BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE Kİ ÜNİVERSİTELERDE LİSANSÜSTÜ EĞİTİM PROGRAMLARINDA YER ALAN MUHASEBE STANDARTLARI DERSLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 50, 57 - 78, 01.01.2017

Öz

Dünyada yaşanan küreselleşme ortak bir muhasebe dili olan muhasebe standartlarını gündeme getirmiştir. Muhasebe Standartlarının devreye girmesiyle beraber muhasebe eğitiminin de değişen koşullara uyum sağlamasıve üniversitelerde lisansüstü muhasebe eğitiminde verilen derslerin de bu değişime uyum sağlayacak şekilde düzenlenmesi önem kazanmıştır. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, Türkiye’de lisansüstü muhasebe ve işletmeeğitimde muhasebe standartlarına ilişkin derslerin verilme düzeyinin ve ders içeriklerinin belirlenerek, ders içeriklerinin Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları Tam Seti’ne uyumunu ortayakoymaktır. Çalışma sonucunda kapsam dahilindeki lisansüstü eğitim programlarında muhasebe standartlarınailişkin derslerin, ders içeriklerinin Türkiye Muhasebe Standartları/Türkiye Finansal Raporlama Standartları TamSeti’ni karşılamadığı görülmüştür

Kaynakça

  • AKTÜRK, A. (2014). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Muhasebe Standartlarına Uyumu Sürecinde Eğitim Faktörü Üzerine Antalya İlinde Bir Araştırma”, Mali Çözüm Dergisi, Mart Nisan 2014.
  • AKTAŞ, R. (2013). “İlke Temelli Finansal Raporlama Standartları Nasıl Öğretilmeli? TFRS 10 – Konsolide Finansal Tablolar Standardı Örneği”, Mali Çözüm Dergisi, Ocak-Şubat: 133-168.
  • DALĞAR, H., İ. Çelik & M. MORTAŞ. (2011). “Muhasebe Öğrenimi Gören Öğrencilerin TMS/TFRS Hakkındaki Farkındalıklarına Yönelik Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1): 217-230.
  • DEMİR, B. (2012). “Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları”, Journal of Research in Educationand Teaching, 1(4): 109-120.
  • GÖKÇEN, G., B. ATAMAN, Y. CEBECİ & H. CAVLAK. (2015). “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11 (44): 121-145.
  • KAVUT, L. & B. ADİLOĞLU. (2012). “Türkiye’deki Üniversitelerde Lisans ve Yüksek Lisans Eğitiminde İç Denetim Derslerinin Durum Analizi”, Akademik Forum, Türkiye İç Denetim Enstitüsü Yayınları: 25-38.
  • MARŞAP, B. & G. KURT. (1996). “Yüksek Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Program ve Öğretim Üyeleri Açısından Değerlendirilmesi ve Bazı Öneriler”, XV. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 13-17 Kasım, Side, Antalya.
  • MARŞAP, B. & G. KURT. (1998). “Muhasebe Standartlarının Farklı Eğitim Düzeylerinde Müfredat ve Kapsam Açısından İncelenmesi ve Bir Model Önerisi”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 11-24.
  • ÖZERHAN, Y. & S. YANIK. (2015). Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları Türkiye Finansal Raporlama Standartları, TÜRMOB Yayınları.
  • T.C. Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu. (2015). TMS/TFRS Tam Seti, http://www.kgk.gov.tr/content_detail-345-1055-tms-tfrs-2015-seti.html, (Erişim Tarihi: 10.01.2016).
  • T.C. Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu. (2015). “Yerel Finansal Raporlama Çerçevesi Taslağı”,
  • %20Raporlama%20%C3%87er%C3%A7eve%20Tasla%C4%9F%C4%B1.pdf, (Erişim Tarihi: 15.12.2015).
  • http://www.kgk.gov.tr/contents/files/Pdf/Ek_1_Yerel%20Finansal TERZİ, S., İ. KIYMETLİ ŞEN & B. SOLAK. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz: 83-100.
  • ÜLKÜ, S. & A. GÖKGÖZ. (2013). “Lisans ve Önlisans Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Türkiye Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Konusundaki Bilgi Düzeylerinin ve Farkındalıklarının Ölçülmesi: Yalova Örneği”, Mali Çözüm Dergisi, Mart-Nisan: 39-56.
  • YALLAPRAGADA, R. R., A. G. TOMA. & C. W. ROE. (2011). “ The Impact Of International Financial Reporting Standards On Accounting Curriculum In The United States”, American Journal of Business Education, 4(1), January: 61-64.
  • YILDIRIM, S. (2012). “ Muhasebe Meslek Mensuplarının TTK, TMS/TFRS ve KOBİ TFRS İle İlgili Genel Görüşleri: Erzincan Örneği”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 404.
  • ZAİF, F. & Y. AYANOĞLU. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 115-136. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu. 14.02.2011 Tarihli, 27846 Sayılı, Resmi Gazete.

A RESEARCH ON ACCOUNTING STANDARDS COURSES PRESENTED IN GRADUATE LEVEL PROGRAMS OF UNIVERSITIES IN TURKEY

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 50, 57 - 78, 01.01.2017

Öz

Globalization brought on accounting standards as a common accounting language. Adaptation of accounting education to the changing circumstances, and rearrangement of accounting course guides in graduate level programsof universities for adaptation to this change have gain importance in conjunction with the initiation of accountingstandards. In this context, the main objective of this paper is to determine the extent and curriculums of accountingstandards courses in accounting and business management education at graduate level in Turkey, and to demonstrate the accordance with these curriculums and Turkey Accounting Standards / Turkey Financial ReportingStandards Full Set. The findings indicate that course guides of accounting standards courses at graduate level inscope of this research has not covered Turkey Accounting Standards / Turkey Financial Reporting StandardsFull Set

Kaynakça

  • AKTÜRK, A. (2014). “Muhasebe Meslek Mensuplarının Muhasebe Standartlarına Uyumu Sürecinde Eğitim Faktörü Üzerine Antalya İlinde Bir Araştırma”, Mali Çözüm Dergisi, Mart Nisan 2014.
  • AKTAŞ, R. (2013). “İlke Temelli Finansal Raporlama Standartları Nasıl Öğretilmeli? TFRS 10 – Konsolide Finansal Tablolar Standardı Örneği”, Mali Çözüm Dergisi, Ocak-Şubat: 133-168.
  • DALĞAR, H., İ. Çelik & M. MORTAŞ. (2011). “Muhasebe Öğrenimi Gören Öğrencilerin TMS/TFRS Hakkındaki Farkındalıklarına Yönelik Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1): 217-230.
  • DEMİR, B. (2012). “Muhasebeye Yön Veren Gelişmeler ve Meslek Yüksekokullarında Verilen Muhasebe Eğitimine Yansımaları”, Journal of Research in Educationand Teaching, 1(4): 109-120.
  • GÖKÇEN, G., B. ATAMAN, Y. CEBECİ & H. CAVLAK. (2015). “Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Lisans Programlarındaki Muhasebe Standartları Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11 (44): 121-145.
  • KAVUT, L. & B. ADİLOĞLU. (2012). “Türkiye’deki Üniversitelerde Lisans ve Yüksek Lisans Eğitiminde İç Denetim Derslerinin Durum Analizi”, Akademik Forum, Türkiye İç Denetim Enstitüsü Yayınları: 25-38.
  • MARŞAP, B. & G. KURT. (1996). “Yüksek Lisans Düzeyindeki Muhasebe Eğitiminin Program ve Öğretim Üyeleri Açısından Değerlendirilmesi ve Bazı Öneriler”, XV. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 13-17 Kasım, Side, Antalya.
  • MARŞAP, B. & G. KURT. (1998). “Muhasebe Standartlarının Farklı Eğitim Düzeylerinde Müfredat ve Kapsam Açısından İncelenmesi ve Bir Model Önerisi”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1: 11-24.
  • ÖZERHAN, Y. & S. YANIK. (2015). Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları Türkiye Finansal Raporlama Standartları, TÜRMOB Yayınları.
  • T.C. Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu. (2015). TMS/TFRS Tam Seti, http://www.kgk.gov.tr/content_detail-345-1055-tms-tfrs-2015-seti.html, (Erişim Tarihi: 10.01.2016).
  • T.C. Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu. (2015). “Yerel Finansal Raporlama Çerçevesi Taslağı”,
  • %20Raporlama%20%C3%87er%C3%A7eve%20Tasla%C4%9F%C4%B1.pdf, (Erişim Tarihi: 15.12.2015).
  • http://www.kgk.gov.tr/contents/files/Pdf/Ek_1_Yerel%20Finansal TERZİ, S., İ. KIYMETLİ ŞEN & B. SOLAK. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz: 83-100.
  • ÜLKÜ, S. & A. GÖKGÖZ. (2013). “Lisans ve Önlisans Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Türkiye Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları Konusundaki Bilgi Düzeylerinin ve Farkındalıklarının Ölçülmesi: Yalova Örneği”, Mali Çözüm Dergisi, Mart-Nisan: 39-56.
  • YALLAPRAGADA, R. R., A. G. TOMA. & C. W. ROE. (2011). “ The Impact Of International Financial Reporting Standards On Accounting Curriculum In The United States”, American Journal of Business Education, 4(1), January: 61-64.
  • YILDIRIM, S. (2012). “ Muhasebe Meslek Mensuplarının TTK, TMS/TFRS ve KOBİ TFRS İle İlgili Genel Görüşleri: Erzincan Örneği”, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 404.
  • ZAİF, F. & Y. AYANOĞLU. (2007). “Muhasebe Eğitiminde Kalitenin Arttırılmasında Ders Programlarının Önemi: Türkiye’de Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 115-136. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu. 14.02.2011 Tarihli, 27846 Sayılı, Resmi Gazete.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seyhan Çil Koçyiğit Bu kişi benim

Şükran Güngör Tanç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Koçyiğit, S. Ç., & Tanç, Ş. G. (2017). TÜRKİYE’DE Kİ ÜNİVERSİTELERDE LİSANSÜSTÜ EĞİTİM PROGRAMLARINDA YER ALAN MUHASEBE STANDARTLARI DERSLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 16(50), 57-78.