Hukuk devleti ilkesinin sonuçlarından biri idarenin işlem ve
eylemlerinin yargısal denetime tabi olmasıdır. İdari işlem ve eylemlerin
hukuka uygun olup olmadıklarının yargısal denetimi idari mahkemeler
tarafından yapılır. İdari yargı yerlerinde açılan davalarda davayı
sonuçlandıran hukuksal kurumlardan biri de feragat kurumudur.
Davadan feragat ile, davacı dava konusu istem sonucundan tamamen veya
kısmen vazgeçer. Dolayısıyla feragat, davayı kesin olarak sonuçlandırır.
İdari yargıda uyuşmazlıkların çözümü İdari Yargılama Usulü
Kanunu’nda gösterilen usullere tabidir. Söz konusu Kanun’da feragate
ilişkin herhangi bir düzenleme söz konusu değildir. Anılan Kanun’un
31. maddesi ile feragat konusunda Hukuk Muhakemeleri Kanunu’na
atıf yapılmış ve bu Kanun’un feragate ilişkin hükümlerinin uygulanacağı
belirtilmiştir. Ancak idari davaların özelliği ve imar planı/değişikliği
davalarının da kamusal niteliği gereği feragat konusunda Hukuk
Muhakemeleri Kanunu düzenlemelerinden farklı uygulamalar söz
konusudur. Bu bağlamda idari yargıda feragatin neden farklı uygulanması
gerektiği de doktrin ve yargısal içtihatlarla ortaya konulmuştur.
Administrative actions and acts are subject to judicial review which is
a natural result of the rule of law principle. This judicial review regarding
whether the administrative actions and acts are lawful or not is carried out
by the administrative courts. Waiver is one of the legal procedures which
conclude the cases brought before the administrative courts. Through
waiver, the claimant completely or partially waives its claims in a dispute.
Accordingly, waiver concludes the claim being waived definitely.
The resolution of disputes in administrative justice is subject to the
procedures set forth in the Code of Administrative Procedure. There is
no regulation in respect of waiver in the mentioned law. Article 31 of the
aforesaid law refers to the Code of Civil Procedure in regard to waiver
and states that the provisions of the latter code regarding the waiver
shall be applicable. Practices deviating from the provisions of the Code
of Civil Procedure regarding the waiver are emerged due to the inherent
character of the administrative cases and public nature of the zoning plan/
amendment cases. In this study, the reason why waiver should be applied
in administrative justice in a different way is explained with doctrine and
jurisprudence.
Constitutional state freedom to seek rights administrative jurisdiction zoning plan amendment case waiver
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 14 |