Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A REVIEW ON THE FINANCIAL LITERACY ATTITUDES AND BEHAVIORS OF FINANCIAL ADVISOR CANDIDATES

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 62, 223 - 244, 09.01.2021

Öz

This study aims to investigate the financial literacy attitudes and behaviors of the financial advisor candidates, who provide the most important support to the real sector in terms of financial affairs. The study investigates whether financial literacy attitudes and behaviors of financial advisor candidates differed according to factors such as gender, age, education, and employment in a public accountant's office. Within the scope of the study, 475 trainees were surveyed, among the estimated 11,000 financial advisor candidates in Turkey as of November-December 2019. In the survey, financial advisor candidates were asked questions towards determining their financial literacy attitudes and behaviors, as well as the questions about factors such as gender, age, education and working status in a public accountant's office. In the study, it was attempted to determine whether the financial literacy attitudes and behaviors of financial advisor candidates differed according to specified factors.

Kaynakça

  • Ada, Ş., (2017), Sağlık çalışanlarının kişisel finans ile ilgili tutum ve davranışları: kahramanmaraş ilinde bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 14, 186-198.
  • Alkaya, A., & Yağlı, İ., (2015), Finansal okuryazarlık - finansal bilgi, davranış ve tutum: nevşehir hacı bektaş veli üniversitesi iibf öğrencileri üzerine bir uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8 Sayı: 40, 585-599.
  • Almenberg, J. & Anna D. (2015), Gender, stock market participation and financial literacy, Economics Letters 137, 140-142.
  • Barış, S., (2016), Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, TESAM Akademi Dergisi, Temmuz, 3(2), 13-38
  • Chen, H., & Volpe, R. P., (1998), An analysis of personal financial literacy among college students, Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Coşkun, S., (2016), Üniversite öğrencilerinin finansal davranış ve tutumlarının belirlenmesi: finansal okuryazarlık algıları üzerine bir araştırma, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 7, 2257-2258
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. practical assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-8.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Elvan Öztürk, E., & Demir, Y., (2015), Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: süleyman demirel üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 113-134.
  • Danes, S. M. & Haberman, H. R. (2007). Teen financial knowledge, self efficiency, and behavior: a gendered view, association for financial counseling and planning, Journal of Financial Counseling and Planning, 18(2), 48-60.
  • Sezer, D., & Gümüş, U., T., (2016) , Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26 (2), 1-37.
  • Er, B., & Çetintaş, M., (2018), İşçilerde finansal okuryazarlık: finansal bilgi, tutum ve davranış eksenli bir araştırma, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergi Cilt 1 - Sayı 2, 61-71
  • Fatoki, O. (2014). The financial literacy of non-business university students in south africa. International Journal of Education and Science, 7(2). 261-267.
  • Gökmen H. (2012), Finansal okuryazarlık. İstanbul: Hiperlink Yayınları; s. 24
  • Homan, H. S. (2015). Comparative study of student financial literacy and ıts demographic factors, Atlantis Press.
  • Lusardi, A., & Mitchell, O. S., (2008), Planning and financial literacy: how do women fare?, American Economic Review: Papers & Proceedings, 98/2, 413-417.
  • Klein, M. L., & L. Schmid (2009). The ımpact of financial literacy education on subsequent financial behavior, Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 15-24.
  • Özer, Ö., (2019), Finansal okuryazarlığın incelenmesi: sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinde bir uygulama, ACU Sağlık Bil Dergisi, 10(2):253-259
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sonmez, H., & Er, F., (2015), Financial literacy of university students: a case study for anadolu university, Turkey, International Journal of Management Economics and Business, 11/24, 97- 110.
  • Sarıgül, H., (2015), Finansal okuryazarlık tutum ve davranış ölçeği: geliştirme, geçerlik ve güvenirlik, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi - Cilt:13 Sayı:1, 200-218.
  • Ünal, S., Düger, Y. S. (2015), Akademik personelin finansal gönenç hâli ile finansal davranış eğilimi arasındaki ilişkiye yönelik ampirik bir araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11/1, 213-226.
  • Van R.,M, , Lusardi A., & Alessie R., (2011),Financial literacy and stock market participation, Journal of Financial Economics 101(2), 449-472.

MALİ MÜŞAVİR ADAYLARININ FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞLARIYLA İLGİLİ BİR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 20 Sayı: 62, 223 - 244, 09.01.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, reel sektörün mali işleri konusunda en önemli destek aldığı mali müşavir adaylarının finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının incelenmesidir. Çalışmada; mali müşavir adaylarının finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının cinsiyet faktörü, yaş faktörü, eğitim faktörü ve mali müşavirlik ofisinde çalışma durumu faktörü gibi faktörlere göre farklılık gösterip göstermediği inceleme konusu olmuştur. Çalışma kapsamında, Türkiye’de sayısı 2019 Kasım ve Aralık dönemlerinde 11000 kişi olduğu tahmin edilen mali müşavir adayı stajyerlerinden 475 kişiye anket uygulaması yapılmıştır. Ankette mali müşavir adaylarına cinsiyet, yaş, eğitim ve mali müşavirlik ofisinde çalışma durumu gibi faktörlerle ilgili soruların yanı sıra finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarını belirlemeye yönelik sorular yöneltilmiştir. Çalışmada, mali müşavir adaylarının finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının belirlenen faktörlere göre farklılık gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, Ş., (2017), Sağlık çalışanlarının kişisel finans ile ilgili tutum ve davranışları: kahramanmaraş ilinde bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 14, 186-198.
  • Alkaya, A., & Yağlı, İ., (2015), Finansal okuryazarlık - finansal bilgi, davranış ve tutum: nevşehir hacı bektaş veli üniversitesi iibf öğrencileri üzerine bir uygulama, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8 Sayı: 40, 585-599.
  • Almenberg, J. & Anna D. (2015), Gender, stock market participation and financial literacy, Economics Letters 137, 140-142.
  • Barış, S., (2016), Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, TESAM Akademi Dergisi, Temmuz, 3(2), 13-38
  • Chen, H., & Volpe, R. P., (1998), An analysis of personal financial literacy among college students, Financial Services Review, 7(2), 107-128.
  • Coşkun, S., (2016), Üniversite öğrencilerinin finansal davranış ve tutumlarının belirlenmesi: finansal okuryazarlık algıları üzerine bir araştırma, İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 7, 2257-2258
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. practical assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-8.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Elvan Öztürk, E., & Demir, Y., (2015), Finansal okuryazarlık ve para yönetimi: süleyman demirel üniversitesi akademik personel üzerine bir uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim, 113-134.
  • Danes, S. M. & Haberman, H. R. (2007). Teen financial knowledge, self efficiency, and behavior: a gendered view, association for financial counseling and planning, Journal of Financial Counseling and Planning, 18(2), 48-60.
  • Sezer, D., & Gümüş, U., T., (2016) , Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26 (2), 1-37.
  • Er, B., & Çetintaş, M., (2018), İşçilerde finansal okuryazarlık: finansal bilgi, tutum ve davranış eksenli bir araştırma, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-dergi Cilt 1 - Sayı 2, 61-71
  • Fatoki, O. (2014). The financial literacy of non-business university students in south africa. International Journal of Education and Science, 7(2). 261-267.
  • Gökmen H. (2012), Finansal okuryazarlık. İstanbul: Hiperlink Yayınları; s. 24
  • Homan, H. S. (2015). Comparative study of student financial literacy and ıts demographic factors, Atlantis Press.
  • Lusardi, A., & Mitchell, O. S., (2008), Planning and financial literacy: how do women fare?, American Economic Review: Papers & Proceedings, 98/2, 413-417.
  • Klein, M. L., & L. Schmid (2009). The ımpact of financial literacy education on subsequent financial behavior, Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 15-24.
  • Özer, Ö., (2019), Finansal okuryazarlığın incelenmesi: sağlık yönetimi bölümü öğrencilerinde bir uygulama, ACU Sağlık Bil Dergisi, 10(2):253-259
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sonmez, H., & Er, F., (2015), Financial literacy of university students: a case study for anadolu university, Turkey, International Journal of Management Economics and Business, 11/24, 97- 110.
  • Sarıgül, H., (2015), Finansal okuryazarlık tutum ve davranış ölçeği: geliştirme, geçerlik ve güvenirlik, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi - Cilt:13 Sayı:1, 200-218.
  • Ünal, S., Düger, Y. S. (2015), Akademik personelin finansal gönenç hâli ile finansal davranış eğilimi arasındaki ilişkiye yönelik ampirik bir araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11/1, 213-226.
  • Van R.,M, , Lusardi A., & Alessie R., (2011),Financial literacy and stock market participation, Journal of Financial Economics 101(2), 449-472.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Turgay Münyas 0000-0002-8558-2032

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 10 Haziran 2020
Kabul Tarihi 3 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Münyas, T. (2021). MALİ MÜŞAVİR ADAYLARININ FİNANSAL OKURYAZARLIK TUTUM VE DAVRANIŞLARIYLA İLGİLİ BİR İNCELEME. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 20(62), 223-244.