Research Article
BibTex RIS Cite

Sanatta Deneysel Yaklaşım ve Yaratıcılık Bakımından Monotip Baskı Tekniği

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 191 - 211
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1591788

Abstract

Resim, sanatçının içsel dünyasını ve duygularını görsel bir dile dönüştürdüğü bir sanat biçimidir. Renkler ve formlar, izleyicinin hayal gücünü harekete geçirir ve farklı yorumlara olanak tanımaktadır. Her eser, sanatçının deneyimlerinin bir yansımasıdır ve izleyiciyle benzersiz bir bağ kurmaktadır. Baskıresim, bu bağı geniş kitlelere ulaştırarak sanatçının ifadesini yayar ve izleyicilere farklı bakış açıları sunar. Böylece, bireysel deneyimler kolektif bir paylaşım haline gelmekte, sanatın erişilebilirliği ve etkisi artmaktadır. Baskıresim, çok eski dönemlere uzanan bir teknik olup yüksek baskı, çukur baskı, monotip baskı, elek baskı ve düz baskı gibi birçok yöntemi içerir. Zamanla sanatçılar yeni teknikler geliştirmiş ve dijital baskı da önemli bir yer edinmiştir. Monotip baskı, özgün eser üretimi sağlayan, az araç gerektiren ve anlık sonuçlar veren bir tekniktir. Tekniğin kolay ve etkili oluşu, çabuk sonuç vermesi ve anlık elde edilen görünümün tekrar edilememesi, çalışmanın konusunu oluşturan önemli unsurlar olmuştur. Araştırmada literatür taraması yöntemi uygulanırken, araştırmacı eser analizi yönteminden de yararlanmıştır. Literatür taraması yöntemi ile konuyla ilgili mevcut bilgi birikimini ortaya koymak ve daha önce yapılmış çalışmaları incelemek amaçlanmıştır. Bu süreçte, baskıresmin tarihçesi ve bu alandaki çeşitli teknikler incelenmiştir. Eser analizi yapılırken eserler teknik açıdan incelenmiş ve betimlenmiştir. Eserlerin nasıl yapıldığı, kompozisyon, renk dağılımı ve yapım tekniği gibi unsurlar eser analizinde etkili olmuştur. Özellikle monotip baskı tekniği, çalışmanın merkezinde yer almış ve bu teknik üzerine derinlemesine bir analiz yapılmıştır. Monotip, tek seferlik baskı yapılan bir tekniktir ve sanatçının yaratım sürecindeki özgünlüğüyle dikkat çekmektedir. Bu nedenle, monotip baskı uygulamaları örnekler üzerinden açıklanmış; kullanılan malzemeler, teknik süreçler ve sanatçıların yaratım aşamasındaki yaklaşımları gibi unsurlar detaylandırılmıştır.

References

  • Abdullah, Legino vd. (2016). Monoprint Technique: Medium and Expression, DOI: 10.1007/978-981-10-0237-3_41 https://www.researchgate.net/publication/323004933
  • Arısoy, D. & Kayahan, Z. (2022). “Monobaskı Üzerine Bir Uygulama Örneği”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (ISSN: 2630- 631X) 8(62): 1528-1535 https://smartofjournal.com/files/smartjournal/86495ecc-603f-4712-8c37-e2023bd4a751.pdf
  • Aydın, A. (2020). “Bir Boyaresim-Baskıresim Kombinasyonu Olarak Monotype-Boyaresim İlişkisi ve Bir Örnek Olarak Giovanni Benedetto Castıglione”. IEDSR Association, 5(5), 154–164. https://doi.org/10.46872/pj.50 https://pearsonjournal.com/index.php/pub/index
  • Balamber, B. (2020). “Melez Bir Baskıresim Tekniği: On Yedinci Yüzyıldan On Dokuzuncu Yüzyıla Monotip”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(22), 82-97. https://doi.org/10.16950/iujad.795089
  • Balamber, B. (2020, December 2). Monotip ile Monobaskı Arasındaki Farklar Üzerine Bir Çalışma. bbalamber. https://www.burcakbalamber.com/single-post/monotip-ile-monobask%C4%B1-aras%C4%B1ndaki-farklar-%C3%BCzerine-bir-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fma
  • Baskı Resim Teknikleri. (2024). IMOGA Panel. https://www.imoga.org/tr/what-are-we-doing/printing-picture-techiques/category:cukur-baski
  • Baskı Resimin Tarihçesi. (2024). IMOGA Panel. https://www.imoga.org/tr/what-are-we-doing/baski-resimin-tarihcesi
  • Doksanoğlu, A. (2020). “Güzel Sanatlar Eğitiminde Etkin Öğrenme Becerisi Geliştirme Bağlamında Bir Şema Örneği: Monobaskı Tekniği”, Journal of Arts, 3(3), 2020, 237-264. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1286894
  • Field, R, S. (1973). Paul Gauguin: Monotypes, Published on The Occasion of The Exhibition at The Philadelphia Museum of Art. https://dn720308.ca.archive.org/0/items/paulgauguinmonot00gaug/paulgauguinmonot00gaug.pdf
  • Grabowski B. ve Fick B. (2009). Baskıresim, Çev. Simber Atay Eskier & Arif Ziya Tunç, İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Karakuş, G. (2023). “Bilgi objesinin estetik objeye dönüşümü bağlamında Katsushika Hokusai Ukiyo-e’lerinde Fuji Dağı”. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31, 1-12. Doi: 10.17484/yedi.1169412 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2625947
  • Kıran, H. (2016). Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bir Bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 54-77. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291232
  • Keskin, İ. (2022). Uluslararası Ölçütleriyle Özgün Baskıresim, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı: 13.
  • Malkoç, E. G. (2018). Ukiyo-e: yüzen dünya resimleri. Yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Plastik Sanatlar Ana Bilim Dalı. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=p2lEC4W8UbE2H7iJXYv0WA&no=xAjBMd2yy5bk8KxmRU_giA
  • Metropolitan Museum of Art. (1980). The Painterly Print: Monotypes from the Seventeenth to the Twentieth Century, New York.
  • Maurice Prendergast. The Rehearsal. 1900 | MOMA. The Museum of Modern Art. https://www.moma.org/collection/works/63503
  • Polat, H, H. (2018). “Endüstriyel Baskı Teknikleri ve Dijital Baskı”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 81, Kasım 2018, s. 639-646. https://asosjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=14319
  • Uğur, E. (2019). “Serigrafi Baskı Tekniğinde Kalıp Malzemesi Olarak Kullanılan Sentetik Dokumaların Baskı Kalitesi ve Kullanım Performansını Belirleyen Üretim Süreçlerinin Analizi”. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (15), 526-534. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/679168

Monotype Printing Technique in Terms of Experimental Approach and Creativity in Art

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 191 - 211
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1591788

Abstract

Painting is an art form through which the artist transforms their inner world and emotions into a visual language. Colors and forms stimulate the viewer's imagination and allow for diverse interpretations. Each artwork reflects the artist's experiences and establishes a unique connection with the viewer. Printmaking extends this connection to broader audiences, disseminating the artist's expression and offering different perspectives to the audience. In this way, individual experiences become a collective sharing, enhancing both the accessibility and impact of art. Printmaking, an ancient technique, encompasses various methods such as relief printing, intaglio, monotype, screen printing, and lithography. Over time, artists have developed new techniques, with digital printing also gaining significant prominence. Monotype printing is a technique that produces unique works, requires minimal tools, and offers instantaneous results. The simplicity and effectiveness of the technique, its quick outcomes, and the fact that the resulting image cannot be reproduced have made these aspects central to the subject of the study. A literature review method has been employed in the research, along with the analysis of artworks. The literature review aims to present the existing knowledge on the topic and examine previous studies. During this process, the history of printmaking and various techniques in the field were explored. The pieces were examined and described from a technical perspective when conducting artwork analysis. Elements such as composition, color distribution, and production techniques were key aspects of the artwork analysis. Specifically, the monotype printing technique has been central to the study, and an in-depth analysis of this technique was carried out. Monotype is a one-time printing process, notable for its uniqueness in the artist's creative process. Therefore, examples of monotype applications have been explained, detailing the materials used, technical processes, and the artists' approaches during the creation phase.

References

  • Abdullah, Legino vd. (2016). Monoprint Technique: Medium and Expression, DOI: 10.1007/978-981-10-0237-3_41 https://www.researchgate.net/publication/323004933
  • Arısoy, D. & Kayahan, Z. (2022). “Monobaskı Üzerine Bir Uygulama Örneği”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (ISSN: 2630- 631X) 8(62): 1528-1535 https://smartofjournal.com/files/smartjournal/86495ecc-603f-4712-8c37-e2023bd4a751.pdf
  • Aydın, A. (2020). “Bir Boyaresim-Baskıresim Kombinasyonu Olarak Monotype-Boyaresim İlişkisi ve Bir Örnek Olarak Giovanni Benedetto Castıglione”. IEDSR Association, 5(5), 154–164. https://doi.org/10.46872/pj.50 https://pearsonjournal.com/index.php/pub/index
  • Balamber, B. (2020). “Melez Bir Baskıresim Tekniği: On Yedinci Yüzyıldan On Dokuzuncu Yüzyıla Monotip”. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(22), 82-97. https://doi.org/10.16950/iujad.795089
  • Balamber, B. (2020, December 2). Monotip ile Monobaskı Arasındaki Farklar Üzerine Bir Çalışma. bbalamber. https://www.burcakbalamber.com/single-post/monotip-ile-monobask%C4%B1-aras%C4%B1ndaki-farklar-%C3%BCzerine-bir-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fma
  • Baskı Resim Teknikleri. (2024). IMOGA Panel. https://www.imoga.org/tr/what-are-we-doing/printing-picture-techiques/category:cukur-baski
  • Baskı Resimin Tarihçesi. (2024). IMOGA Panel. https://www.imoga.org/tr/what-are-we-doing/baski-resimin-tarihcesi
  • Doksanoğlu, A. (2020). “Güzel Sanatlar Eğitiminde Etkin Öğrenme Becerisi Geliştirme Bağlamında Bir Şema Örneği: Monobaskı Tekniği”, Journal of Arts, 3(3), 2020, 237-264. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1286894
  • Field, R, S. (1973). Paul Gauguin: Monotypes, Published on The Occasion of The Exhibition at The Philadelphia Museum of Art. https://dn720308.ca.archive.org/0/items/paulgauguinmonot00gaug/paulgauguinmonot00gaug.pdf
  • Grabowski B. ve Fick B. (2009). Baskıresim, Çev. Simber Atay Eskier & Arif Ziya Tunç, İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Karakuş, G. (2023). “Bilgi objesinin estetik objeye dönüşümü bağlamında Katsushika Hokusai Ukiyo-e’lerinde Fuji Dağı”. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 31, 1-12. Doi: 10.17484/yedi.1169412 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2625947
  • Kıran, H. (2016). Çağdaş Baskı Resim Sanatına Genel Bir Bakış. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 54-77. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291232
  • Keskin, İ. (2022). Uluslararası Ölçütleriyle Özgün Baskıresim, Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı: 13.
  • Malkoç, E. G. (2018). Ukiyo-e: yüzen dünya resimleri. Yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Plastik Sanatlar Ana Bilim Dalı. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=p2lEC4W8UbE2H7iJXYv0WA&no=xAjBMd2yy5bk8KxmRU_giA
  • Metropolitan Museum of Art. (1980). The Painterly Print: Monotypes from the Seventeenth to the Twentieth Century, New York.
  • Maurice Prendergast. The Rehearsal. 1900 | MOMA. The Museum of Modern Art. https://www.moma.org/collection/works/63503
  • Polat, H, H. (2018). “Endüstriyel Baskı Teknikleri ve Dijital Baskı”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 81, Kasım 2018, s. 639-646. https://asosjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=14319
  • Uğur, E. (2019). “Serigrafi Baskı Tekniğinde Kalıp Malzemesi Olarak Kullanılan Sentetik Dokumaların Baskı Kalitesi ve Kullanım Performansını Belirleyen Üretim Süreçlerinin Analizi”. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (15), 526-534. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/679168
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Serdar Dartar 0000-0002-5944-8331

Sinem Ünal Gerdan 0000-0002-8599-6753

Early Pub Date December 27, 2024
Publication Date
Submission Date November 26, 2024
Acceptance Date December 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Dartar, S., & Ünal Gerdan, S. (2024). Sanatta Deneysel Yaklaşım ve Yaratıcılık Bakımından Monotip Baskı Tekniği. Medeniyet Sanat Dergisi, 10(2), 191-211. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1591788

Our journal is indexed in Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate, and Google Scholar.Creative Commons Lisansı

All papers published by this journal have been licensed by  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı.