William
Shakespeare handles the historical story of Lear, one of the British kings of
pre-Christian era, with his own interpretation in King Lear (1605). King Lear
unfairly divides his country among his three daughters, and this tragic mistake
initiates the process of him settling a score both with his daughters and the
nature, which eventually leads him to madness and death. In addition to this
narrative, Shakespeare embeds the stories of Gloucester and his two sons into
the text as a sub-plot in parallel with Lear and his daughters. Furthermore,
the notion of nature which is located at the center of the narrative and which
has a direct impact on all of the characters points out another father figure
that has been almost characterized, and gives birth to a superstratum of the
story.
This
reading discusses Lear and Gloucester characters in King Lear in their
relations with both their children and nature (gods) which we can consider as
their fathers. Multi-layered and concurrent narrative structure is reviewed
within this theme, and the grotesque and absurd elements in the play are tried
to be analyzed in terms of such relation.
William Shakespeare, Kral Lear (1605) oyununda;
Hristiyanlık öncesi dönem Britanya krallarından Lear’ın tarihsel öyküsünü,
kendi yorumuyla ele almaktadır. Oyunda Kral Lear, ülkesini üç kızı arasında
adaletsiz bir şekilde paylaştırır ve bu trajik hatası Lear’ı, hem kızlarıyla
hem de doğayla giriştiği hesaplaşmada deliliğe ve ölüme sürükleyecek olan
süreci başlatır. Shakespeare, bu anlatıya ek olarak, Gloucester ve iki oğlunun
öyküsünü, Lear ve kızlarınınkine paralel, oyun içi bir alt öykü (sub-plot) olarak
kurguya yerleştirmektedir. Yanı sıra, yapının merkezinde yer alan “doğa”
kavramı; tüm karakler üzerinde direkt etki sahibi olup, adeta karakterleşmiş
başka bir baba figürüne işaret etmekte ve üst bir öykü katmanını daha
doğurmaktadır.
Bu
çalışma; Kral Lear oyunundaki Lear ve Gloucester karakterlerini hem
çocuklarıyla hem de kendi babaları sayabileceğimiz doğa (tanrılar) ile
ilişkileri içinde ele almaktadır. Oyunun sahip olduğu, çok katmanlı ve eş
zamanlı gelişen öykü yapısı bu izlek içinde incelenmekte, oyunun sahip olduğu
grotesk ve absürt ögelerse bu ilişki üzerinden analiz edilmeye çalışılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |