak, Z., & Demir, Z. (2023). 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde jigsaw IV tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 35-54. https://doi.org/10.24315/tred.994112
  • Can, Ö. S., İşleyen, T., & Küçük Demir, B. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının olasılık öğretimi üzerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 559-572.
  • Cashata, Z. A., Seyoum, D. G., & Gashaw, F. E. (2023). Enhancing college students' procedural knowledge of physics using blended jigsaw-IV problem-solving instruction. International Journal of Research in Education and Science, 9(1), 148-164. https://doi.org/10.46328/ijres.3035
  • Cengiz, S., Kamali, Z., Bektaş, S. N., & Okumuş, S. (2024). İşbirlikli öğrenmenin analitik ve yaratıcı düşünme üzerine etkisi: 5. sınıf “insan ve çevre” ünitesi örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 61, 2002-2016. https://doi.org/10.53444/deubefd.1405778
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı (tanıma, planlama, uygulama ve sbs’yle ilişkilendirme) ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Cooper, J., & Mueck, R. (1990). Student involvement in learning: Cooperative learning and college instruction. Journal on Exxellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Çorbacı, N., & Yakışan, M. (2018). Fen bilimleri dersi duyu organları konusu ile ilgili 7. sınıf öğrencilerinin geliştirdikleri argümanların analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 249-263. https://doi.org/10.7822/omuefd.408922
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi dersi maddenin iç yapısına yolculuk ünitesinde, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, bilgilerin kalıcılığına ve derse karşı tutumlarına etkisi (Tez No. 207159) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Doğan, A., Uçar, S., & Şimşek, Ü. (2015). Jigsaw tekniğinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi “yer kabuğu nelerden oluşur?” ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 416-432.
  • Doğan, A., Uygur, E., Doymuş, K., & Karaçöp, A. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde jigsaw tekniğinin uygulanması ve bu teknik hakkındaki öğrenci görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 75-90.
  • Doğru, M., & Ünlü, S. (2012). Jigsaw IV tekniği kullanımının fen öğretiminde öğrencilerin motivasyon, fen kaygısı ve akademik başarılarına etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 2(2), 57-66. https://doi.org/10.13114/MJH/20122738
  • Doymuş, K., & Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173(1), 231-243.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-8. https://doi.org/10.16916/aded.16003
  • Ekici, G. (2001). Biyoloji öğretmenlerinin öğretim yöntemleri konusundaki teorik bilgi yeterliliklerinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 274, 40-46.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdamar, G., & Demirel, M. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 629-661.
  • Erdoğmuş, E. (2024). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Tez No. 922679) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ertaç, A., & Öztürk, B. (2023). Fen öğretiminde jigsaw tekniğini kullanımı. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 237-251. https://doi.org/10.48066/kusob.1394892
  • Esmer-Orunlu, E. (2012). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi karışımlar konusunun öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına etkisi (Tez No. 328882) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gradel, K., & Edson, A. J. (2011). Cooperative learning: Smart pedagogy and tools for online and hybrid courses. Journal of Educational Technology Systems, 39(2), 193-212. https://doi.org/10.2190/ET.39.2.i
  • Gül, Ş. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesine ait konuları günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güneş, M. H., & Güneş, T. (2005). İlköğretim öğrencilerinin biyoloji konularını anlama zorlukları ve nedenleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 169-175.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürses, A., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2004). Fen eğitimi: Kültürel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12, 31-40.
  • Hacıoğlu, Y., & Başpınar, A., (2020). Bir sınıf öğretmeni ve öğrencilerinin ilk stem eğitimi deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 1-13. https://doi.org/10.38155/ksbd.690919
  • Hair, J. F., Black, W. C., Tatham, R. L., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Halimah, L., & Sukmayadi, V. (2019). The role of “jigsaw” method in enhancing indonesian prospective teachers’ pedagogical knowledge and communication skill. International Journal of Instruction, 12(2), 289-304. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12219a
  • Hammond, C. (2007). The wider benefits of adult learning: An illustration of the advantages of multi‐method research. International Journal of Social Research Methodology, 8(3), 239-255. https://doi.org/10.1080/13645570500155037
  • Huang, Y. M., Liao, Y. W., Huang, S. H., & Chen, H. C. (2014). Jigsaw-based cooperative learning approach to improve learning outcomes for mobile situated learning. Educational Technology & Society, 17(1), 128-140.
  • Işık, A., Budak, A., Baş, F., & Öztürk, F. (2015). İlköğretim matematik eğitimi programı öğretim elemanlarının yapılandırmacı öğretime bakış açıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 385-400.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma araştırmalar (4. Baskı). (Çev. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2013). Cooperation in the classroom (9th Edition). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Juniawan, M.F., Wikanta, W., & Asy’ari, A. (2023). The effect of the jigsaw learning model in animal tissue and body structure courses on student problem solving ability. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(4), 2042-2046. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i4.3129
  • Kalaivani, M., & Krithika, S. (2022). Use of sensory organs in the process of learning and remembering. In P. Muthukumar, A. R. S. Kannan & K. Malini (Eds.), Future education in teavhing and learning: Perspectives of moltidisciplinary approach and psychology (pp. 116-128). India: Shanlax Press.
  • Karadeniz, Y. (2024). Kuvvet ve enerji konusunun öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinden jigsaw II tekniği ve konu jigsawı tekniğinin öğrenmeye etkisi (Tez No. 867638) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karamustafaoğlu, O., & Uyar, F. K. (2019). Teaching sense organs subject with an educational game: Smell and realize the taste. Euroasia Journal of Social Sciences & Humanities, 6(5), 72-82.
  • Karasu, S. (2019). Özel eğitim öğrencilerine fen bilimleri dersinde duyu organları konusunun 5e yöntemi ile sunulmasının etkililiği (Tez No. 579787) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kargın, P. D. (2022). 6. sınıf fen bilimleri dersi kapsamında react stratejisi ve 5e modeline dayalı öğretim materyali tasarlama (Tez No. 736508) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kaya, Ö. (2022). İşbirlikli öğrenme yönteminin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerindeki öz-yeterlik, başarı ve müzik okuryazarlığına etkisi (Tez No. 734751) [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kayacan, K. (2017). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. H. G. Hastürk, (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 62-96). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, A. (2014). İşbirlikli öğrenme yönteminin (jigsaw tekniği) asitler ve bazlar konusunda öğrenci başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri (Tez No. 366288) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Koç, Y. (2013). Fen bilimleri dersinin öğretiminde jigsaw II tekniğinin etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 165-179.
  • Köseoğlu, P. (2010). Biyoloji eğitiminde birleştirme tekniği temelli öğretimin akademik başarı, özyeterlik ve tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 244-254.
  • Marquez L. M. T., Llinas, J. G., & Macias, F. S. (2017). Collaborative learning: Use of the Jigsaw technique in mapping concepts of physics. Problems of Education in the 21st Century, 75(1), 92-101.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th Ed.). New York: Pearson Publishing.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
  • Odubunni, O., & Balagun, T. A. (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224.
  • Okumuş, S., & Doymuş, K. (2017). İşbirlikli öğrenme ve modellerin yedi ilke ile birlikte uygulanmasının kavramsal anlamaya etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 431-457.
  • Özmen, H. (2014). Deneysel araştırma yöntemleri. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 47-76). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, B. (2017). Maddenin tanecikli yapısının öğretiminde iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemlerinin uygulanması (Tez No. 458816) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Pazar, Ş. B., & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesinin öğretiminde jigsaw tekniğinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(35), 1413-1428. https://doi.org/10.5281/zenodo.10035523
  • Peker, E. A., & Yalçın, M. (2019). 8. sınıf “enerji kaynakları ve geri dönüşüm” konusu öğretiminde jigsaw tekniğinin etkileri. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 54-74. https://doi.org/10.34137/jilses.481548
  • Peterson, S. E., & Miller, J. A. (2004). Comparing the quality of students' experiences during cooperative learning and large-group instruction. The Journal of Educational Research, 97(3), 123-133. https://doi.org/10.3200/JOER.97.3.123-134
  • Safkolam, R., Ahmad Zaky El Islami, R., & Sari, I. J. (2023). The effects of jigsaw technique on learning achievement and retention of science teacher students. Shanlax International Journal of Education, 11(2), 37-42. https://doi.org/10.34293/education.v11i2.5959
  • Şahin, Ş. (2023). Jigsaw I tekniğinin sekizinci sınıf öğrencilerinin çevresel farkındalıklarına etkisi (Tez No. 795130) [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenol, H., Bal, Ş., & Yıldırım, H. B. (2007). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde duyu organları konusunun işlenmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısı ve tutum üzerinde etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 211-220.
  • Şentürk, Ü. (2020). Fen eğitiminde 'Jigsaw' tekniğinin öğrenci başarısı ve derse karşı tutuma etkisi (Tez No. 621165) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Serrano, J. M., & Pons R. M. (2014). Introduction: Cooperative learning. Anales de Psicologia, 30, 781-784. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201251
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan Jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi (Tez No. 177803) [Doktora tezi, Atatrük Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Slavin, R. E. (1988). Small group methods, the international encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford: Pergamon pres.
  • Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning and academic achievement: Why does group work?. Anales de Psicologia, 30(3), 785-791. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201201
  • Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning in elementary schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43(1), 5-14.
  • So, W. M. W., & Ching, N. Y. F. (2011). Creating a collaborative science learning environment for science inquiry at the primary level. The Asia-Pacific Education Researcher, 20(3), 559-569.
  • Suendarti, M., & Virgana, V. (2022). Elevating natural science learning achievement: Cooperative learning and learning interest. Journal of Education and Learning (EduLearn), 16(1), 114-120. https://doi.org/10.11591/edulearn.v16i1.20419
  • Suzanti, S., Murni, P., & Hasibuan, M. H. E. (2023). The effect of 4 step jigsaw and Jigsaw learning implementation on the junior high school students argumentation skills in the concept of plants structure and function viewed from the level of confidence. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(3), 1226-1232. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i3.3381
  • Tabiolo, J. L., & Rogayan, D. J. (2019). Enhancing students’ science achievement through jigsaw II strategy. Indonesian Society for Science Educator, 3(1), 29-35.
  • Talan, H. (2020). Jigsaw tekniğinin çoklu bütüncül yaklaşımla analizi bağlamında fen bilgisi öğretim programında kullanılmasının değerlendirilmesi (Tez No. 643809) [Yüksek lisans tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tarhan, L., Ayyıldız, Y., Öğün, A., & Sesen, B. A. (2013). A Jigsaw cooperative learning application in elementary science and technology lessons: Physical and chemical changes. Research in Science & Technological Education, 31(2), 184-203. https://doi.org/10.1080/02635143.2013.811404
  • Tran, D. V., & Lewis, R. (2012). The effects of jigsaw learning on students’ attitudes in a Vietnamese higher education classroom. International Journal of Higher Education, 1(2), 9-20.
  • Türkan, A., Agcakale, Y., Bingöl, İ., Yılmaz, R., & Göktaş, Y. (2016, Mayıs 6-18). Fen öğretiminde çizgi film uygulaması: ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarının ve tutumlarının incelenmesi [Sözlü bildiri]. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Rize, Türkiye.
  • Türköz, H. (2018). Fen bilimleri dersinde konu jigsaw yöntemi ve rol oynama tekniğinin bilişsel ve duyuşsal değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 524493) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Wenli, C., Yun, W., Chee-Kit, L., & Ya, O. C. (2011). Technology and pedagogy design for collaborative second language learning. Communications in Information Science and Management Engineering, 1(8), 18-21.
  • Wijayanti, S. N., Purnomo, W., & Novitasari, S. (2024, December 21). Implementation of the problem-based learning (pbl) model to improve learning outcomes on the sense organs material for third grade elementary students [Conference presentation] International Conference on Teacher Profession Education, Yogyakarta, Indonesia.
  • Winschel, G. A., Everett, R. K., Coppola, B. P., & Shultz, G. V. (2015). Using jigsaw-style spectroscopy problem-solving to elucidate molecular structure through online cooperative learning. Journal of Chemical Education, 92, 1188-1193. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00114
  • Yang, X. (2023). A historical review of collaborative learning and cooperative learning. TechTrends, 67, 718-728. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00823-9
  • Yayla Eskisi, G. &, Özsevgeç, T. (2024). Revize edilmiş jigsaw II tekniği ve öğrenme ortamına etkisi. Tarih Okulu Dergisi, 70, 1510-1543. https://doi.org/10.29228/joh.73132
  • Yazar, T. & Şimşek, Ö. (2017). Program geliştirmede yeni yaklaşımlar. B. Oral & T. Yazar (Ed.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme içinde (s. 367-398). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yenilmez-Türkoğlu, A. (2017). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. G. Hastürk (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 32-56). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., & Karaçöp, A. (2018). İşbirlikli öğrenme jigsaw tekniği ile yapılan laboratuar etkinliklerinin ilköğretim öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki başarılarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1-20. https://doi.org/10.17679/inuefd.291215
  • Zuler, A. D. M., & Darvina, Y. (2021). Meta-analysis of the effect of the use of jigsaw type cooperative model on student learning outcomes in learning natural science in junior high school and physics in senior high school. Pillar Of Physics Education, 14(2), 146-152.

6. Sınıf Duyu Organları Konusunun Öğretiminde Jigsaw Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 1, 205 - 237, 27.06.2025
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1583409

Öz

Bu çalışma, ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersinde işlenen Duyu Organları konusunun öğretilmesinde Jigsaw tekniğinin öğrenmeye etkisini ve Jigsaw tekniği ile yürütülen ders sürecinin öğrenci görüşlerine yansımalarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada çoklu araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Bayburt Merkez'de bulunan bir ortaokulun 6. sınıfında öğrenim gören 51 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Duyu Organları Başarı Testi (DOBT) ve yarı yapılandırılmış Görüşme Formu (GF) kullanılmıştır. DOBT’un ön testi için bağımsız örneklem t testi, son testi için ise Mann Whitney U Testi uygulanmıştır. GF'den elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. DOBT'den elde edilen verilere göre, Jigsaw etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin Duyu Organları konusundaki başarılarını artırdığı görülmüştür. GF sonuçlarına göre ise öğrenciler Jigsaw etkinliklerini çok sevmiş, bu tekniğin başarılarının artmasına, iletişimlerinin ve sosyalleşmelerinin gelişmesine güçlü bir katkı sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca Jigsaw tekniğinin dayanışmayı teşvik ettiği, diğer Fen Bilimleri konularında ve farklı derslerde kullanılmasının büyük bir istekle talep edildiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abalı Çetin, S., Çiçek, Ö., & Sezer, H. (2022). Jigsaw tekniğinin hemşirelik öğrencilerinin aile planlaması yöntemlerini öğrenmelerine etkisi ve öğrencilerin tekniğe ilişkin görüşleri. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 424-433. https://doi.org/10.56061/fbujohs.1116005
  • Açıkgöz, K. (1992). İşbirlikli öğrenme: Kuram araştırma uygulama. Malatya: Uğurel Matbaası.
  • Aldridge, J. M., Fraser, B. J., & Huang, T. C. I. (1999). Investigating classroom environmentsin Taiwan and Australia with multiple research methods. The Journal of Educational Research, 93(1), 48-62. https://doi.org/10.1080/00220679909597628
  • Amedu, O. I., & Gudi, K. C. (2017). Attitude of students towards cooperative learning in some selected secondary schools in nasarawa state. Journal of Education and Practice, 8(10), 29-34.
  • Aronson, E. (1978). The jigsaw classroom. Beverly Hills: Sage.
  • Aydın Çakır, A., & Türkeş Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Aydın Gündüz, E., & Kala, N. (2024). Vücudumuzdaki sistemler ve duyu organları konularında artırılmış gerçeklik destekli hibrit kutu oyunları geliştirme. Studies in Educational Research and Development, 8(1), 58-84.
  • Bıkmaz, F. H. (2003). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarılarını etkileyen faktörler (Tez No. 99935) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Blajvaz, B.K., Bogdanović, I.Z., Jovanović, T.S., Stanisavljević, J.D., & Pavkov-Hrvojević, M.V. (2022). The Jigsaw technique in lower secondary physics education: Students’ achievement, metacognition and motivation. Journal of Baltic Science Education, 21(4), 545-557.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 345-356.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakır, A. (2022). Üçüncü sınıf fen bilimleri dersi beş duyumuz ünitesine yönelik geliştirilen eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarılarına etkisi (Tez No. 770891) [Yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Çakmak, Z., & Demir, Z. (2023). 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde jigsaw IV tekniğinin öğrencilerin akademik başarısına ve derse karşı tutumuna etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 35-54. https://doi.org/10.24315/tred.994112
  • Can, Ö. S., İşleyen, T., & Küçük Demir, B. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının olasılık öğretimi üzerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 559-572.
  • Cashata, Z. A., Seyoum, D. G., & Gashaw, F. E. (2023). Enhancing college students' procedural knowledge of physics using blended jigsaw-IV problem-solving instruction. International Journal of Research in Education and Science, 9(1), 148-164. https://doi.org/10.46328/ijres.3035
  • Cengiz, S., Kamali, Z., Bektaş, S. N., & Okumuş, S. (2024). İşbirlikli öğrenmenin analitik ve yaratıcı düşünme üzerine etkisi: 5. sınıf “insan ve çevre” ünitesi örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 61, 2002-2016. https://doi.org/10.53444/deubefd.1405778
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S., & Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı (tanıma, planlama, uygulama ve sbs’yle ilişkilendirme) ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education. London: Routledge.
  • Cooper, J., & Mueck, R. (1990). Student involvement in learning: Cooperative learning and college instruction. Journal on Exxellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Çorbacı, N., & Yakışan, M. (2018). Fen bilimleri dersi duyu organları konusu ile ilgili 7. sınıf öğrencilerinin geliştirdikleri argümanların analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 249-263. https://doi.org/10.7822/omuefd.408922
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). London: Sage Publications.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim fen bilgisi dersi maddenin iç yapısına yolculuk ünitesinde, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, bilgilerin kalıcılığına ve derse karşı tutumlarına etkisi (Tez No. 207159) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Doğan, A., Uçar, S., & Şimşek, Ü. (2015). Jigsaw tekniğinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi “yer kabuğu nelerden oluşur?” ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 416-432.
  • Doğan, A., Uygur, E., Doymuş, K., & Karaçöp, A. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde jigsaw tekniğinin uygulanması ve bu teknik hakkındaki öğrenci görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 75-90.
  • Doğru, M., & Ünlü, S. (2012). Jigsaw IV tekniği kullanımının fen öğretiminde öğrencilerin motivasyon, fen kaygısı ve akademik başarılarına etkisi. Mediterranean Journal of Humanities, 2(2), 57-66. https://doi.org/10.13114/MJH/20122738
  • Doymuş, K., & Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal bağların öğretilmesinde jigsaw tekniğinin etkisi ve bu teknik hakkında öğrenci görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 173(1), 231-243.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde materyal geliştirme ve materyallerin etkin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2), 1-8. https://doi.org/10.16916/aded.16003
  • Ekici, G. (2001). Biyoloji öğretmenlerinin öğretim yöntemleri konusundaki teorik bilgi yeterliliklerinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 274, 40-46.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdamar, G., & Demirel, M. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 629-661.
  • Erdoğmuş, E. (2024). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi (Tez No. 922679) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Ertaç, A., & Öztürk, B. (2023). Fen öğretiminde jigsaw tekniğini kullanımı. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 237-251. https://doi.org/10.48066/kusob.1394892
  • Esmer-Orunlu, E. (2012). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi karışımlar konusunun öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına etkisi (Tez No. 328882) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Gradel, K., & Edson, A. J. (2011). Cooperative learning: Smart pedagogy and tools for online and hybrid courses. Journal of Educational Technology Systems, 39(2), 193-212. https://doi.org/10.2190/ET.39.2.i
  • Gül, Ş. (2020). Yedinci sınıf öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesine ait konuları günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-17.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Güneş, M. H., & Güneş, T. (2005). İlköğretim öğrencilerinin biyoloji konularını anlama zorlukları ve nedenleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 169-175.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürses, A., Açıkyıldız, M., Bayrak, R., Yalçın, M., & Doğar, Ç. (2004). Fen eğitimi: Kültürel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12, 31-40.
  • Hacıoğlu, Y., & Başpınar, A., (2020). Bir sınıf öğretmeni ve öğrencilerinin ilk stem eğitimi deneyimleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 1-13. https://doi.org/10.38155/ksbd.690919
  • Hair, J. F., Black, W. C., Tatham, R. L., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Halimah, L., & Sukmayadi, V. (2019). The role of “jigsaw” method in enhancing indonesian prospective teachers’ pedagogical knowledge and communication skill. International Journal of Instruction, 12(2), 289-304. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12219a
  • Hammond, C. (2007). The wider benefits of adult learning: An illustration of the advantages of multi‐method research. International Journal of Social Research Methodology, 8(3), 239-255. https://doi.org/10.1080/13645570500155037
  • Huang, Y. M., Liao, Y. W., Huang, S. H., & Chen, H. C. (2014). Jigsaw-based cooperative learning approach to improve learning outcomes for mobile situated learning. Educational Technology & Society, 17(1), 128-140.
  • Işık, A., Budak, A., Baş, F., & Öztürk, F. (2015). İlköğretim matematik eğitimi programı öğretim elemanlarının yapılandırmacı öğretime bakış açıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 385-400.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma araştırmalar (4. Baskı). (Çev. S. B. Demir). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2013). Cooperation in the classroom (9th Edition). Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Juniawan, M.F., Wikanta, W., & Asy’ari, A. (2023). The effect of the jigsaw learning model in animal tissue and body structure courses on student problem solving ability. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(4), 2042-2046. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i4.3129
  • Kalaivani, M., & Krithika, S. (2022). Use of sensory organs in the process of learning and remembering. In P. Muthukumar, A. R. S. Kannan & K. Malini (Eds.), Future education in teavhing and learning: Perspectives of moltidisciplinary approach and psychology (pp. 116-128). India: Shanlax Press.
  • Karadeniz, Y. (2024). Kuvvet ve enerji konusunun öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yöntemlerinden jigsaw II tekniği ve konu jigsawı tekniğinin öğrenmeye etkisi (Tez No. 867638) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Karamustafaoğlu, O., & Uyar, F. K. (2019). Teaching sense organs subject with an educational game: Smell and realize the taste. Euroasia Journal of Social Sciences & Humanities, 6(5), 72-82.
  • Karasu, S. (2019). Özel eğitim öğrencilerine fen bilimleri dersinde duyu organları konusunun 5e yöntemi ile sunulmasının etkililiği (Tez No. 579787) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kargın, P. D. (2022). 6. sınıf fen bilimleri dersi kapsamında react stratejisi ve 5e modeline dayalı öğretim materyali tasarlama (Tez No. 736508) [Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kaya, Ö. (2022). İşbirlikli öğrenme yönteminin okul öncesi öğretmen adaylarının müzik derslerindeki öz-yeterlik, başarı ve müzik okuryazarlığına etkisi (Tez No. 734751) [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kayacan, K. (2017). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. H. G. Hastürk, (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 62-96). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, A. (2014). İşbirlikli öğrenme yönteminin (jigsaw tekniği) asitler ve bazlar konusunda öğrenci başarısına etkisi ve öğrenci görüşleri (Tez No. 366288) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Koç, Y. (2013). Fen bilimleri dersinin öğretiminde jigsaw II tekniğinin etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 165-179.
  • Köseoğlu, P. (2010). Biyoloji eğitiminde birleştirme tekniği temelli öğretimin akademik başarı, özyeterlik ve tutuma etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 244-254.
  • Marquez L. M. T., Llinas, J. G., & Macias, F. S. (2017). Collaborative learning: Use of the Jigsaw technique in mapping concepts of physics. Problems of Education in the 21st Century, 75(1), 92-101.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th Ed.). New York: Pearson Publishing.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
  • Odubunni, O., & Balagun, T. A. (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal of Research in Science Teaching, 28, 213-224.
  • Okumuş, S., & Doymuş, K. (2017). İşbirlikli öğrenme ve modellerin yedi ilke ile birlikte uygulanmasının kavramsal anlamaya etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 431-457.
  • Özmen, H. (2014). Deneysel araştırma yöntemleri. M. Metin (Ed.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 47-76). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, B. (2017). Maddenin tanecikli yapısının öğretiminde iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemlerinin uygulanması (Tez No. 458816) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Pazar, Ş. B., & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Saf madde ve karışımlar” ünitesinin öğretiminde jigsaw tekniğinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS), 7(35), 1413-1428. https://doi.org/10.5281/zenodo.10035523
  • Peker, E. A., & Yalçın, M. (2019). 8. sınıf “enerji kaynakları ve geri dönüşüm” konusu öğretiminde jigsaw tekniğinin etkileri. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(1), 54-74. https://doi.org/10.34137/jilses.481548
  • Peterson, S. E., & Miller, J. A. (2004). Comparing the quality of students' experiences during cooperative learning and large-group instruction. The Journal of Educational Research, 97(3), 123-133. https://doi.org/10.3200/JOER.97.3.123-134
  • Safkolam, R., Ahmad Zaky El Islami, R., & Sari, I. J. (2023). The effects of jigsaw technique on learning achievement and retention of science teacher students. Shanlax International Journal of Education, 11(2), 37-42. https://doi.org/10.34293/education.v11i2.5959
  • Şahin, Ş. (2023). Jigsaw I tekniğinin sekizinci sınıf öğrencilerinin çevresel farkındalıklarına etkisi (Tez No. 795130) [Yüksek lisans tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenol, H., Bal, Ş., & Yıldırım, H. B. (2007). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde duyu organları konusunun işlenmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısı ve tutum üzerinde etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 211-220.
  • Şentürk, Ü. (2020). Fen eğitiminde 'Jigsaw' tekniğinin öğrenci başarısı ve derse karşı tutuma etkisi (Tez No. 621165) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Serrano, J. M., & Pons R. M. (2014). Introduction: Cooperative learning. Anales de Psicologia, 30, 781-784. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201251
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan Jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi (Tez No. 177803) [Doktora tezi, Atatrük Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Slavin, R. E. (1988). Small group methods, the international encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford: Pergamon pres.
  • Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning and academic achievement: Why does group work?. Anales de Psicologia, 30(3), 785-791. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.201201
  • Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning in elementary schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43(1), 5-14.
  • So, W. M. W., & Ching, N. Y. F. (2011). Creating a collaborative science learning environment for science inquiry at the primary level. The Asia-Pacific Education Researcher, 20(3), 559-569.
  • Suendarti, M., & Virgana, V. (2022). Elevating natural science learning achievement: Cooperative learning and learning interest. Journal of Education and Learning (EduLearn), 16(1), 114-120. https://doi.org/10.11591/edulearn.v16i1.20419
  • Suzanti, S., Murni, P., & Hasibuan, M. H. E. (2023). The effect of 4 step jigsaw and Jigsaw learning implementation on the junior high school students argumentation skills in the concept of plants structure and function viewed from the level of confidence. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(3), 1226-1232. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i3.3381
  • Tabiolo, J. L., & Rogayan, D. J. (2019). Enhancing students’ science achievement through jigsaw II strategy. Indonesian Society for Science Educator, 3(1), 29-35.
  • Talan, H. (2020). Jigsaw tekniğinin çoklu bütüncül yaklaşımla analizi bağlamında fen bilgisi öğretim programında kullanılmasının değerlendirilmesi (Tez No. 643809) [Yüksek lisans tezi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Tarhan, L., Ayyıldız, Y., Öğün, A., & Sesen, B. A. (2013). A Jigsaw cooperative learning application in elementary science and technology lessons: Physical and chemical changes. Research in Science & Technological Education, 31(2), 184-203. https://doi.org/10.1080/02635143.2013.811404
  • Tran, D. V., & Lewis, R. (2012). The effects of jigsaw learning on students’ attitudes in a Vietnamese higher education classroom. International Journal of Higher Education, 1(2), 9-20.
  • Türkan, A., Agcakale, Y., Bingöl, İ., Yılmaz, R., & Göktaş, Y. (2016, Mayıs 6-18). Fen öğretiminde çizgi film uygulaması: ilköğretim öğrencilerinin akademik başarılarının ve tutumlarının incelenmesi [Sözlü bildiri]. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Rize, Türkiye.
  • Türköz, H. (2018). Fen bilimleri dersinde konu jigsaw yöntemi ve rol oynama tekniğinin bilişsel ve duyuşsal değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 524493) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Wenli, C., Yun, W., Chee-Kit, L., & Ya, O. C. (2011). Technology and pedagogy design for collaborative second language learning. Communications in Information Science and Management Engineering, 1(8), 18-21.
  • Wijayanti, S. N., Purnomo, W., & Novitasari, S. (2024, December 21). Implementation of the problem-based learning (pbl) model to improve learning outcomes on the sense organs material for third grade elementary students [Conference presentation] International Conference on Teacher Profession Education, Yogyakarta, Indonesia.
  • Winschel, G. A., Everett, R. K., Coppola, B. P., & Shultz, G. V. (2015). Using jigsaw-style spectroscopy problem-solving to elucidate molecular structure through online cooperative learning. Journal of Chemical Education, 92, 1188-1193. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00114
  • Yang, X. (2023). A historical review of collaborative learning and cooperative learning. TechTrends, 67, 718-728. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00823-9
  • Yayla Eskisi, G. &, Özsevgeç, T. (2024). Revize edilmiş jigsaw II tekniği ve öğrenme ortamına etkisi. Tarih Okulu Dergisi, 70, 1510-1543. https://doi.org/10.29228/joh.73132
  • Yazar, T. & Şimşek, Ö. (2017). Program geliştirmede yeni yaklaşımlar. B. Oral & T. Yazar (Ed.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme içinde (s. 367-398). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yenilmez-Türkoğlu, A. (2017). Fen öğretiminde yapılandırmacı yaklaşım. G. Hastürk (Ed.), Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi içinde (s. 32-56). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F., & Karaçöp, A. (2018). İşbirlikli öğrenme jigsaw tekniği ile yapılan laboratuar etkinliklerinin ilköğretim öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki başarılarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1-20. https://doi.org/10.17679/inuefd.291215
  • Zuler, A. D. M., & Darvina, Y. (2021). Meta-analysis of the effect of the use of jigsaw type cooperative model on student learning outcomes in learning natural science in junior high school and physics in senior high school. Pillar Of Physics Education, 14(2), 146-152.
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Ertaç 0000-0002-8582-8557

Bilge Öztürk 0000-0003-1788-9208

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2024
Kabul Tarihi 5 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertaç, A., & Öztürk, B. (2025). 6. Sınıf Duyu Organları Konusunun Öğretiminde Jigsaw Tekniğinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 205-237. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1583409