BibTex RIS Kaynak Göster

LİSANS EĞİTİMİNDE BİLGİSAYARLI MUHASEBE DERSİNE ÖĞRENCİLERİN İLGİSİ VE ÜNİVERSİTELERDE İŞLETME BÖLÜMLERİNDE BİLGİSAYARLI MUHASEBE DERSİNİN DURUMU

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 59, 95 - 120, 01.01.2020

Öz

Muhasebe paket programları, firma verilerinin muhasebe fişlerine kaydedilmesini, sınıflamasını ve özetlenmesini sağlayan, raporlama ve analiz kapsamında muhasebeciye ve yöneticiye kolaylıklar sunan programlardır. İlk zamanlar muhasebe modülüyle sınırlı kalan muhasebe paket programları günümüzde artık finansman, satın alma, personel, üretim vb. modülleri de kapsamaktadır. Günümüzde muhasebe elemanlarından aranan en önemli nitelikler arasında artık muhasebe bilgisi yanında bilgi teknolojilerini kullanabilme becerisi de yer almaktadır. Bu bağlamda üniversitelerde verilen muhasebe eğitiminde, teorik muhasebe bilgisi veren dersler ile birlikte öğrencilere bilgisayar ortamında muhasebe uygulamalarının öğretildiği bilgisayarlı muhasebe gibi derslerin sayısının artması gerekmektedir. Çalışmada öncelikle bir devlet üniversitesi olan Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İİBF İşletme Bölümünde Bilgisayarlı Muhasebe dersi almış öğrenciler üzerinde bir araştırma yapılmış ve öğrencilerin çoğunluğunun dersi kendi istekleri ile seçtiklerini, derste öğretilen programın LUCA anlaşılmasının kolay olduğunu belirttikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerden çoğunluğu Bilgisayarlı Muhasebe dersi ile muhasebe mesleğine olan ilgilerinin arttığını belirtmişlerdir. İşletme bölümünde ders programında bilgisayar uygulamalı ders çeşidini arttırmanın öğrencilere fayda sağlayacağı belirtilmiştir. Çalışmada ayrıca Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin internet sayfalarında, İşletme Bölümü ders programlarında “Bilgisayarlı Muhasebe” dersine yer verilip verilmediği incelenmiştir. Türkiye’de 2019 yılı itibariyle 129 devlet üniversitesinin yaklaşık % 47’sinde işletme bölümü lisans programlarında “Bilgisayarlı Muhasebe” dersinin çoğunlukla seçmeli ders olarak yer aldığı görülmekle birlikte, 72 adet vakıf üniversitesinin işletme bölümünün % 3’ünde “Bilgisayarlı Muhasebe” dersinin yer aldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Al-Khadash, H. A. ve Al-Beshtawi, S. (2009). “Attitudes Toward Learning Accounting By Computers: The Impact on Perceived Skills”. Journal of Accounting and Taxation, Vol.1 (1), April, 001-007.
  • Aydın, Ömer (2014). “Kurumsal Kaynak Planlama Yazılımları, SAP Yazılımı İncelemesi ve Perakende Satış Ala- nında SAP İle Entegre Bir Yazılım Geliştirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi
  • Fen Bilimleri Enstitüsü, Kütahya. Bekçi, İ., Titiz İ. ve Ömürbek, N., (2006). “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bilgisayarlı Muhasebe Dersine
  • Bakış Açılarına İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 29, Ocak. Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayınları, 4. Baskı, Ankara.
  • Civan, M., Kara, E. ve Bal, V. (2008). LUCA Uygulamalı Bilgisayarlı Muhasebe, Tesmer Yayın No: 80, Ankara.
  • Çeviren, M.S. ve Kıllı, M. (2018). “İşletme Bölümü Lisans Öğrencilerinin Bilgisayarlı Muhasebe Derslerindeki
  • Başarı Düzeylerinin ve Derse Bakış Açılarının İncelenmesi”, International Journal Of Academic Value Studies (Javstudies), 4 (8), p: 104-110. Güney S. ve Kaya A. (2018). “Teknolojik Gelişmelerin Muhasebe Eğitimi Üzerinde Etkileri: Öğretim Elemanları
  • Üzerinde Bir Uygulama” Turkish Studies Economics, Finance and Politics,13/14,Spring: p: 261-282. Hatunoğlu Z. ve Bakan İ. (2010). “Muhasebe Bürolarında Bilgisayar Ve İnternet Kullanımının Faydaları İle İşyeri
  • Özellikleri Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s. 98 – 129.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). “Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımının Sunum Kalitesine Olan Etkilerinin
  • Tespitine İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 30: 190-200. Kızıl, C., Şeker, S.E. ve Bozan, D. (2014). “Bilgi Teknolojileri Ve Bilgisayar Kullanımının Öğrencilerin Muhasebe
  • Dersindeki Başarısına Etkisi”, Alphanumeric Journal, 2(2): 77-97. Luca Öğretim Kurumları Projesi, https://www.Luca.com.tr/Sayfa/-Luca-ogretim-kurumlari-projesi/12. (Erişim Tarihi: 02.02.2019)
  • Önal, S., Eraslan S. ve Kendirli S. (1999). “Muhasebede Bilgisayar Kullanımı ve Bilgisayar Yazılımlarının Anali- zine İlişkin Kahramanmaraş’ta Yapılan Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1, s.95-110.
  • Öncü, S. ve H. Aktaş (2004). “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları”, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi
  • Sempozyumu, Antalya (151-170). Örs, H. ve Baş Gücük, E. (2009). “Bilgisayarlı Muhasebe Dersinin (BMD) Üretim Etkinliğine İlişkin Ölçeğin
  • Geliştirilmesi ve Bir Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 9(29): 67-85. Özpeynirci, R., Yücenurşen, M., Duman, H. ve Apak, İ. (2013). ‘’The Underlying Reasons of Students’ Successor
  • Failure in Accounting Lessons, A Suggested Model: The Case of KMU-ASU’’, Procedia- Socialand Behavioral Sciences, 103, ss: 1181-1188.
  • Öztürk, S. ve Kutlu, H.A. (2017). “Muhasebe Eğitiminde Teknoloji Kullanılmasına Öğrencilerin Bakışı: Kafkas
  • Üniversitesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19 (3): 781-799. Uyar, S. (2008). “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesinde Muhasebe Eğitimi”, Muhase- be Bilim Dünyası Dergisi, 1: 1-1.
  • Yıldız, Ş ve Akyel N. (2017). “Muhasebe Eğitiminde Analoji Yöntemi Kullanımı”, Current Debates in Accoun- ting and Finance, ed:Hakan Kapucu ve Çisem Bektur, Ijopec Publication, UK.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi:
  • Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1, s: 115- 136.
  • http://www.ifac.org./Education, IES 1, IES 2, IES 3, IES 4, IES 5, IES 6, IES 7.
  • https://web.eta.com.tr http://www.datasoft.com.tr http://www.link.com.tr
  • https://www.akinsoft.com.tr http://www.logomuhasebe.com https://www.mikro.com.tr
  • https://orka.com.tr http://www.zirveyazilim.net https://www.nebim.com.tr

STUDENTS’ INTEREST IN COMPUTERIZED ACCOUNTING COURSE IN UNDERGRADUATE EDUCATION AND THE STATUS OF COMPUTERIZED ACCOUNTING COURSE IN DEPARTMENTS OF BUSINESS ADMINISTRATION IN UNIVERSITIES

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 59, 95 - 120, 01.01.2020

Öz

Accounting package programs are programs that enable the company data to be recorded in the accounting receipts and they also help classify and summarize such data and provide convenience to the accountant and manager in terms of reporting and analysis. Accounting packages which were limited with the accounting module at the beginning now include several modules like finance, purchasing, personnel, production modules and so on. Nowadays, among the most important job requirements for accounting personnel, besides the accounting knowledge, the ability to use information technologies is included. Therefore, in the accounting education offered by universities, the number of courses such as computerized accounting, in which students are taught accounting applications in the computer environment, should increase along with the lectures covering theoretical accounting information. Within the scope of the study, first of all, a survey was conducted on Business Administration students who have taken Computerized Accounting Course in the Faculty of Economics and Administrative Sciences, at Bilecik Şeyh Edebali University. It was revealed that majority of the students voluntarily chose the course. Students stated that the program taught in the course, called LUCA, is easy to understand. The majority of the students pointed out that their level of interest in the accounting profession increased with the Computerized Accounting course. It was also stated that a greater variety of computer aided courses in the curriculum of the Business Administration Department would benefit the students. Furthermore, it was investigated whether state and private universities in Turkey included “Computerized Accounting Course” in the curriculum of their business administration departments. It was found out, according to data of the year 2019, that among the business administration departments of 129 state universities in Turkey, approximately 47% of them have “Computerized Accounting Course” as an elective course. Among 72 private universities, on the other hand, only 3% have “Computerized Accounting Course” in their curriculum.

Kaynakça

  • Al-Khadash, H. A. ve Al-Beshtawi, S. (2009). “Attitudes Toward Learning Accounting By Computers: The Impact on Perceived Skills”. Journal of Accounting and Taxation, Vol.1 (1), April, 001-007.
  • Aydın, Ömer (2014). “Kurumsal Kaynak Planlama Yazılımları, SAP Yazılımı İncelemesi ve Perakende Satış Ala- nında SAP İle Entegre Bir Yazılım Geliştirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi
  • Fen Bilimleri Enstitüsü, Kütahya. Bekçi, İ., Titiz İ. ve Ömürbek, N., (2006). “Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Bilgisayarlı Muhasebe Dersine
  • Bakış Açılarına İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Sayı 29, Ocak. Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem Yayınları, 4. Baskı, Ankara.
  • Civan, M., Kara, E. ve Bal, V. (2008). LUCA Uygulamalı Bilgisayarlı Muhasebe, Tesmer Yayın No: 80, Ankara.
  • Çeviren, M.S. ve Kıllı, M. (2018). “İşletme Bölümü Lisans Öğrencilerinin Bilgisayarlı Muhasebe Derslerindeki
  • Başarı Düzeylerinin ve Derse Bakış Açılarının İncelenmesi”, International Journal Of Academic Value Studies (Javstudies), 4 (8), p: 104-110. Güney S. ve Kaya A. (2018). “Teknolojik Gelişmelerin Muhasebe Eğitimi Üzerinde Etkileri: Öğretim Elemanları
  • Üzerinde Bir Uygulama” Turkish Studies Economics, Finance and Politics,13/14,Spring: p: 261-282. Hatunoğlu Z. ve Bakan İ. (2010). “Muhasebe Bürolarında Bilgisayar Ve İnternet Kullanımının Faydaları İle İşyeri
  • Özellikleri Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Araştırması” Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Der- gisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s. 98 – 129.
  • Hatunoğlu, Z. (2006). “Muhasebe Eğitiminde Bilgi Teknolojisi Kullanımının Sunum Kalitesine Olan Etkilerinin
  • Tespitine İlişkin Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi (MUFAD), 30: 190-200. Kızıl, C., Şeker, S.E. ve Bozan, D. (2014). “Bilgi Teknolojileri Ve Bilgisayar Kullanımının Öğrencilerin Muhasebe
  • Dersindeki Başarısına Etkisi”, Alphanumeric Journal, 2(2): 77-97. Luca Öğretim Kurumları Projesi, https://www.Luca.com.tr/Sayfa/-Luca-ogretim-kurumlari-projesi/12. (Erişim Tarihi: 02.02.2019)
  • Önal, S., Eraslan S. ve Kendirli S. (1999). “Muhasebede Bilgisayar Kullanımı ve Bilgisayar Yazılımlarının Anali- zine İlişkin Kahramanmaraş’ta Yapılan Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1, s.95-110.
  • Öncü, S. ve H. Aktaş (2004). “Uluslararası Muhasebe Eğitimi Standartları”, XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi
  • Sempozyumu, Antalya (151-170). Örs, H. ve Baş Gücük, E. (2009). “Bilgisayarlı Muhasebe Dersinin (BMD) Üretim Etkinliğine İlişkin Ölçeğin
  • Geliştirilmesi ve Bir Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 9(29): 67-85. Özpeynirci, R., Yücenurşen, M., Duman, H. ve Apak, İ. (2013). ‘’The Underlying Reasons of Students’ Successor
  • Failure in Accounting Lessons, A Suggested Model: The Case of KMU-ASU’’, Procedia- Socialand Behavioral Sciences, 103, ss: 1181-1188.
  • Öztürk, S. ve Kutlu, H.A. (2017). “Muhasebe Eğitiminde Teknoloji Kullanılmasına Öğrencilerin Bakışı: Kafkas
  • Üniversitesi’nde Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19 (3): 781-799. Uyar, S. (2008). “Uluslararası Eğitim Standartları (IES) ve Akdeniz Üniversitesinde Muhasebe Eğitimi”, Muhase- be Bilim Dünyası Dergisi, 1: 1-1.
  • Yıldız, Ş ve Akyel N. (2017). “Muhasebe Eğitiminde Analoji Yöntemi Kullanımı”, Current Debates in Accoun- ting and Finance, ed:Hakan Kapucu ve Çisem Bektur, Ijopec Publication, UK.
  • Zaif, F. ve Ayanoğlu, Y. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi:
  • Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1, s: 115- 136.
  • http://www.ifac.org./Education, IES 1, IES 2, IES 3, IES 4, IES 5, IES 6, IES 7.
  • https://web.eta.com.tr http://www.datasoft.com.tr http://www.link.com.tr
  • https://www.akinsoft.com.tr http://www.logomuhasebe.com https://www.mikro.com.tr
  • https://orka.com.tr http://www.zirveyazilim.net https://www.nebim.com.tr
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Erol Fidan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Erol Fidan, M. (2020). LİSANS EĞİTİMİNDE BİLGİSAYARLI MUHASEBE DERSİNE ÖĞRENCİLERİN İLGİSİ VE ÜNİVERSİTELERDE İŞLETME BÖLÜMLERİNDE BİLGİSAYARLI MUHASEBE DERSİNİN DURUMU. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 19(59), 95-120.