Parliaments have a supremacy in the making Law in the most of
the states regardless it has the common law system or civil law system.
Parliament as an elected power that adopts, replaces, or repeal laws
whereas courts implement and interpret the enacted laws and makes laws
where a relevant law or precedent is absent to solve a problem in a specific
case. The more for the parliament is clarifying, modifying or replacing the
common law precedents and jurisprudence. The judges’ main task is to
interpret the statutes utilizing the rules of interpretation.
This essay aims to give brief explanation on the rules of interpretation
in the United Kingdom as a foremost common law example. These rules
are examined under the mainly four titles: the literal rule, the golden rule,
the mischief rule and the purposive approach. Apart from this issue the
article mentions the tasks of the courts beyond the interpretation.
Anglo-Sakson hukuk sistemi veya kıta Avrupası hukuk sistemine sahip olup olmadığına bakılmaksızın ülkelerin çoğunda kanun yapımında parlamentolar önceliğe sahiptirler. Parlamento seçilmiş bir organ olarak kanun çıkartır veya kanunu değiştirir ya da iptal ederken mahkemeler ise çıkarılan kanunları uygular ve yorumlar veya önündeki somut bir davayı çözmesini sağlayacak kanun veya içtihat yok ise kendisi kanun koyucu gibi kanun yapar. Parlamento için daha da ötesi, teamül hukukunun içtihatlarını açıklamak, dönüştürmek ve değiştirmektir. Hakimin esas görevi yorum tekniklerine başvurarak kanunları yorumlamaktır.Bu makale Anglo-Saxon hukuk sisteminin önde gelen uygulayıcısı olan İngiltere’deki kanun yorumlama kuralları hakkında kısa bir açıklama yapmayı amaçlamıştır. Bu kurallar başlıca dört başlık altında ele alınmıştır: lafzi kural, altın kural, problemli kural ve amaçsal yaklaşımdır. Bunun dışında, çalışmada mahkemelerin yorum yapma dışındaki görevlerinden de bahsedilmektedir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 6 |