Kamu ihale sözleşmeleri ekonomik ve sosyal öneme sahip
sözleşmelerdir. Bu sebeple sözleşme imzalanıncaya kadar olan
müzakereler sıkı şekil kurallarına tabi tutulmuştur. Kamu İhale
sözleşmesinin yapılmasında 4734 sayılı Kamu İhale Kanununda üç
ihale usulü belirlenmiştir. Bu ihale usulleri sözleşmenin hukuka uygun
olarak yapılmasını sağlar. Burada Türk Borçlar Hukukuna hakim olan
ilkelerden irade serbestisi taraflara sınırlanarak tanınmıştır. İrade
serbestisi istekli açısından teklif verilip verilmemesi, fiyatın serbestçe
teklif edilmesi olarak belirlenmiştir. Ancak belli istekliler arasında
ihale usulü ve pazarlık usulünde sınırlı da olsa özel tarafın sözleşme
şartlarını müzakere etmesi, teknik çözümleri ileri sürmesi mümkündür.
İdare açısından özel hukuk sözleşmesi olan kamu ihale sözleşmesinin
yapılması sıkı kurallara bağlanmıştır. Bu husus idarenin piyasa aktörleri
karşısında dezavantajlı konuma düşürse de, idare piyasadaki gücüyle
bu olumsuzluğu telafi edecek güçtedir. Kısaca ihale usulü kamu ihale
sözleşmesinin şeklidir. Bu usule uyulmaksızın yapılan sözleşmeler 6098
sayılı Türk Borçlar Kanununun 27 nci maddesinde yer alan yaptırıma
tabi olurlar. Bu durum hem idare hem de istekli açısından katlanılması
zor maddi sonuçları doğurabilir. Burada belirtmekte fayda olan bir husus
bulunmaktadır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanununda yer alan hükümleri
emredici, tamamlayıcı ve yorumlayıcı kurallar olarak sınıflandırmak
gerekir. Emredici kurallara aykırı yapılan bir ihalede, sözleşme Kanuna
aykırı hâle gelir.
Kamu ihale sözleşmesi İhale usulü Kamu İhale Kanunu Açık ihale usulü Belli istekliler arasında ihale usulü Pazarlık usulü
Subjects | Law in Context |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 9 |