Review Article
BibTex RIS Cite

AN ASSESSMENT ON HIGHER EDUCATION PROGRAMS FOR THE ACCOUNTING PROFESSION IN THE LIGHT OF THE RESULTS OF THE INTERNSHIP ENTRANCE EXAM

Year 2023, Volume: 23 Issue: 69, 1 - 26, 10.05.2023
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1218034

Abstract

With our increasing number of universities and departments in the fields of social sciences, many graduates join the business life every year. However, on various platforms, business people and human resources managers express their opinions that they face problems in finding personnel suitable for the required qualifications and that their knowledge and competencies are not sufficient. In this context, the Internship Entrance Exam, which is the first step of the process of becoming a Certified Public Accountant, carried out by TÜRMOB, is seen as an important tool in measuring the knowledge of undergraduates in this field. The aim of this study is to make an analytical evaluation of the success scores of the graduates in the said exams, to determine the status of undergraduate education and to make suggestions. The results of the analysis made on the exam results in 2021, taken as an example, reveal the necessity of reviewing undergraduate education in accordance with today’s conditions and the expectations of the business world.

References

  • https://www.tesmer.org.tr/?p=1457.
  • https://www.turmob.org.tr/Arsiv/FCKEditor/userfiles/file/3568%20SAYILI%20YASA/3568Say%C4%B1iliYasa_ 14_11_2018.pdf.

STAJA GİRİŞ SINAVI SONUÇLARI IŞIĞINDA MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİNE YÖNELİK YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLEME

Year 2023, Volume: 23 Issue: 69, 1 - 26, 10.05.2023
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1218034

Abstract

Sayıları artan üniversitelerimiz ve sosyal bilimler alanlarındaki bölümlerimiz ile iş hayatına her yıl çok sayıda mezun katılmaktadır. Ancak çeşitli platformlarda iş insanları ve insan kaynakları yöneticileri, aranan niteliklere uygun personel bulmada sorunlarla karşılaştıkları ve bilgi ve yetkinliklerin yeterli olmadığı şeklinde görüşlerini dile getirmektedirler. Bu bağlamda TÜRMOB’un yürütmekte olduğu Serbest Muhasebeci Mali Müşavir olma sürecinin ilk adımı olan Staja Giriş Sınavı, lisans mezunlarının bu alandaki bilgilerini ölçmede önemli bir araç olarak görülmektedir. Yılda üç kez yapılan sınavlara 3568 sayılı Kanuna uygun bölümlerden her dönem en az 17 bin mezun katılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, söz konusu sınavlarda mezunların başarı puanlarının analitik bir değerlemesini yaparak lisans öğrenimine ilişkin durum saptaması yapmak ve önerilerde bulunmaktır. Örnek olarak alınan 2021 yılında yapılan sınav sonuçları üzerinden elde edilen analiz sonuçları, lisans öğreniminin, günümüz koşullarına ve iş dünyasının beklentilerine uygun şekilde gözden geçirilmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.

References

  • https://www.tesmer.org.tr/?p=1457.
  • https://www.turmob.org.tr/Arsiv/FCKEditor/userfiles/file/3568%20SAYILI%20YASA/3568Say%C4%B1iliYasa_ 14_11_2018.pdf.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section İnceleme Makalesi
Authors

Cemal Yükselen 0000-0001-5871-7280

Publication Date May 10, 2023
Submission Date December 12, 2022
Acceptance Date January 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 23 Issue: 69

Cite

APA Yükselen, C. (2023). STAJA GİRİŞ SINAVI SONUÇLARI IŞIĞINDA MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİNE YÖNELİK YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLEME. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 23(69), 1-26. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1218034