Education, which has great importance for all countries, requires continuity in order for individual and social development to proceed. COVID-19 global pandemic directly impacted educational activities and all areas of life, and its continuity during the pandemic period was ensured by the distance learning model, which took place through communication technologies. The distance education model, which is currently in the everyday use of different generations, is provided by the interior designs made with universal design criteria for individuals in different working environments to benefit from teaching and learning at an optimum level. This process shows that the distance education model will have more place in educational activities in parallel with the developing communication technologies. In this direction of the study, literature studies on different generations of distance education users were examined and tried to be interpreted by the design criteria, ergonomics, and universal design principles of an efficient work environment. This study investigated the necessary criteria for optimizing the human being's physiological and psychological characteristics and anatomy based on learning, teaching, and ergonomics to create these work environments.
Bütün ülkeler için büyük öneme sahip olan eğitim faaliyetleri, bireysel ve toplumsal gelişimin devam edebilmesi için bir süreklilik arz etmektedir. COVID-19 küresel salgını yaşamın her alanına olduğu gibi eğitim faaliyetlerine de doğrudan etki etmiş ve pandemi dönemindeki eğitim faaliyetlerinin sürekliliği iletişim teknolojileri üzerinden gerçekleşen uzaktan eğitim modeli ile sağlanmıştır. Farklı kuşakların ortak kullanımında olan uzaktan eğitim modeli, farklı çalışma ortamlarında bulunan bireylerin eğitim ve öğretimden optimum düzeyde fayda alması, evrensel tasarım kriterleri ile yapılan mekân tasarımları ile sağlanır. Yaşanan bu süreç, gelişen iletişim teknolojileriyle paralel olarak uzaktan eğitim modelinin eğitim faaliyetleri içerisinde daha çok yere sahip olacağını göstermektedir. Bu doğrultuda yapılan bu çalışmada; uzaktan eğitimin kullanıcılarını oluşturan farklı kuşaklar üzerine literatür çalışmaları incelenmiş ve verimli bir çalışma ortamının tasarım kriterleri, ergonomi ve evrensel tasarım ilkeleri doğrultusunda yorumlanmaya çalışılmıştır. Bu çalışma ortamlarının oluşturulması için, öğrenme, öğretme ve ergonomi temelinde insanın fizyolojik ve psikolojik özellikleri ile anatomisine en uygun hale getirilmesi için gerekli kriterler araştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Acceptance Date | July 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 1 |