Bu çalışmada katılımcı kültür kavramı, YouTube platformu örneğinde tartışmaya açılmaktadır. Video teknolojisinin gelişmesiyle profesyonel ya da amatör içerikler, YouTube’da dolaşıma sokulmakta eğlence, müzik, eğitim, aktivizm ve siyasete uzanan konularda tartışma ortamları oluşmaktadır. İzleyicinin aynı zamanda kullanıcı olduğu sosyal ağlardan biri olan YouTube sitesinde etkileşimi yapılandıran arayüz teknolojileri, katılımcı kültür pratiklerini toplumsal bir dönüşme uğratmaktadır. Bu dönüşüm, gündelik hayat kültürü içinde oldukça “sıradan” bir deneyim halini alan video izleme ritüellerinin niteliği üzerine düşünmeyi gerekli kılmaktadır. YouTube sitesi, yeni hiyerarşi ve sınırlarla oluşturduğu katılımcı kültür ekosistemi içinde görüntülenme oranına göre “parlayan videoları” öne çıkartarak izleyicinin seçimlerini etkilemektedir. Tabandan sağlanan veri akış trafiğinin kontrolü, şirket politikalarıyla sağlanırken kullanıcı oluşturduğu videoları diğer videolarla rekabet ve yarışma ortamında yeniden üretmektedir. Giderek e-ticaret modelini benimseyen bu platformda, video içerikleri muazzam bir çeşitliliğe sahip gibi görünse de sitedeki video önerileri döngüsü bu çeşitliliği daralmaktadır. Literatür değerlendirmesine dayanan bu betimsel çalışmada, arayüzdeki “aktif katılımcının”, platform tarafından tüketici davranışına dayalı veri akışı sağlayan bir kitle olarak görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |