Bu çalışmada öğretmenlerin
proaktif davranışları ile beş faktör kişilik (BFK) özellikleri arasındaki
ilişki incelenmiştir. Çalışma ilişkisel tarama modelinde
gerçekleştirilmiştir. Veriler, Elazığ il
merkezinde görev yapan öğretmenlerinde oransız eleman örnekleme yöntemi ile 224
öğretmenden toplanmıştır. Verilerin toplanması sürecinde On-Maddeli Kişilik
Ölçeği ile Kısaltılmış Proaktivite Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi
için betimsel istatistiklerden faydalanılmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlerin dışa
dönüklük, yumuşak başlılık, duygusal dengelilik ve deneyime açıklık kişilik
özelliklerinin “Biraz Katılıyorum” düzeyinde iken, sorumluluk kişilik özelliği
ile proaktif davranışlar sergilemelerinin “Katılıyorum” düzeyinde olduğu ortaya
çıkmıştır. Öğretmenlerin proaktif davranış düzeyleri ile demografik
özelliklerden sadece eğitim durumu arasında anlamlı ve pozitif ilişki olduğu görülmüştür.
Öğretmenlerin proaktif davranış düzeyleri ile sorumluluk, dışadönüklük ve
deneyime açıklık özellikleri arasında orta düzeyde, yumuşak başlılık ve
duygusal dengelilik özellikleri arasında düşük düzeyde, anlamlı ve pozitif
yönde ilişkinin olduğu görülmüştür. Regresyon analizinin birinci adımında
eklenen eğitim durumu ve kıdem değişkenlerinin proaktif davranış üzerinde
anlamlı yordayıcı olduğu, fakat cinsiyet değişkeninin proaktif davranış
üzerinde anlamlı bir yordayıcı olmadığı görülmüştür. Analize
ikinci adımda eklenen BFK özelliklerinin hepsi birlikte öğretmenlerin proaktif
davranışlarını anlamlı düzeyde yordamıştır. Özellikle deneyime açıklık ve
dışadönüklük özelliklerinin öğretmenlerin proaktif davranış üzerinde anlamlı
yordayıcılar olduğu, ancak sorumluluk, yumuşak başlılık ve duygusal dengelilik
özelliklerinin anlamlı yordayıcılar olmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışmanın
sonunda öğretmenlerin proaktifliklerinin arttırılmasına yönelik çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | PHILOLOGIA |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan
Uluslararası Hakemli Bir Dergidir