BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU ÖZEL İŞBİRLİĞİ UYGULAMALARININ DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE Kİ DURUMU TFRS 12 YORUM İMTİYAZLI HİZMET ANLAŞMALARI VE DEVLET MUHASEBE STANDARDI 32 HİZMET İMTİYAZ SÖZLEŞMELERİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ VE ÖRNEK BİR UYGULAMA

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 53, 1 - 38, 01.01.2018

Öz

Ülkelerde yapılan yol, köprü, hastane, hapishane, havalimanı, enerji tesisleri ve telekominikasyon şebekeleri gibikamu hizmetlerine ilişkin yapıların ve altyapıların inşası, geliştirilmesi, yenilenmesi ve işletilmesi konusundakamu otoriteleri bu gibi işlemler için özel sektör katılımını sağlayarak, özel sektör finansman, bilgi ve tecrübelerinden de faydalanmaktadır. Dünya da hızla gelişen kamu özel işbirliği uygulamaları Türkiye’de de hızlabüyümektedir. Türkiyede “Yap-İşlet-Devret”, “Yap-İşlet”, “Yap-Kirala-Devret” ve “İşletme Hakkı Devri” şeklinde kamu özel işbirliği uygulamaları bulunmaktadır. Bu çalışmada kamu özel işbirliği uygulamaları “Yap-İşlet–Devret” Modeli üzerinde TFRS Yorum 12 ve DMS 32 kapsamında karşılıklı olarak incelenmiş, uygulamayayönelik örnek bir olayla muhasebe de izlenmesi gereken adımlar itibariyle konuya açıklık getirilmeye çalışılmıştır

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan., ‘’KÖİ Uygulamalarının Özel Sektörde TMS/TFRS’lere Göre Muhasebeleştirilmesi ve Ra- porlanması ‘’ (2017) KÖİ uygulamalarının uluslararası muhasebe standartlarına göre muhasebeleştirilmesi ve mali tablolarda sunumu Paneli SWİSS OTEL (Anatolia Balo Salonu)Arbulş, I., Lozano, J., & Rey-Maquieirab,
  • J. (2017). The challenges of tourism to waste-to-energy public-private partnerships. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 916-921.
  • Bettignies, J.-E. d., & Ross, T. (2009). Public–private partnerships and the privatization of financing: An incom- plete contracts approach. International Journal of Industrial Organization, 358-368.
  • Cruz, C. O., & Marques, R. C. (2013). Flexible contracts to cope with uncertainty in public–private partnerships.
  • International Journal of Project Management, 473-483. DMS 32. (2014). Hizmet İmtiyaz Sözleşmeleri. Ankara: Devlet Muhasebesi Standartları Kurulu.
  • EPEC, E. P. (2017, 11 05). European PPP Expertise Centre. European PPP Expertise Centre: http://www.eib.org/epec/find-out-more/faq adresinden alınmıştır
  • ERÜZ, E. (2017). Kamu Özel İş Birliği Uygulamalarının Muhasebeleştirilmesi. Kamu Özel İşbirliği(Köi) Uygu- lamalarının Uluslararası Muhasebe Standartlarına Göre Muhasebeleştirilmesi Ve Tablolarda Sunumu. Ankara:
  • T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü. Eugenio, C., Demirag, I., & Grossic, G. (2017). Public sector reforms and public private partnerships: Overview and research agenda. Accounting Forum, 1-7.
  • Gangwar, R., & Raghuram, G. (2015). Framework for structuring public private partnerships in railways. Case
  • Studies on Transport Policy, 295-303. Geddes, R. R., & Wagner, B. (2013). Why do U.S. states adopt public–private partnership enabling legislation?
  • Journal of Urban Economics, 30-41. Heiling, J. (2017). KÖİ Uygulamalarının IPSAS’lara Göre Muhasebeleştirilmesi;Örnek Ülke Uygulamaları.
  • KAMU ÖZEL İŞBİRLİĞİ(KÖİ) UYGULAMALARININ ULUSLARARASI MUHASEBE STANDARTLARINA GÖRE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ ve TABLOLARDA SUNUMU. Ankara: Ernst Young. KGK TFRS Yorum 12. (2007). TFRS Yorum 12 İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları. Ankara: Kamu Gözetim Kuru- mu.
  • Martins, A. C., Marques, R. C., & Cruz, C. O. (2011). Public–privatepartnershipsforwindpowergeneration:The
  • Portuguesecase. Energy Policy, 94-104. Mu, R., Jong, M., & Koppenjan, J. (2011). The rise and fall of Public–Private Partnerships in China: a path-de- pendent approach. Journal of Transport Geography, 794-806.
  • Nisar, T. M. (2013). Implementation constraints in social enterprise and community Public Private Partnerships.
  • International Journal of Project Management, 638-651. Oppio, A., & Torrieri, F. (2016). Supporting Public-Private for economic and financial feasibility of urban deve- lopment. Social and Behavioral Sciences, 62-68.
  • Özel İhtisas Komisyonu. (2014). Kamu Özel İşbirliği. Ankara: T. C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Shaoul, J., Stafford, A., & Stapleton, P. (2012). Accountability and corporate governance of public private part- nerships. Critical Perspectives on Accounting, 213-229.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2015). Kamu Özel İşbirliği Mevzuatı. Ankara: Yatırım Programlama İzleme Ve De- ğerlendirme Genel Müdürlüğü.
  • TASAV Ekonomi Araştırmaları Merkezi. (2017). Kamu-Özel İşbirliği Projeleri: Türkiye Ve Diğer Ülke Örnek- leri. TASAV Ekonomi Araştırmaları Merkezi, 27.
  • TFRS Yorum 12. (2011). İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları. Ankara: KGK.
  • Vertakova, J., & Plotnikov, V. (2014). Public-Private Partnerships and the Specifics of Their Implementation in
  • Vocational Education. Procedia Economics and Finance, 24-33. World Bank Group. (2016). 2016 Private Participation in Infrastructure (PPI) Annual Update. Washington: World Bank Group.
  • World Bank Group. (2017). January–June 2017 Private Participation in Infrastructure (PPI) Half Year Update.
  • Washington: World Bank Group. Yatırım Programlama İzleme Ve Değerlendirme Genel Müdürlüğü. (2016). Dünyada Ve Türkiye’De Kamu-Özel
  • İşbirliği Uygulamalarına İlişkin Gelişmeler. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı. Zaharioaie, M. (2012). Appropriate financial instruments for public-private partnership in European Union. Pro- cedia Economics and Finance, 800-805.

PUBLIC PRIVATE PARTNERSHIP PRACTICE IN THE WORLD AND TURKEY, EVALUATION IN THE SCOPE OF IFRS 12 SERVİCE CONCESSION ARRANGEMENTS AND IPSAS 32 SERVICE CONCESSION ARRANGEMENTS AND A CASE STUDY

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 53, 1 - 38, 01.01.2018

Öz

Public authorities have been encourage participation of private sector to exploit from private sector financing, knowledge and experience in the construction, development, renewal and operation of structures and infrastruc- tures related to public services such as roads, bridges, hospitals, prisons, airports, power facilities and telecom- munication networks in the countries. Public Private Partnership practices are rapidly growing around the World also in Turkey. There are public private partnership practices in the form of "Build-Operate-Transfer", "Build- Operate", "Build-Rent-Transfer" and " Transfer of Rights and Operation" in Turkey . In this study, public private partnership practices were examined specifically for “Build-Operate-Transfer” model mutually within the scope of IFRIC 12 and IPSAS 32 and a case study given to clarify the subject of steps be followed in accounting

Kaynakça

  • Akdoğan, Nalan., ‘’KÖİ Uygulamalarının Özel Sektörde TMS/TFRS’lere Göre Muhasebeleştirilmesi ve Ra- porlanması ‘’ (2017) KÖİ uygulamalarının uluslararası muhasebe standartlarına göre muhasebeleştirilmesi ve mali tablolarda sunumu Paneli SWİSS OTEL (Anatolia Balo Salonu)Arbulş, I., Lozano, J., & Rey-Maquieirab,
  • J. (2017). The challenges of tourism to waste-to-energy public-private partnerships. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 916-921.
  • Bettignies, J.-E. d., & Ross, T. (2009). Public–private partnerships and the privatization of financing: An incom- plete contracts approach. International Journal of Industrial Organization, 358-368.
  • Cruz, C. O., & Marques, R. C. (2013). Flexible contracts to cope with uncertainty in public–private partnerships.
  • International Journal of Project Management, 473-483. DMS 32. (2014). Hizmet İmtiyaz Sözleşmeleri. Ankara: Devlet Muhasebesi Standartları Kurulu.
  • EPEC, E. P. (2017, 11 05). European PPP Expertise Centre. European PPP Expertise Centre: http://www.eib.org/epec/find-out-more/faq adresinden alınmıştır
  • ERÜZ, E. (2017). Kamu Özel İş Birliği Uygulamalarının Muhasebeleştirilmesi. Kamu Özel İşbirliği(Köi) Uygu- lamalarının Uluslararası Muhasebe Standartlarına Göre Muhasebeleştirilmesi Ve Tablolarda Sunumu. Ankara:
  • T.C. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü. Eugenio, C., Demirag, I., & Grossic, G. (2017). Public sector reforms and public private partnerships: Overview and research agenda. Accounting Forum, 1-7.
  • Gangwar, R., & Raghuram, G. (2015). Framework for structuring public private partnerships in railways. Case
  • Studies on Transport Policy, 295-303. Geddes, R. R., & Wagner, B. (2013). Why do U.S. states adopt public–private partnership enabling legislation?
  • Journal of Urban Economics, 30-41. Heiling, J. (2017). KÖİ Uygulamalarının IPSAS’lara Göre Muhasebeleştirilmesi;Örnek Ülke Uygulamaları.
  • KAMU ÖZEL İŞBİRLİĞİ(KÖİ) UYGULAMALARININ ULUSLARARASI MUHASEBE STANDARTLARINA GÖRE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ ve TABLOLARDA SUNUMU. Ankara: Ernst Young. KGK TFRS Yorum 12. (2007). TFRS Yorum 12 İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları. Ankara: Kamu Gözetim Kuru- mu.
  • Martins, A. C., Marques, R. C., & Cruz, C. O. (2011). Public–privatepartnershipsforwindpowergeneration:The
  • Portuguesecase. Energy Policy, 94-104. Mu, R., Jong, M., & Koppenjan, J. (2011). The rise and fall of Public–Private Partnerships in China: a path-de- pendent approach. Journal of Transport Geography, 794-806.
  • Nisar, T. M. (2013). Implementation constraints in social enterprise and community Public Private Partnerships.
  • International Journal of Project Management, 638-651. Oppio, A., & Torrieri, F. (2016). Supporting Public-Private for economic and financial feasibility of urban deve- lopment. Social and Behavioral Sciences, 62-68.
  • Özel İhtisas Komisyonu. (2014). Kamu Özel İşbirliği. Ankara: T. C. Kalkınma Bakanlığı.
  • Shaoul, J., Stafford, A., & Stapleton, P. (2012). Accountability and corporate governance of public private part- nerships. Critical Perspectives on Accounting, 213-229.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2015). Kamu Özel İşbirliği Mevzuatı. Ankara: Yatırım Programlama İzleme Ve De- ğerlendirme Genel Müdürlüğü.
  • TASAV Ekonomi Araştırmaları Merkezi. (2017). Kamu-Özel İşbirliği Projeleri: Türkiye Ve Diğer Ülke Örnek- leri. TASAV Ekonomi Araştırmaları Merkezi, 27.
  • TFRS Yorum 12. (2011). İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları. Ankara: KGK.
  • Vertakova, J., & Plotnikov, V. (2014). Public-Private Partnerships and the Specifics of Their Implementation in
  • Vocational Education. Procedia Economics and Finance, 24-33. World Bank Group. (2016). 2016 Private Participation in Infrastructure (PPI) Annual Update. Washington: World Bank Group.
  • World Bank Group. (2017). January–June 2017 Private Participation in Infrastructure (PPI) Half Year Update.
  • Washington: World Bank Group. Yatırım Programlama İzleme Ve Değerlendirme Genel Müdürlüğü. (2016). Dünyada Ve Türkiye’De Kamu-Özel
  • İşbirliği Uygulamalarına İlişkin Gelişmeler. Ankara: T.C. Kalkınma Bakanlığı. Zaharioaie, M. (2012). Appropriate financial instruments for public-private partnership in European Union. Pro- cedia Economics and Finance, 800-805.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nalan Akdoğan Bu kişi benim

Osman Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Akdoğan, N., & Aydın, O. (2018). KAMU ÖZEL İŞBİRLİĞİ UYGULAMALARININ DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE Kİ DURUMU TFRS 12 YORUM İMTİYAZLI HİZMET ANLAŞMALARI VE DEVLET MUHASEBE STANDARDI 32 HİZMET İMTİYAZ SÖZLEŞMELERİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ VE ÖRNEK BİR UYGULAMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 17(53), 1-38.